Tarashankar Bandyopadhyayer uponyase aancholik gotipother bhinnota: Kobi o Hansuli Banker Upokatha/ তারাশঙ্কর বন্দ্যোপাধ্যায়ের উপন্যাসে আঞ্চলিক গতিপথের ভিন্নতা : কবি ও হাঁসুলী বাঁকের উপকথা
Keywords:
- ঝুঁজকি,
- ব্রেহ্মদত্যি,
- কালারুদ্দ,
- কত্তাবাবা,
- মাতব্বর,
- অহর্নিশি দ্বন্দ্ব,,
- যুক্তিবাদী,
- বিজ্ঞানমনস্ক,
- ভূমিসাৎ,
- কোঁড়া
Abstract
Tarashankar Bandyopadhyay is known as a fiction writer, novelist, essayist and story writer. In his novel ‘Kabi’ (1944), which is an exception in Bengali literature, we see the diverse vibrations and mental intentions of the lower-class society of our country, the history of countless fragments of dreams and dream-breaks and the application of folk media in folk life. The novel’s protagonist, Nitai, a son of the Dom community, abandons his family’s caste business and takes up the profession of a poet, realizing the ultimate truth. Mahadev Kabiyal sarcastically says, ‘আস্তাকুঁড়ের এঁটোপাতা-স্বগ্গে যাবার আশা গো!’. Nitai’s social experience and position can be understood in the historical background, who is the first hero in a Bengali novel. Where he lives on the narrow fringes of society. Although we know that the first regional novel is Shailjanand Mukhopadhyay’s ‘Koyla Kuthir Desh’. Nevertheless, in the novel under discussion, the author has shown that the background of the harsh Bengali, the level of mastering the Vaishnava culture and the level of searching for a hero of the lower class - everything is one. Where people have tried to find themselves through the vibrant flow of time and changing times. It can be said that the poet’s pursuit of Nitai and the story of ‘Hansuli Banker Upokatha’ have taken the form of a story. The novel ‘Hansuli Banker Upokatha’ (1946) is set in Birbhum. In the middle of the ‘Kopai’ river in Bolpur, where the river takes a bend like the Hansuli, there is the village of Banshwadi. About thirty houses of the Kahards, who are palanquin bearers by profession, live on about two and a half bighas of land. The novel describes the life of the Kahars and their struggles; where Tarashankar has adorned them with the special marks of being in close contact with nature and the special marks of being in close contact with nature. In the novel we see the stories of those social people who are deprived of the symbols of civilization and the attractions of the world. Tarashankar’s genius seems to shine with the power of omniscience, which can see the waves of this human resource neglected by the world. Besides, characters like Nasubala, Nimtele Panu etc. are brought to life through their names and the quality of the regional language. Where the language of West Birbhum is West Radhi and the language of East Birbhum belongs to East Radhi. In the novel, Banwari wants to follow past customs or traditions that have existed for a long time and wants others to follow them, and Karali questions these issues. Karali is modern, he believes in rationalism, scientific mind and individualism. Banwari feudalism prevails in the environment and Karali in capitalism. Tarashankar has highlighted such things of a harsh society in his novel that have no echo. It is through such helpless decline and extinction of culture that our country's modernity has emerged.
Downloads
References
১. আমার কথা, ‘শনিবারের চিঠি’, আষাড়, ১৩৭১, পৃ. ২০৯
২. বসু, ড. নিতাই, ‘তারাশঙ্করের শিল্পীমানস’, দে’জ পাবলিশিং, কলকাতা ৭৩, প্রচ্ছদ: অজয় গুপ্ত, পৃ. ৩১
৩. বন্দ্যোপাধ্যায়, তারাশঙ্কর, ‘কবি’, মিত্র ও ঘোষ পাবলিশার্স প্রাঃ লিঃ, সাইত্রিশ মুদ্রণ, শ্রাবণ ১৪২৬, প্রচ্ছদপট অঙ্কন: অনুপ রায়, কলকাতা ৭৩, পৃ. ৪৩
৪. তদেব, পৃ. ১৪৬
৫. তদেব, পৃ. ৬৬
৬. দে, ড. সত্যব্রত, ‘বিতর্কিত শ্রীকৃষ্ণকীর্তন’, বর্ধমান বিশ্ববিদ্যলয়, ২৭ নভেম্বর, ১৯৮৫, পৃ. ৫৭
৭. বন্দ্যোপাধ্যায়, তারাশঙ্কর, ‘কবি’, মিত্র ও ঘোষ পাবলিশার্স প্রাঃ লিঃ, সাইত্রিশ মুদ্রণ, শ্রাবণ ১৪২৬, প্রচ্ছদপট অঙ্কন : অনুপ রায়, কলকাতা ৭৩, পৃ. ১২৯
৮. বন্দ্যোপাধ্যায়, তারাশঙ্কর, ‘তারাশঙ্কর রচনাবলী’, গ্রন্থ পরিচয়, ৭ম খণ্ড, পৃ. ৪৯৭
৯. দাশ, ড. অমরেশ, ‘তারাশঙ্করের উপন্যাস’, প্রজ্ঞাবিকাশ, প্রথম প্রকাশঃ মার্চ, ১৯৯৮, কলকাতা ০৯, পৃ. ১৪০
১০. বন্দ্যোপাধ্যায়, তারাশঙ্কর, ‘হাঁসুলী বাঁকের উপকথা’, করুণা প্রকাশনী, প্রথম সংস্করণঃ আষাঢ় ১৩৫৪, কলকাতা ০৯, পৃ. ২৫২, ২৫৩