he Depiction of the Exploiter and the Exploited in the Poem ‘Chandimangal’ by Poet Mukundaram/ কবি মুকুন্দরামের ‘চণ্ডীমঙ্গল’ কাব্যে শোষক ও শোষিতের চিত্রণ

Authors

  • Arpan Ghosh গবেষক, বাংলা বিভাগ বিদ্যাসাগর বিশ্ববিদ্যালয় Author

Keywords:

  • Social picture,
  • Chandimangal,
  • picture of exploiters,
  • political-economic,
  • religion in society,
  • the position of women in society

Abstract

In Bengali literature, the origin of 'Mangal Kavyas' is based on the greatness of non-Aryan gods and goddesses. In ancient India, which was built on the basis of Aryans and non-Aryans, the dominance of the Aryans can be observed. Bengal was no exception in India. Over time, many colors of the social picture started to change with the evolution of a new era. It is recorded in the pages of history and literature of that time. After the Turkish invasion in the 13th century, we got to know the new culture of Bengal in the social portrait of Mangalkavya. It was a meeting ground of Arya and non-Arya culture. Chandi, Durga, Sheetala, Kalika, Mahamaya were considered as the wives of Shiva. The neglected non-Aryan goddesses Chandi, Manasa, Kalika became anxious to be worshipped by the elite community. Day after day the Mahatmya Geet of the Goddesses was sung. The goddesses were worshipped. At the root of the division between Arya and Anarya was patriarchy and matriarchy, Shiva and Shakti. For a long time, the caste Hindus had ignored the so-called lower-class people and the gods. But the question remains, did the neglected non-Aryan people get their due respect? Or did they remain in the left corner of society (one corner of society) like the worship of the left hand of Chandrasadagar. That is, they remained in the real whale. To find the answer to this question, one has to turn the pages of literature with the help of contemporary history. When one looks at the position of this neglected or deprived people, the first thing that comes to mind is the political, economic andreligious system of governance of contemporary society. From this system of governance, two classes emerge in society. One, the ruling class and the other, the exploited class. The main theme of our article is to draw "The depiction of the exploiter and the exploited in the poem 'Chandimangal' by poet Mukundaram".

Downloads

Download data is not yet available.

References

১. আচার্য্য, ড. দেবেশ কুমার, (সম্পাদনা), কবিমুকুন্দের, চণ্ডীমঙ্গল, শরৎচন্দ্র পাল, ইউনাইটেটড বুক এজেন্সি, ২৯/১ কলেজ রো, কলকাতা-৯, চতুর্থ সংস্করণ, জানুয়ারি ২০২০, পৃ. ৪০০

২. চট্টোপাধ্যায়, ড. রবিরঞ্জন, (সম্পাদনা), কবিকঙ্কণ মুকুন্দ-বিরচিত, চণ্ডীমঙ্গল, চ্যাটার্জি পাবলিশার্স, ১৫, বঙ্কিম চ্যাটার্জি স্ট্রিট, কলকাতা ৭৩, পৃ. ৬৮

৩. তদেব, পৃ. ১১৩

৪. তদেব, পৃ. ১২৬

৫. তদেব, পৃ. ৬৯

৬. তদেব, পৃ. ৮৯

৭. তদেব, পৃ. ৮৭

৮. তদেব, পৃ. ১১৫

৯. তদেব, পৃ. ১১৭

১০. তদেব, পৃ. ১৪৪

১১. তদেব, পৃ. ১৪৮

১২. তদেব, পৃ. ১৬৩

১৩. তদেব, পৃ. ১৭২

১৪. তদেব, পৃ. ৭৫

১৫. আচার্য্য, ড. দেবেশ কুমার, (সম্পাদনা), কবিমুকুন্দের, চণ্ডীমঙ্গল, শরৎচন্দ্র পাল, ইউনাইটেটড বুক এজেন্সি, ২৯/১ কলেজ রো, কলকাতা-৯, চতুর্থ সংস্করণ, জানুয়ারি, ২০২০, পৃ. ২৪০

১৬. তদেব, পৃ. ২৪১

১৭. চট্টোপাধ্যায়, ড. রবিরঞ্জন, (সম্পাদনা), কবিকঙ্কণ মুকুন্দ-বিরচিত, চণ্ডীমঙ্গল, চ্যাটার্জি পাবলিশার্স, ১৫, বঙ্কিম চ্যাটার্জি স্ট্রিট, কলকাতা ৭৩, পৃ. ৭৫

১৮. তদেব, পৃ. ১৬৪

১৯. শর্মা, রামশরণ, প্রাচীন ভারতের শূদ্র, কে পি বাগচী অয়াণ্ড কোম্পানী ২৮৬ বিপীনবিহারী গাঙ্গুলী স্ট্রীট, কলকাতা ১২, পৃ. ৯২

২০. চট্টোপাধ্যায়, বীরেন্দ্র, শ্রেষ্ট কবিতা, সুধাংশুশেখর দে, দেজ পাবলিশিং, ১৩ বঙ্কিম চ্যাটার্জি স্ট্রীট, কলকাতা ৭৩, পৃ. ১১৫

Downloads

Published

2025-03-10

Issue

Section

Articles

How to Cite

he Depiction of the Exploiter and the Exploited in the Poem ‘Chandimangal’ by Poet Mukundaram/ কবি মুকুন্দরামের ‘চণ্ডীমঙ্গল’ কাব্যে শোষক ও শোষিতের চিত্রণ . (2025). TRISANGAM INTERNATIONAL REFEREED JOURNAL, 5(1), 64-72. https://tirj.org.in/tirj/article/view/231