Modernism, Post-modernism and Mathematical Theories in the Poetry of Binay Majumder/ আধুনিকতা,উত্তর-আধুনিকতা এবং বিনয় মজুমদারের কবিতায় গাণিতিক তত্ত্ববিশ্ব
Keywords:
- Binay Majumdar,
- modernism,
- post-modernism,
- absurd-order of thinking,
- ambiguity of expression,
- one-line Poem,
- mathematical theories
Abstract
Poet Binay Majumdar (1934 - 2006) is a wonder-person in the modern Bengali poetry genre. Binay Majumdar, who was really the star of Bengali poetry in the 60s, was not much discussed at the time; but controversy in life and creation never spared him. He left his high-ranking Govt.-job to pursue poetry. His relatives and aquaintances almost all considered him crazy, scorned or avoided him. He living alone for a whole life, living poetry alone ─ this is a great terrible achievement! He is almost a unique figure in history of modern Bengali poetry. His effortless move from modernism to post-modernism, in the constant review of poetry, broke style of poem by one line poetry, sometimes he gave it to a longer poem; Ambiguity of expression in sometimes strange arrangement of thoughts has pushed his creation into unknown circles. His creations are interspersed with the practical applications of mathematical theories.
Downloads
References
১. ত্রিপাঠী, দীপ্তি, আধুনিক বাংলাকাব্য পরিচয় (১৯৯২), দে’জ পাবলিশিং, কলকাতা-৭৩
২. বসু, বুদ্ধদেব সম্পাদিত, আধুনিক বাংলা কবিতা, (ভূমিকাংশ), পৃ. ১০
৩. দত্ত, সুধীন্দ্রনাথ, কুলায় ও কালপুরুষ (১৩৬৪ বঙ্গাব্দ), সিগনেট প্রেস, কলকাতা-২০; পৃ. ৬৯
৪. ঠাকুর, রবীন্দ্রনাথ, সাহিত্যের পথে, ‘আধুনিক কাব্য’ (১৯৩৬), বিশ্বভারতী, পৃ. ১৩১
৫. দাশ, জীবনানন্দ, কবিতার কথা (১৪১৩ বঙ্গাব্দ) পৃ. ১১০
৬. দাশ, জীবনানন্দ, কবিতার কথা (১৪১৩ বঙ্গাব্দ), পৃ. ১১২
৭. আইয়ুব, আবু সয়ীদ, সম্পা., আধুনিক বাংলা কবিতা (১৯৯৯), দে’জ পাবলিশিং, কল-৭৩, পৃ. ৪০
৮. আইয়ুব, আবু সয়ীদ, সম্পা., আধুনিকতা ও রবীন্দ্রনাথ (১৯৯৫), দে’জ পাবলশিং, কল-৭৩, পৃ. ১৪
৯. ত্রিপাঠী, দীপ্তি, আধুনিক বাংলাকাব্য পরিচয় (১৯৯২), দে’জ পাবলিশিং, কল-৭৩ পৃ. ২-৩
১০. ত্রিপাঠী, দীপ্তি, আধুনিক বাংলাকাব্য পরিচয় (১৯৯২), দে’জ পাবলিশিং, কল-৭৩ পৃ. ৩-৪
১১. দে, বিষ্ণু, নাম রেখেছি কোমল গান্ধার : কবিতা সমগ্র-২ (১৯৯০), আনন্দ পাবলিশার্স, কল-৯ পৃ. ৯৫
১২. মজুমদার, বিনয়, কবিতার খসড়া/ ৭ : বিনয় মজুমদার কাব্য সমগ্র-২য় খণ্ড (২০১৪), প্রতিভাস, কল-২ পৃ. ৪৬
১৩. ভট্টাচার্য, তপোধীর, আধুনিকতা পর্ব থেকে পর্বান্তর (১৯৯৫), পুস্তক বিপণি, কল - ৯ পৃ. ৬
১৪. রায়চৌধুরী, সমীর, পোস্টমর্ডান কবিতা বিচার (১৯৯৮), কবিতা পাক্ষিক, কল - ২৬, পৃ. ৩২
১৫. রায়চৌধুরী, সমীর, পোস্টমর্ডান কবিতা বিচার (১৯৯৮), কবিতা পাক্ষিক, কল - ২৬, পৃ. ৩২
১৬. নতুন কবিতা : বিনয় মজুমদার কাব্য সমগ্র - ২য় খণ্ড (২০১৪), প্রতিভাস, কল - ২, পৃ. ১৪৪
১৭. পাণ্ডুলিপি থেকে ‘গায়ত্রীকে’-১, ঐ - ২য় খণ্ড (২০১৪), প্রতিভাস, কল - ২, পৃ. ১৫১
১৮. তবু গল্পের মতোন মনে হয়/ ঈশ্বরীর, বিনয় মজুমদার কাব্য সমগ্র - ২য় খণ্ড (২০১৪), প্রতিভাস, কল – ২, পৃ. ২০
১৯ আমিই গণিতের শূন্য/ ঐ, বিনয় মজুমদার কাব্য সমগ্র - ২য় খণ্ড (২০১৪), প্রতিভাস, কল - ২, পৃ. ১৭২
২০. আমার কবিতায় আছে/ আমিই গণিতের শূন্য, ঐ - ২য় খণ্ড (২০১৪), প্রতিভাস, কল - ২, পৃ. ১৭২
২১. অধিকন্তু – ৯, বিনয় মজুমদার কাব্য সমগ্র-১ম খণ্ড (২০১৪), প্রতিভাস, কল - ২, পৃ. ৭৬
২২ অনেক কিছুই আছে/ আমিই গণিতের শূন্য, ঐ - ২য় খণ্ড (২০১৪), প্রতিভাস, কল - ২, পৃ. ১৫৯
২৩ এখন দ্বিতীয় শৈশবে, বিনয় মজুমদার কাব্য সমগ্র-২য় খণ্ড (২০১৪), প্রতিভাস, কল - ২, পৃ. ১৮৩
২৪ পৃথিবী নামক/ এখন দ্বিতীয় শৈশবে, ঐ - ২য় খণ্ড (২০১৪), প্রতিভাস, কল - ২, পৃ. ১৮৫
২৫ একটি গান, ঐ - ২য় খণ্ড (২০১৪), প্রতিভাস, কল - ২, পৃ. ১৯৩