Bibhutibhushan Bandyopadhyayer anudyane Aranyak: Prokriti o Aranyachari manus/ বিভূতিভূষণ বন্দ্যোপাধ্যায়ের অনুধ্যানে আরণ্যক : প্রকৃতি ও অরণ্যচারী মানুষ
Keywords:
- Nature,
- Extraordinary,
- Beauty,
- Fullmoon,
- Strange,
- Mysterious,
- Forest,
- Environment,
- Village
Abstract
In Bibhutibhushan Bandyopadhyay novel Aranyak nature and men are standing side by side. If the hero of this novel Satyacharan, then the heroine must be nature. The extraordinary description of day and night there against the background of secluded nature surely fascinated the reader. Although the author himself describes that the beauty of fullmoon night in forest cannot be described in pen and few words. Must be seen to enjoy. The picture of an extraordinary beauty of nature has been thoroughly described by the author in every chapter of Aranyak novel. Bibhutibhushan’s nature consciousness is so deep that while describing him form, he has developed the forest as a living human form. He realised that this is not the world, this is the Dreamland that I knew so far, this horizon-wide astrological beings come here let at night. We find such a description in most of Bibhutibhushan’s works. In the beautiful green sea we saw a floating sailor Satyacharan. On the one hand, Nada Boihara on the other hand, the impression of Mohanpura forest is in the novel detailed up to the vague blue boundary line.
In the novel I Arañyak, the characters of aranyachari are introduced to the narrator through simple yet strange mysterious each one like nature. Aranyachari Dhawtal Sahu is as simple and innocent as the forest or nature. The people of Bibhutibhushan in the novel Aranyak come from the simple environment of the village. And his natural sympathy towards them is a little more prejúdiced then that of the educated gentry of the city. These ordinary people have become an invitable part of the forest. Dhawtal Sahu, Raju pade, Ganu Mahato, Ganori, Jugal Prasad, Dobru Panna, Bhanumati are half forest and half human. The secret of their words is like the language of the forest. Out of the forest Kunta, Manchi, Dhaturia, Matuknath pade, Rajput, Ras bihari Singh is character is glowing with self-glory. The vastness of nature deeply affects the human mind, benevolent. So it can be said that in this novel nature and forest people Compliment each other.
Downloads
References
১. বন্দ্যোপাধ্যায়, বিভূতিভূষণ, আরণ্যক, মিত্র ও ঘোষ পাবলিশার্স প্রাইভেট লিমিটেড, কলকাতা, প্রথম প্রকাশ চৈত্র ১৩৪৫, দ্বাবিংশ মুদ্রণ অগ্রহায়ণ ১৪১৩, পৃ. ৩
২. বন্দ্যোপাধ্যায়, ড. অসিতকুমার, বাংলা সাহিত্যের সম্পূর্ণ ইতিবৃত্ত, মডার্ন বুক এজেন্সি প্রাইভেট লিমিটেড, কলকাতা, প্রথম প্রকাশ ১৯৬৬, পুনর্মুদ্রণ ২০০৫ ২০০৬, পৃ. ৫৫৯
৩. বন্দোপাধ্যায়, শ্রীকুমার, বঙ্গসাহিত্যে উপন্যাসের ধারা, মডার্ন বুক এজেন্সি প্রাইভেট লিমিটেড, কলকাতা, নবম পুনর্মুদ্রণ সংস্করণ ১৯৯২, পৃ. ৬১৩-৬১৪
৪. চট্টোপাধ্যায়, ড. পার্থ, বাংলা সাহিত্য পরিচয়, তুলসী প্রকাশনী, কলকাতা, প্রথম প্রকাশ ২৬শে আগস্ট ১৯৯৯, পুনর্মুদ্রণ ২০০৫, পৃ. ৪৩৫
৫. মুখোপাধ্যায়, অরুণকুমার, কালের প্রতিমা, দে'জ পাবলিশিং, কলকাতা, প্রথম প্রকাশ এপ্রিল ১৯৭৪ চতুর্থ সংস্করণ নভেম্বর ২০০৫, পৃ. ৭৪
৬. বন্দোপাধ্যায়, শ্রীকুমার, বঙ্গসাহিত্যে উপন্যাসের ধারা, মডার্ন বুক এজেন্সি প্রাইভেট লিমিটেড, কলকাতা, নবম পুনর্মুদ্রণ সংস্করণ ১৯৯২, পৃ. ৬১৩
৭. বন্দ্যোপাধ্যায়, সরোজ, বাংলা উপন্যাসের কালান্তর, দেজ পাবলিশিং, কলকাতা, প্রথম প্রকাশ ১৯৬১, পঞ্চম সংস্করণ নভেম্বর ২০০৩, পৃ. ২৬৮
৮. বাগচী, ড.শর্মিলা, বিভূতিভূষণের মর্মলোক এবং আরণ্যক, একুশশতক, কলকাতা, প্রথম প্রকাশ মার্চ ২০১০, পৃ. ৪৪
৯. তদেব, পৃ. ৪৩
১০. তদেব, পৃ. ৪৪-৪৫
১১. তদেব, পৃ. ৪৫
১২. বন্দ্যোপাধ্যায়, শ্রীকুমার, বঙ্গসাহিত্যে উপন্যাসের ধারা, মডার্ন বুক এজেন্সি প্রাইভেট লিমিটেড, কলকাতা, নবম পুনর্মমুদ্রণ সংস্করণ ১৯৯২, পৃ. ৬১৩
১৩. বাগচী, ড.শর্মিলা, বিভূতিভূষণের মর্মলোক এবং আরণ্যক, একুশশতক, কলকাতা, প্রথম প্রকাশ মার্চ ২০১০, পৃ. ৪৬
১৪. তদেব, পৃ. ৪৮
১৫. তদেব, পৃ. ৪৭
১৬. তদেব, পৃ. ৬২
১৭. তদেব, পৃ. ৬২
১৮. তদেব, পৃ. ৬৩
১৯. তদেব, পৃ. ৬৯
২০. তদেব, পৃ. ৭৩
২১. তদেব, পৃ. ৮৮
২২. বন্দ্যোপাধ্যায়, সরোজ, বাংলা উপন্যাসের কালান্তর, দে'জ পাবলিশিং, কলকাতা, প্রথম প্রকাশ ১৯৬১, পঞ্চম সংস্করণ নভেম্বর ২০০৩, পৃ. ২৭০
২৩. বাগচী, শর্মিলা, বিভূতিভূষণের, মর্মলোক এবং আরণ্য, একুশশতক, কলকাতা, প্রথম প্রকাশ মার্চ ২০১০, পৃ. ৫৭
২৪. তদেব, পৃ. ৫৭
২৫. তদেব, পৃ. ৯৫
২৬. তদেব, পৃ. ৯৫
২৭. তদেব, পৃ. ৮৩
২৮. তদেব, পৃ. ৮১
২৯. তদেভ, পৃ. ৭২
৩০. তদেব, পৃ. ৭২
৩১. তদেব, পৃ. ৭৫
৩২. তদেব, পৃ. ৬৬

