ABHISAR STAGE OF VAISHNAVA PADAVALI : A COMPARATIVE STUDY OF VIDYAPATI, CHANDIDAS, GOVINDADAS AND GYANADAS/ ‘অভিসার’ পর্যায়ের পদ রচনায় বিদ্যাপতি, চণ্ডীদাস, গোবিন্দদাস এবং জ্ঞানদাস : একটি তুলনামূলক পর্যালোচনা

Authors

  • Mousumi Das মৌসুমী দাস Author

Keywords:

  • Bengali Literature,
  • Vaishnava Padavali,
  • Abhisar,
  • Humanity,
  • Vidyapati,
  • Chandi das,
  • Govinda das,
  • Gyana das

Abstract

Generally, the medieval period is referred to as an era of deity-centered literature, because throughout the entire period, devotional lyrical poetry glorifying deities held a dominant place as a subject of literary practice. This is not untrue, yet it is not the whole truth either. In this period, although the literary works created by the poets give prominence to the divine, they contain even more human elements. A large part of medieval Bengali literature is occupied by the vaishnava padavali. Although the miraculous love-play of Radha and Krishna is the central theme of the vaishnava padavali, we would say that the vaishnava padavali is not merely songs of the deities, but also an expression of the story of human life. The intention here is not to describe the divine plays of the deities, rather the focus of discussion has been on how the works of pre-chaitanya poets like vidyapati and chandidas differ from those of post-chaitanya poets like Govindadas and Gyanadas particularly as seen in the Abhisar-phase poems.

Downloads

Download data is not yet available.

References

১. মহারাজ, দেবগোস্বামী শ্রীধর, ‘শ্রীশিক্ষাষ্টক’ শ্রীচৈতন্য মহাপ্রভুর শিক্ষা, দ্বিতীয় মুদ্রণ বঙ্গাব্দ ১৪১৩, খৃষ্টাব্দ ২০০৭, শ্রীচৈতন্য সারস্বত মঠ, কোলেরগঞ্জ, নবদ্বীপ, নদীয়া, পিন নং-৭৪১৩০২, পৃ. ২৩

২. মুখোপাধ্যায়, ধ্রুবকুমার, শ্রীপূজ্যপাদ শ্রীরূপ গোস্বামীর ‘উজ্জ্বলনীলমণি’ তথ্যে ও তত্ত্বে, 'পুনর্মুদ্রণ : এপ্রিল ২০২১, ৯/৩ রমানাথ মজুমদার স্ট্রিট, কলকাতা ৭০০০০৯, পৃ. ৩৫

৩. সেন, সুকুমার (সম্পাদিত), কৃষ্ণদাস কবিরাজ বিরচিত ‘চৈতন্যচরিতামৃত’ লঘু সংস্করণ, অষ্টম মুদ্রণ ২০২১, সাহিত্য অকাদেমি, রবীন্দ্রভবন, ৩৫ ফিরোজ শাহ রোড, নতুন দিল্লি ১১০ ০০১, পৃ. ৫

৪. ঠাকুর, রবীন্দ্রনাথ, ‘পুনশ্চ’ কাব্যগ্রন্থ, ‘বিচ্ছেদ’ কবিতা, পঞ্চম সংস্করণ, আষাঢ় ১৪০০, বিশ্বভারতী গ্রন্থনবিভাগ, ৬ আচার্য জগদীশচন্দ্র বসু রোড, কলকাতা-১৭, পৃ. ৫৪

৫. মুখোপাধ্যায়, শ্রীহরেকৃষ্ণ, ‘বৈষ্ণব পদাবলী’, অষ্টম মুদ্রণ মার্চ ২০২১, শিশু সাহিত্য সংসদ প্রা লি, ৩২-এ আচার্য প্রফুল্লচন্দ্র রোড, কলকাতা ৭০০-০০৯, পৃ. ৯৫

৬. তদেব, পৃ. ৬২৩

৭. মিত্র, শ্রীখগেন্দ্রনাথ ও মজুমদার শ্রীবিমানবিহারী (সম্পাদিত), ‘বিদ্যাপতির পদাবলী’, নতুন সংস্করণ দোলপূর্ণিমা ১৩৫৯, কমলা প্রিন্টিং ওয়ার্কস্, ৩ নং কাশীমিত্র পাট ঈট, বাগবাজার, কলিকাতা, পৃ. ৭৭

৮. মুখোপাধ্যায়, শ্রীহরেকৃষ্ণ, ‘বৈষ্ণব পদাবলী’, প্রাগুক্ত, পৃ. ৬২৭

৯. বসু, শঙ্করীপ্রসাদ, ‘চণ্ডীদাস ও বিদ্যাপতি’, সংশোধিত ও পরিবর্ধিত দ্বিতীয় সংস্করণ ১৯১১, বুকল্যাণ্ড প্রাইভেট লিমিটেড ১, শঙ্কর ঘোষ লেন, কলিকাতা-৬, পৃ. ২৭৩

১০. মিত্র, শ্রীখগেন্দ্রনাথ ও মজুমদার শ্রীবিমানবিহারী (সম্পাদিত), ‘বিদ্যাপতির পদাবলী’, প্রাগুক্ত, পৃ. ৭৮

১১. মুখোপাধ্যায়, শ্রীহরেকৃষ্ণ, ‘বৈষ্ণব পদাবলী’, প্রাগুক্ত, পৃ. ৬৮২

১২. বসু, শঙ্করীপ্রসাদ, ‘চণ্ডীদাস ও বিদ্যাপতি’, প্রাগুক্ত, পৃ. ২৭৫

১৩. মুখোপাধ্যায়, শ্রীহরেকৃষ্ণ, ‘বৈষ্ণব পদাবলী’, প্রাগুক্ত, পৃ. ৫৭

১৪. তদেব, পৃ. ৬৩২

১৫. তদেব, পৃ. ৫৫

১৬. তদেব, পৃ. ৪০৬

Downloads

Published

2025-11-23

Issue

Section

Articles

How to Cite

ABHISAR STAGE OF VAISHNAVA PADAVALI : A COMPARATIVE STUDY OF VIDYAPATI, CHANDIDAS, GOVINDADAS AND GYANADAS/ ‘অভিসার’ পর্যায়ের পদ রচনায় বিদ্যাপতি, চণ্ডীদাস, গোবিন্দদাস এবং জ্ঞানদাস : একটি তুলনামূলক পর্যালোচনা. (2025). TRISANGAM INTERNATIONAL REFEREED JOURNAL, 5(4), 01-07. https://tirj.org.in/tirj/article/view/352