Sahitye Abhishap Prasanga : Kalidas, Chandimangal, Manosamangal/ সাহিত্যে অভিশাপ প্রসঙ্গ : কালিদাস, চণ্ডীমঙ্গল, মনসামঙ্গল

Authors

  • Manika Roy শিক্ষিকা, সংস্কৃত বিভাগ আনন্দ চন্দ্র কলেজ অফ কমার্স Author

Keywords:

  • Kalidasa,
  • Abhisap,
  • Abhigyanshakuntala,
  • Meghduta,
  • Raghuvamsha,
  • Kumarasambhav,
  • Vikramorvasi,
  • Chandimangal,
  • Manasamangal

Abstract

Kalidasa was a greatest poet, writer and playwright of Sanskrit Literature. In all his poetic dramas, the topic of various types of anathemas has been discussed on the portrayal of different characters. Among them ‘Abhigyanshakuntalam’,‘Meghaduta’,‘Raghuvamsham’,‘Kumarasambhavamam’,‘Vikramorvasiyam’ the multiples reconciliation are seen as a result of cursing. This reconciliation is found in separation. Through the way of anathema, the monotony of reunion is transmuted into universality. Besides, the practice of cursing has also observed in the most important sub-genres of Medieval Bengali literature Mangalkavya. In ‘Manasamangal’ and ‘Chandimangal’, the reference of it is noticed in the depiction of different characters such as Kalketu, khullara, Behula, Lakhindar, Madandeb, Maladhar, Ratnamala and so on. They are all cursed and cursed when they have neglected to perform their duties. As a result, they are separated from each other with sadness. In short, anathemata are separation and reconciliation and complementary each other.

Downloads

Download data is not yet available.

References

১. দাস, শাস্ত্রী, দ্বারিকা, ‘মাধবীয়া ধাতুবৃত্তি’, দ্বীতীয় সংস্করণ, তারাবুক এজেন্সী, ১৯৮৩, পৃ. ৩৮২

২. পশ্চিমবঙ্গ সরকার, ‘রবীন্দ্র-রচনাবলী’, চতুর্থ খন্ড, গান নং ৯২৩, ১৯৮০, পৃ. ৩৮২

৩. চক্রবর্তী, সত্যনারায়ণ, ‘অভিজ্ঞান–শকুন্তলম্’, পরিবর্ধিত সপ্তম সংস্করণ, সংস্কৃত পুস্তক ভাণ্ডার, পৃ. ২৩৬

৪. চক্রবর্তী, সত্যনারায়ন, ‘মেঘদূত ও সৌদামনী’, দ্বিতীয় সংস্করণ, সংস্কৃত পুস্তক ভান্ডার, ২০০৫, পৃ. ৮৯

৫. চক্রবর্তী, সত্যনারায়ন, ‘মেঘদূত ও সৌদামনী’, দ্বিতীয় সংস্করণ, সংস্কৃত পুস্তক ভান্ডার, ২০০৫, পৃ. ৩২৯

৬. বন্ধোপাধ্যায়, উদয়চন্দ্র এবং বন্ধোপাধ্যায়, অনিতা, “রঘুবংশম্’’, প্রথম সংস্করণ, সংস্কৃত বুক ডিপো, ২০০৩, পৃ. ১৭৭

৭. বিদ্যাভূষণ, রাজেন্দ্রনাথ এবং মুখোপাধ্যায়, উপেন্দ্রনাথ, ”কালিদাসের গ্রন্থাবলী”, প্রথম ভাগ, দশম সংস্করণ, ১৩৫৬, পৃ. ৭২

৮. তদেব, পৃ. ১৩৬

৯. তদেব, পৃ. ১৫৮

১০. ভট্টাচার্যেণ, বিদ্যানিধি, শ্রীমদগুরুনাথ, ‘কুমারসম্ভব’, সংস্কৃত পুস্তক ভান্ডার, ১৯৯৭, পৃ. ১২০

১১. তদেব, পৃ. ১৪৪

১২. দ্বিবেদী, রেবাপ্রসাদ, ‘কালিদাস গ্রন্থাবলী’, কাশী হিন্দু বিশ্ববিদ্যালয়, বারাণসী, ১৯৭৬, পৃ. ৩৭০

১৩. তদেব, পৃ. ৩৮৫

১৪. মুখোপাধ্যায়, সুখময়, ‘চণ্ডীমঙ্গল-পরিক্রমা’, প্রথম খন্ড, প্রজ্ঞাবিকাশ, ২০১৪, পৃ. ১৩৮

১৫. তদেব, পৃ. ১৩৮

১৬. তদেব, পৃ. ১৪৩

১৭. তদেব, পৃ. ১৪৪

১৮. তদেব, পৃ. ১৪৪

১৯. তদেব, পৃ. ১৬৬

২০. তদেব, পৃ. ১৬৬

২১. চট্টোপাধ্যায়, তপনকুমার, ‘আদি-মধ্য-বাংলা সাহিত্যের ইতিহাস’, প্রজ্ঞাবিকাশ, ২০১৬ পৃ. ৭২৫

২২. তদেব পৃ. ৭২৩

Downloads

Published

2025-09-23

Issue

Section

Articles

How to Cite

Sahitye Abhishap Prasanga : Kalidas, Chandimangal, Manosamangal/ সাহিত্যে অভিশাপ প্রসঙ্গ : কালিদাস, চণ্ডীমঙ্গল, মনসামঙ্গল. (2025). TRISANGAM INTERNATIONAL REFEREED JOURNAL, 5(1), 55-63. https://tirj.org.in/tirj/article/view/230