The theme of death in Shakti Chatterjee's poetry/ শক্তি চট্টোপাধ্যায়ের কবিতায় মৃত্যু প্রসঙ্গ
Keywords:
- বোহেমিয়ানিজম,
- গোরস্থান,
- ট্রামলাইন,
- অন্ধকার,
- দীপ্যমান,
- মাইলপোস্ট,
- পরশুরাম,
- চন্দ্রবোড়া
Abstract
The poet of the 50th century, shakti chattapadhyay. Though he was the poet of 50th century but his poetic genius blossomed in the 60s and 70s. He was a highly acclaimed and well known poet. He was born in 1933 in bohudu near jaynagar, south 24 pargana district. In childhood he lost his father so he was raised under the care of his grandfather. After dwelling in bohudu, in his childhood, he came to kolkata as a young man and began a new chapter of his life. He studied there. He was a very intelligent student. while studying honors in bengali at presidency college, his career path gradually changed. He entered the literary word not through any small piece but with a whole novel. then inspired by his friends he composed a sonnet sequence. Which he named ‘yam’. After that he wrote enormous number of poetry and poems. his first published poetry collections were ‘he prem he noishabda’ (1961), ‘Dharme acho jirafeo acho’ (1965), ‘Hemanter aranye ami postman’ (1969), ‘Jete pari kintu keno jabo’ (1982), etc. However he received sahitya academy award for his poetry collection ‘Jete pari kintu keno jabo’.
The seed of death was embedded in from his incipience. So perhaps the description of death has come back again and again in his poetry in various ways. In his first poem ‘yam’ he portrayed death as krishnarupmoyee, revealing his love for death. The dual portrayal of life and death is seen in shakti chattapadhyay’s poetry after jibananda Das. we have never before witnessed such a poignant celebration of death by any other poet. He used extraordinary symbolism, imaginary and metaphor in his poetry to depict the various aspect of death. he was a playful poet so he didn’t want to die, or yet go alone or untimely. That’s why we hear him to say ‘not to go alone untimely’. Expressing his complex views on death sometimes fearing it, sometimes accepting it as forthcoming. Sometimes ha has seen death in a playful way and sometimes, as a pilgrim on the path. There is a detail description in the main topic. My discussion topic is ‘the notion of death in the poem and poetry of shakti chatttapadhay’. But we cannot say that he only wrote about death. Infact he established with great honor in the branches of bengali literature and will remain so.
Downloads
References
১. চট্টোপাধ্যায়, শক্তি, পদ্য সমগ্র, এই সব পদ্য, যুগলবন্দী, প্রথম সংস্করণ জানুয়ারি ১৯, আনন্দ পাবলিশার্স প্রাইভেট লিমিটেড, কলকাতা, পৃ. ১১
২. নন্দী, শাওন, ‘পঞ্চাশ কবিতার নয়াচর’, প্রথম প্রকাশ মে, ২০১২, বঙ্গীয় সাহিত্য সংসদ, ৬/২ রমানাথ মজুমদার স্ট্রিট, কলকাতা, পৃ. ২৫৮
৩. নন্দী, শাওন, ‘পঞ্চাশ কবিতার নয়াচর’, প্রথম প্রকাশ মে, ২০১২, বঙ্গীয় সাহিত্য সংসদ, ৬/২ রমানাথ মজুমদার স্ট্রিট, কলকাতা, পৃ. ২৫৮
৪. নন্দী, শাওন, ‘পঞ্চাশ কবিতার নয়াচর’, প্রথম প্রকাশ মে, ২০১২, বঙ্গীয় সাহিত্য সংসদ, ৬/২ রমানাথ মজুমদার স্ট্রিট, কলকাতা, পৃ. ২৫৬
৫. ঘোষ, শঙ্খ, ‘এই শহরের রাখাল’, দেশ ২০ মে ১৯৯৫, পৃ. ২৭
৬. বিচিত্রা বিনোদন, ১৮ এপ্রিল ১৯৯৫, পৃ. ৫১-৫২
৭. এলিয়ট, টি এস, ইস্ট কোকার (ফোর কোয়াবটেটস), অক্সফোর্ড ইউনিভারসিটি প্রেস, ১৯৪৪, পৃ. ২০
৮. মিশ্র, ড.অশোক, ‘আধুনিক বাংলা কবিতার রূপরেখা (১৯০১-২০২০), পরিবর্ধিত ও পরিমার্জিত তৃতীয় দে’জ সংস্করণ, অক্টোবর ২০২০, আশ্বিন ১৪২৭, দে’জ পাবলিশিং, কলকাতা, পৃ. ৩৬১
৯. চট্টোপাধ্যায়, শক্তি, পদ্য সমগ্র (৩), আমিও শীর্ষক কবিতার টীকা অংশ, পৃ. ২০৯
১০. চট্টোপাধ্যায়, শক্তি, পদ্য সমগ্র (৫), পৃ. ৩০৭