Khaled Chowdhury and Tapas Sen in the stage design and lighting of 'Raktakarabee'/ ‘রক্তকরবী’-র মঞ্চভাবনায় ও আলোক প্রক্ষেপণে খালেদ চৌধুরী ও তাপস সেন
Keywords:
- Raktakarabi,
- Stage Design,
- Light Design,
- Khaled Chowdhury,
- Tapas Sen,
- Indian Form
Abstract
In the second half of the 20th century, Khaled Chowdhury and Tapas Sen emerged as stage and light designers in Bengali theatre. It is when the drama is presented on stage that its true worth is found. Khaled Chowdhury and Tapas Sen showed how to do good work at a low cost through the use of country language in the play 'Raktakarabi'. Under the direction of Shambhu Mitra, Khaled Chowdhury and Tapas Sen staged and lighted the play 'Raktakarabi'. The art of staging and lighting was established in Bengali theater through the theatrical presentation of the play 'Raktakarabi'. We will discuss how Khaled Chowdhury and Tapas Sen brought about the overall change in the artistic consciousness of Bengali theater through the play 'Raktakarabi'. What kind of change did Khaled Chowdhury make in the stage concept of 'Raktakarabi' drama by using local materials? To what extent was the staging of Khaled Chowdhury's 'Raktakarabi' drama the change of stage thinking in Bengali theatre? How much role did lightning play in Tapas Sen's 'Raktakarabi' play in the change of lighting concept in Bengali theatre?
Downloads
References
১. দাস, অর্পণ, ফিচার, পত্রিকা, ‘রক্তকরবী’ পরিচালনা করেছিলেন দেবব্রত বিশ্বাস।
২. রায়চৌধুরী, দেবাশীষ, নাট্যগ্রন্থমালা ১, খালেদ চৌধুরী, সম্পাদনা প্রভাত কুমার দাস, প্রথম প্রকাশ, কলকাতা, পশ্চিমবঙ্গ নাট্য একাডেমী, জুন ২০০৫, পৃ. ২
৩. চৌধুরী, খালেদ, ‘রবীন্দ্রনাটকে দৃশ্যকল্প ও আবহভাবনা’, ‘থিয়েটারে শিল্পভাবনা’, প্রথম প্রকাশ, কলকাতা, প্রতিক্ষণ পাবলিকেশনস্ প্রা. লি., বইমেলা জানুয়ারি ১৯৯৭, পৃ. ১৪৮
৪. পূর্বোক্ত, পৃ. ১৩৭
৫. পূর্বোক্ত, পৃ. ১৩৮
৬. পূর্বোক্ত, পৃ. ১৩৭
৭. পূর্বোক্ত, পৃ. ১৩৬
৮. পূর্বোক্ত, পৃ. ১৪০
৯. গোস্বামী, আশিস, তাপস সেন (নাট্যজন গ্রন্থমালা), প্রথম প্রকাশ, কলকাতা, পশ্চিমবঙ্গ নাট্য আকাদেমি, জানুয়ারি ২০০৭, পৃ. ২
১০. পূর্বোক্ত, পৃ. ৬
১১. চৌধুরী, খালেদ, ‘রবীন্দ্রনাটকে দৃশ্যকল্প ও আবহভাবনা’, ‘থিয়েটারে শিল্পভাবনা’, প্রথম প্রকাশ, কলকাতা, প্রতিক্ষণ পাবলিকেশনস্ প্রা. লি., বইমেলা জানুয়ারি ১৯৯৭, পৃ. ১৪৫
১২. দত্ত, উৎপল, বহুরূপী ও রক্তকরবী পাদপ্রদীপ, সূত্র : বাংলা নাট্য আন্দোলনের ত্রিশ বছর : সুনীল দত্ত, পৃ. ৭৯-৮৭

