Analyzing the Social Status of Indian mythological Female Characters : Through Karen J. Warren and Val Plumwood’s Ecofeminism Theory/ ইকোফেমিনিজম তত্ত্ব : ক্যারেন জে. ওয়ারেন ও ভাল প্লামউডের তত্ত্বের আলোকে ভারতীয় পৌরাণিক নারী চরিত্রের সামাজিক অবস্থা বিশ্লে
Keywords:
- Ecofeminism,
- mythology,
- women,
- nature,
- oppression,
- Warren,
- Plumwood,
- dual values,
- qualitative change
Abstract
Since the beginning of the world, women and nature have been identified as identical. A woman's creativity, endurance, and generosity are like a reflection of nature in a woman's body. Like nature, women are the guardians of life. Similarly, both women and nature are neglected and oppressed in patriarchal society. Women's marginalization and biodiversity loss go hand in hand. The theory of ecofeminism was formed to protect women’s rights and prevent environmental degradation. Man's oppression of nature and patriarchy's dominance over women are inextricably linked. In the late 20th century, Françoise d’Eaubonne coined the term ecofeminism in her book ‘Le Feminismeou la mort’. But it can be seen that in our Indian subcontinent, the myth-puranas that have been prevalent for ages have always been about the connection between nature and women and oppression. Ecofeminism's prominent philosopher Karen J. Warren and Val Plumwood in their essays ‘The Power and Promise of Ecofeminism’ and ‘Feminism and the Mastery of Nature’ analyze the theory of ecofeminism to reveal the oppression of women and nature by patriarchal society. They think that it will be possible to reduce the inequality between men and women only if there is a qualitative change in the values of the people living in the society. Though Daupradi born from fire, Sita born from earth or Shakuntala protected by birds are all associated with nature, they are burdened by the cruel blows of this patriarchy. On the other hand, when the qualitative change of the society is achieved, characters like Gargi, Satyavati, Maitrayi, Lopamudra, Amba or Shikhandi are found who are wise, intelligent and skilled. This Article will show through Warren and Plumwood’s Ecofeminism theory how patriarchal society has dominated women in Indian mythology due to dual values. On the other hand, if the qualitative change of the society is achieved, the process of changing the social status of women will be revealed in this article by analyzing the character of mythical women.
Downloads
References
১. Mary, Mellor (1997) Feminism & Ecology, New york University Press, New york, USA; P. 1
২. খানম, রাশিদা আখতার (২০০৫) নারীবাদ ও দার্শনিক প্রেক্ষাপট, সাহিত্যিকা, বাংলা বাজার, ঢাকা, পৃ. ৭০
৩. Warren, K. J. (1997) The power and promise of Ecological Feminism in H. LaFollete, ed, Ethics in
Practice, Blackwell, Oxford; P. 658
৪. Tong, Rosemarie Putnam (1998) Feminist Thought, West View Press, USA, P. 247
৫. Warren, K. J. (1997) The power and promise of Ecological Feminism in H. LaFollete, ed., Ethics in
Practice, Blackwell, Oxford; P. 658
৬. Plumwood, Val. (1993) Feminism and the Mastery of Nature, Routledge, London, P. 21
৭. দাস, সচ্চিদানন্দ (২০১৬) বাংলা সাহিত্যে পুরাণ ও পৌরাণিক কথাসাহিত্য, পুস্তক বিপণি, কলকাতা- ৭০০০০৯, পৃ. ১৯
৮. ভুঁইয়া, আর কে (২০১৬) মিথ-পুরাণ ও জৌতিষ বিজ্ঞান, রেডিক্স সার্ভিস, ঢাকা- ১২১৭, পৃ. ১৮
৯. সিংহ, কঙ্কর (২০০৫) মনুসংহিতা ও নারী, র্যাডিক্যাল ইম্প্রেশন, কলকাতা, পৃ. ৭২-৮০
১০. সরকার, সুধীরচন্দ্র (১৩৩৫) পৌরাণিক অভিধান, দাস অফসেট প্রসেসর, কলকাতা - ৭০০০৩৬, পৃ. ৩৩৮
১১. বিদ্যাসাগর, ঈশ্বরচন্দ্র(২০১৪) শকুন্তলা, বিদ্যাসাগর রচনাবলী (প্রথম খণ্ড), তুলি-কলম, কলকাতা - ৯, পৃ. ১৩১
১২. সরকার, সুধীরচন্দ্র (১৩৩৫) পৌরাণিক অভিধান, দাস অফসেট প্রসেসর, কলকাতা - ৭০০০৩৬, পৃ. ৪৩৭
১৩. প্রাগুক্ত, পৃ. ১৯২
১৪. প্রাগুক্ত, পৃ. ১১১
১৫. প্রাগুক্ত, পৃ. ৩৮৬
১৬. বন্দ্যোপাধ্যায়, শুভেন্দ্রনাথ (২০১৮) মহাভারতের নারী, অক্ষরবিন্যাস, শ্যামাচারণ দে স্ট্রিট, কলকাতা৭০০০৭৩, পৃ. ১৩