Al Mahmud's Poetry in Portraying Bengal's Nature/ বাংলার প্রকৃতি রূপায়ণে আল মাহমুদের কবিতা

Authors

  • Dr. Fazlul Haque Tuhin সহকারি অধ্যাপক, ডেমনস্ট্রেশন ইউনিট শিক্ষা ও গবেষণা ইনস্টিটিউট রাজশাহী বিশ্ববিদ্যালয়, বাংলাদেশ Author

Keywords:

  • Nature,
  • Al Mahmud,
  • Poetry,
  • Aesthetic,
  • Philosophy,
  • Rivers,
  • Rain,
  • Soil,
  • Jibanananda Das,
  • Jasimuddin

Abstract

The flow of portraying Nature with delight and fascination has been running for long days in Bengali poetry. Al Mahmud, one of the greatest poets of Bangladesdh, portrayed the real and independent picture of Nature. He portrayed the aesthetic, philosophical, social and political identities, firstly, in the total perspectives of Nature and secondly, in the imageries of different components of Nature—rivers, rain and soil. The sectors he was devoted to are the novel world created in the relentless flow of the Padma, the Meghna and the Jamuna and the ancient destroying Nature of Bengal. The Nature portrayed in Jibanananda's and Jasimuddin's poetry is quite different from that of Al Mahmud. The poet's adolescence was passed during the British imperialistic rule, riot, violence, the Second World War, Bengal Division, and Famine. He did not behold the Bangladesh of Jibananda and Jasimuddin. That is why, he cannot call his country the ‘golden Bangladesh because he saw the Bangladesh breaking the banks of rivers. The distinct shape of Al Mahmud's philosophy of Nature in depicting the Bengal replete with breakage has been revealed in this essay.

Downloads

Download data is not yet available.

References

১. ইমাম, মুহাম্মদ হাসান, ইমাম, ‘প্রকৃতি : সদরে-অন্দরে’, শহীদ ইকবাল (সম্পা.), চিহ্ন (রাজশাহী: চিহ্ন, আগস্ট ২০০৯), পৃ. ৬৪-৬৫

২. বসু, বুদ্ধদেব, কালের পুতুল (৩য় সং; কলকাতা: নিউ এজ পাবলিশার্স প্রা.লি., ১৯৯৭), পৃ. ২৭-২৮

৩. জাহাঙ্গীর, বোরহানউদ্দিন খান, দেশজ আধুনিকতা: সুলতানের কাজ (ঢাকা: বাংলাদেশ শিল্পকলা একাডেমী, ১৯৯৯), পৃ. ৫৫-৫৬

৪. মাহমুদ, আল, ‘আমি ও আমার কবিতা’, উপমা, আল মাহমুদ সংখ্যা (চট্টগ্রাম, ১৯৯৪), পৃ. ৫

৫. কবির, হুমায়ুন, বাংলার কাব্য (২য় সং; কলকাতা: চতুরঙ্গ, ১৩৬৫), পৃ. ৩১

৬. মাহমুদ, আল, সাজ্জাদ বিপ্লব (সম্পা.), আল মাহমুদ : সাক্ষাৎকার (ঢাকা: ঐতিহ্য, ২০০৩), পৃ. ২৭-২৮

৭. চৌধুরী, বেলাল, ‘সাপ্তাহিক বিচিত্রা’ (ঢাকা, ১৯৭৬), দ্র. সাজ্জাদ বিপ্লব (সম্পা.), স্বল্পদৈর্ঘ্য, আল মাহমুদ সংখ্যা-২ (বগুড়া: ২০০২), পৃ. ১৭৬-৭৭

৮. আল মাহমুদের সমগ্র কাব্যকে তিনটি পর্বে বা পর্যায়ে ভাগ করা যায়, যথা:

প্রথম পর্যায় : ‘লোক লোকান্তর’ থেকে ‘সোনালি কাবিন’ (১৯৬৩-৭৩)

দ্বিতীয় পর্যায় : ‘মায়াবী পর্দা দুলে ওঠো’ থেকে ‘দোয়েল ও দয়িতা’ (১৯৭৬-৯৬)

তৃতীয় পর্যায় : ‘দ্বিতীয় ভাঙন’ থেকে ‘পাখির কথায় পাখা মেললাম’ (২০০০-২০১২)

৯. ইসলাম, মুস্তাফা নূরউল, ‘বাংলাদেশ : প্রসঙ্গ উত্তরাধিকার’, মুস্তফা নূরউল ইসলাম (সম্পা.), বাংলাদেশ: বাঙালী, আত্মপরিচয়ের সন্ধানে (ঢাকা: সাগর পাবলিশার্স, ১৯৯০), পৃ. ৬৯

১০. জাহাঙ্গীর, বোরহানউদ্দিন খান, দেশজ আধুনিকতা: সুলতানের কাজ, পৃ. ৫৩

১১. বসু, রাম, ‘পরিচয়’ (কলকাতা, পৌষ-মাঘ, ১৯৭৮), দ্র. উপমা, পৃ. ১৮৭

১২. হোসেন, খোন্দকার আশরাফ, বাংলাদেশের কবিতা: অন্তরঙ্গ অবলোকন (ঢাকা: বাংলা একাডেমী, ১৯৯৪), পৃ. ২৯-৩০

১৩. আহসান, সৈয়দ আলী, ‘আল মাহমুদ’, উপমা, পৃ. ১৮৯

১৪. মাহমুদ, আল, “তিতাস”, ‘লোক লোকান্তর’, কবিতাসমগ্র ১ (ঢাকা: অনন্যা, ১৯৯৭), পৃ. ২৯

১৫. সৈয়দ, আবদুল মান্নান, ‘আল মাহমুদের সাম্প্রতিক কবিতা’, উপমা, পৃ. ৬৯

১৬. দ্র. রহমান, সরদার আবদুর, উত্তর-পশ্চিমাঞ্চলের প্রাকৃতিক পরিবেশ (রাজশাহী: পরিলেখ, ২০০৬), পৃ. ৮-১৭

১৭. দ্র. বন্দ্যোপাধ্যায়, অমলকুমার, পৌরাণিকা, প্রথম খণ্ড (২য় সং, কলিকাতা: ফার্মা কে এল এম প্রা.লি., ১৯৮৫), পৃ. ২২১-২২৫

Downloads

Published

2025-06-10

Issue

Section

Articles

How to Cite

Al Mahmud’s Poetry in Portraying Bengal’s Nature/ বাংলার প্রকৃতি রূপায়ণে আল মাহমুদের কবিতা. (2025). TRISANGAM INTERNATIONAL REFEREED JOURNAL, 5(2), 395-409. https://tirj.org.in/tirj/article/view/162