A discussion of non-violence from the perspective of Jaino philosophy and Gandhiji/ জৈন দর্শন ও গান্ধীজীর নিরিখে অহিংসার একটি আলোচনা
Keywords:
- Ahimsa,
- Jainism,
- Hinduism,
- Violence,
- Parama
Abstract
In this paper, I have discussed how the idea of non-violence stands as a parallel in some aspects of Gandhi and Jainism. They are not only parallel but also so complementary to each other that one is incomplete without the other. The ideas that Gandhi and Jainism have about non-violence are almost the same. The general meaning of non-violence is non-violence; in the broad sense, non-violence is non-harming any living being through body, mind, action, and speech, and literally, the word ahimsa means not harming oneself or others. The importance of non-violence in Jain religion and philosophy is immense, and in modern times, most of the movements that Mahatma Gandhi led to free India from the British Empire were non-violent. Therefore, it is seen that the importance of the concept of non-violence in the philosophy of Jainism and Gandhi is immense. My current attempt in this paper is to make a comparative discussion on the nature of non-violence in the Jain and Gandhian philosophies and try to show whether there are any discrepancies between these two philosophies or whether both philosophies agree on this issue.
Downloads
References
১. বাগচী, দীপক কুমার; ভারতীয় দর্শন, পৃ. ৭৭
২. চক্রবর্তী, নির্মাল্য নারায়ণ; বিংশ শতাব্দীতে ভারতীয় দর্শনচর্চা, পৃ. ১৪৪
৩. Tendulkar, D.G; MAHATMA, vol. - v, P. 307
৪. দাশগুপ্ত, পান্নালাল; গান্ধী গবেষণা, পৃ. ২৬
৫. বন্দোপাধ্যায়, ডঃ নিখিলেশ; বিংশ শতাব্দীর ভারতীয় দর্শন, পৃ. ৬৯
৬. ভট্টাচার্য, শ্রী শ্যামাদাস; গান্ধী রচনা সম্ভার, পৃ. ১১৭
৭. মহাপাত্র, অনাদিকুমার এবং বন্দোপাধ্যায়, প্রদ্যুম্ন; ভারতীয় রাষ্ট্রদর্শন, পৃ. ১৯১