‘Viśeṣa’ in Vaiśeṣika literature/ বৈশেষিক শাস্ত্রে ‘বিশেষ’
Keywords:
- Nyāya,
- Vaiśeṣika,
- Viśeṣa,
- vyāvartaka,
- vyāvritta,
- padārtha,
- Dravya
Abstract
In the Vaiśeṣika system the concept of ‘Viśeṣa’ or particularity is used to differentiate one eternal substance from another. While we typically distinguish objects based on their parts, quality or other attributes, this becomes challenging when dealing with two eternal, ultimate substances, as they are identical in every respect, much like two atoms of earth. However, there must be some distinguishing characteristics between them, otherwise, they would be indistinguishable. In this case, the distinguishing factor can not be a specific quality of the two atoms, as both are qualitatively identical (atom of the earth). Therefore, they do not differ in their inherent characteristics. It is also not due to any distinguishing feature of their parts, as atoms do not have parts. The differentiating factor must then lie in something else within each atom. To address this, vaiśeṣika introduces a category called particularity or Viśeṣa, which exists in all eternal substances and serve to distinguish them from one another. In Sanskrit Viśeṣa refers to any differentiator or a differentiating factor. All tables are recognized as tables because of the common essence of tableness inherent in them, which serves as a unifying principle. At the same time a table is distinguished from a chair by its unique tableness. In this case, universal (sāmānya) serves as both a unifier and a differentiating factor. Viśeṣa or particularity is fundamentally opposed to universal or Sāmānya as it exclusively serves as a differentiator. It distinguishes the substance in which it resides from other substances, and also differentiates itself from other Viśeṣa or particularity (svata-vyāvartaka). Each eternal entities atoms, souls, space, time and manas have their own particularities or Viśeṣa. The concepts of particularity or Viśeṣa represents the individuality of eternal entities. The system is named Vaiśeṣika due to its special emphasis on this category of Viśeṣa or particularity.
Downloads
References
১. উদয়নাচার্য, কিরণাবলী, গৌরীনাথ শাস্ত্রী, পশ্চিমবঙ্গ রাজ্য পুস্তক, কলকাতা, জানুয়ারী ১৯৯০, পৃ. ২৪১
২. বৈঃ সূঃ ১/২/৬, মন্ডল, প্রদ্যোতকুমার, বৈশেষিক দর্শন, প্রগ্রেসিভ পাবলিশার্স্ কলকাতা, জুন, ২০০৪
৩. প্রশস্তপাদাচার্য, প্রশস্তপাদভাষ্য (প্রথম ভাগ), দন্ডিস্বামী দামোদরাশ্রম (সম্পাঃ), আদ্যাপীঠ বালক আশ্রম, কলকাতা, ভাদ্র ১৪০৭, পৃ. ২৩০
৪. Praśastapāda, Praśastapādabhāsyam with Comm. Setu, Padmanabhāmis̒ra and Vyombati, Vyom śivacharyya Chowkhambha Sanskrit Series-Vidyavilas Press, Benares, 1924, p. 56
৫. প্রশস্তপাদাচার্য, প্রশস্তপাদভাষ্য (প্রথম ভাগ), দন্ডিস্বামী দামোদরাশ্রম (সম্পাঃ), আদ্যাপীঠ বালক আশ্রম, কলকাতা, ভাদ্র ১৪০৭, পৃ. ২৪০
৬. ঐ, পৃ. ২৪০
৭. ঐ, পৃ. ২৩৭
৮. ঐ, পৃ. ২৩৮
৯. ঐ, পৃ. ২৩০
১০. Praśastapāda, Praśastapādabhāsyam, Vindhyeswari Prasad Dvivedi (Ed:), Chowkhamba Krishnadas Academy, Varanasi, 1919, p. 24
১১. উদয়নাচার্য, কিরণাবলী, গৌরীনাথ শাস্ত্রী, পশ্চিমবঙ্গ রাজ্য পুস্তক, কলকাতা, জানুয়ারী ১৯৯০, পৃ. ২৪৩
১২. মিশ্র, শ্রীকেশব, তর্কভাষা, শ্রীগঙ্গাধর কর ন্যায়াচার্য, দ্বিতীয় খণ্ড, মহাবোধি বুক এজেন্সি, কলকাতা, পৌষ ১৪১৫, পৃ. ৩৫৫
১৩. Praśastapāda, Praśastapādabhāsyam with Nyāyakandali, Śridhar Bhatta (Ed:), with hindi translation by Durgadhar jha, Benares Sanskrit Visvavidyalaya, Benares, 1963, p. 757
১৪. Vallabhacārya, Nyāya Lilāvati, with the commentaries of Vardhamānopadhyāy, Śankara misra and Bhagiratha Thakkura, The Chowkhambha Sanskrit Series office, Varanasi, 1934, p. 757
১৫. Śivaditya, Saptapadārthi, Amrendra Mohan Tarkatirtha and Narendra Chandra bagchi Vedantatirtha, Metropoliton Printing and Publishing House, Kolkata, 1934, p. 17
১৬. ঐ, পৃ. ৫১
১৭. আচার্য্য বরদরাজ, তার্কিকরক্ষা, পন্ডিত বিন্ধ্যেশ্বরী প্রসাদ (সম্পাঃ), বারাণসী মেডিকেল যন্ত্রালয়, বারাণসী, ১৯০৩, পৃ. ১৫৬
১৮. মিশ্র, শ্রীকেশব, তর্কভাষা, শ্রীগঙ্গাধর কর ন্যায়াচার্য, দ্বিতীয় খণ্ড, মহাবোধি বুক এজেন্সি, কলকাতা, পৌষ ১৪১৫, পৃ. ৩৫৪
১৯. শ্রীমৎ অন্নংভট্ট, তর্কসংগ্রহ, দীপিকাটীকা সহকৃত, শ্রীনারায়ণচন্দ্র গোস্বামী (অনুঃ), সংস্কৃত পুস্তক ভান্ডার, কলকাতা, আশ্বি্ন ১৩৯০, পৃ. ৫২
২০. ঐ, পৃ. ৫২
২১. Annaṃbhatta, Tarkasaṃgraha with padakritya, Shesharaj Sharma, Benares Chowkhambha Shurabharati Prakashan, Benares, 1977, p. 92
২২. শ্রীমৎ অন্নংভট্ট, তর্কসংগ্রহ, দীপিকাটীকা সহকৃত, শ্রীনারায়ণচন্দ্র গোস্বামী (অনুঃ), সংস্কৃত পুস্তক ভান্ডার, কলকাতা, আশ্বি্ন ১৩৯০, পৃ. ৫২
২৩. বিশ্বনাথ, ভাষাপরিচ্ছেদ, শ্রীপঞ্চানন শাস্ত্রী (অনুঃ), মহাবোধি বুক এজেন্সি, কলকাতা, ১৩৭৭ বঙ্গাব্দ, পৃ. ৬৩
২৪. ঐ, পৃ. ৬৩, ৬৪
২৫. ঐ, পৃ. ৬৫
২৬. জগদীশ তর্কলঙ্কার, প্রশস্তপাদভাষ্যম, চৌখাম্বা সংস্কৃত সিরিজ, বারাণসী, ১৯২৪, পৃ. ৫৯
২৭. মিশ্র, শ্রীকেশব, তর্কভাষা, শ্রীগঙ্গাধর কর ন্যায়াচার্য, দ্বিতীয় খণ্ড, মহাবোধি বুক এজেন্সি, কলকাতা, পৌষ ১৪১৫, পৃ. ৩৫৮
২৮. জগদীশ তর্কলঙ্কার, প্রশস্তপাদভাষ্যম, চৌখাম্বা সংস্কৃত সিরিজ, বারাণসী, ১৯২৪, পৃ. ৫৮
২৯. প্রশস্তপাদাচার্য, প্রশস্তপাদভাষ্য (প্রথম ভাগ), দন্ডিস্বামী দামোদরাশ্রম (সম্পাঃ), আদ্যাপীঠ বালক আশ্রম, কলকাতা, ভাদ্র ১৪০৭, পৃ. ২৩৬
৩০. শ্রীমৎ অন্নংভট্ট, তর্কসংগ্রহ, দীপিকাটীকা সহকৃত, শ্রীনারায়ণচন্দ্র গোস্বামী (অনুঃ), সংস্কৃত পুস্তক ভান্ডার, কলকাতা, আশ্বি্ন ১৩৯০, পৃ. ৭২