Samaresh Basu's Narrative: The Voice of the Subaltern/ সমরেশ বসুর কথাসাহিত্যে নিম্নবর্গের কণ্ঠস্বর
Keywords:
- Subaltern Voice,
- Social Realism,
- Humanitarianism,
- Class Struggle,
- Authenticity,
- Existential Crisis,
- Psychological Depth
Abstract
Samaresh Basu (also known as ‘Kalakut’) is a unique figure in Bengali prose, who brought a new dimension to the lives of the marginalized and subaltern classes. His literature was a raw and unfiltered document of the lives, struggles, and psychology of the working class, breaking away from the so-called 'bhadralok' (gentlemanly) literary tradition. His personal experiences— working in the Ichhapur factory and living with the fisherfolk— gave his writing a profound authenticity and sensitivity.
In his timeless novel 'Ganga', he depicts the lives of the fishing community against the backdrop of nature's harshness. Characters like Tentele Bilas and Himi aren't just victims of poverty; they are indomitable fighters. Similarly, in works like 'Uttaranga' and 'Shrimati Cafe', he highlights the lives of factory workers, their relationship with machines, and the psychological aspects of class struggle. Samaresh Basu didn't view sexuality merely as a physical desire; he portrayed it as a reflection of the subaltern class's existential crisis and desperation. His controversial novels 'Bibor' and 'Prajapati' challenge the moral hypocrisy of middle-class society.
However, the most significant aspect of his literature is his humanism. In stories like 'Adab', he shows how, even amidst communal riots, people from the lower class establish a shining example of humanity through their class solidarity and empathy. Samaresh Basu not only depicted the lives of the subaltern but also permanently established their unique language, culture, and voice in literature. His works are an immortal testament to the true lives and struggles of the subaltern.
Downloads
References
১. বসু, সমরেশ, ‘গঙ্গা’, মৌসুমি প্রকাশনী, কলকাতা, পুনর্মুদ্রণ, ২০০০, পৃ. ৩১
২. বসু, সমরেশ, ‘গঙ্গা’, মৌসুমি প্রকাশনী, কলকাতা, পুনর্মুদ্রণ, ২০০০, পৃ. ১৩০
৩. বসু, সমরেশ, সমরেশ বসু রচনাবলী – প্রথম খণ্ড, কলকাতা, আনন্দ পাবলিশার্স প্রা. লি., প্রথম সংস্করণ, ১৯৯৭, পৃ. ১৭৬
৪. বন্দ্যোপাধ্যায়, সরোজ (সম্পাদিত), সমরেশ রচনাবলী – ১, ১৯৯৭, কোলকাতা, আনন্দ পাবলিশার্স প্রা. লি. পৃ. ৬০৭
৫. বন্দ্যোপাধ্যায়, মানিক, পদ্মানদীর মাঝি, কলকাতা, বেঙ্গল পাবলিশার্স, ষষ্ঠ সংস্করণ, ১৩৬১, পৃ. ১১
৬. বন্দ্যোপাধ্যায় সরোজ (সম্পাদিত), সমরেশ রচনাবলী – ১, ১৯৯৭, কোলকাতা, আনন্দ পাবলিশার্স প্রা. লি. পৃ. ৫৫৬
৭. রায়চৌধুরী, ড. ঝুমা (সম্পা.), সমরেশ বসু, ‘নিজেকে জানার জন্য’, ২০১৩, কলকাতা, অঞ্জলি প্রকাশনী, পৃ. ১৮৮