Shawkat Osman’s Early Stories: Different Narratives of Poverty, Famine, Riots, and Partition/ শওকত ওসমানের প্রথম পর্বের গল্প: দারিদ্র্য-দুর্ভিক্ষ-দাঙ্গা-দেশভাগের ভিন্ন আখ্যান

Authors

  • Dr. Pratap Bapari সহকারী অধ্যাপক, বাংলা বিভাগ গভর্নমেন্ট জেনারেল ডিগ্রি কলেজ, শালবনি Author

Keywords:

  • Shaukat Osman,
  • Short Story,
  • Rural Life,
  • Famine,
  • Communal Riot,
  • Partition,
  • Religious Hypocrisy

Abstract

In Bengali literature, Shawkat Osman holds a distinguished position as a storyteller of rare talent. Known for his insightful perspective, satirical humour, profound social awareness, and bold impartial voice, Osman crafted a unique identity. As an astute observer of society, he captured the intricate dynamics of life, the diverse problems plaguing society, and the political turmoil of his time with exceptional skill. His literature seamlessly weaves personal experience with the complexities of social and political structures, creating an artistic reflection of the multifaceted world around him. Shawkat Osman was fearless and honest in his approach, speaking with clarity and a protester’s spirit. His stories reveal a profound understanding of human life, using art to illustrate the evolving society and state. The shifting tides of society, politics, the instability of power, and the tensions between tradition and change are meticulously examined in his work, reflecting the currents of his era.

              The core themes of famine, communal violence, and partition characterize his early stories. The social upheavals of this period are vividly depicted in his collections — ‘Pinjarapol’ (1951), ‘Junu Apa and Other Stories’ (1951), ‘Sabek Kahini’ (1953), and ‘Bigoto Kale Galpo’ (1987). As a socially conscious artist, Osman adeptly portrayed the changes and crises within society, particularly in rural settings. His stories highlight the relentless poverty and inequality that plague village communities, where people struggle daily under the weight of social, economic, and religious pressures. Victims of exploitative production relations, these individuals bear the pain of being uprooted and continually face hardship, losing what little they possess to the powerful in society. This sensitivity to the diverse crises of his time is delicately captured in the rich and nuanced narratives of his early short stories.

Downloads

Download data is not yet available.

References

১. ওসমান, শওকত, ‘দাতব্য চিকিৎসালয়ের ইতিহাস’, ‘পিঁজরাপোল’, গল্পসমগ্র ১, সময় প্রকাশন, ঢাকা, প্রথম প্রকাশ ফেব্রুয়ারি বইমেলা ২০২১, পৃ. ৯৫

২. ওসমান, শওকত, ‘ভাগাড়’, ‘সাবেক কাহিনী’, পূবোর্ক্ত, পৃ. ১৯০

৩. ওসমান, শওকত, ‘হুকুম নড়ে না’, ‘সাবেক কাহিনী’, পূবোর্ক্ত, পৃ. ১৯৫

৪. ওসমান, শওকত, ‘কাঁথা’, ‘পিঁজরাপোল’, পূবোর্ক্ত, পৃ. ১০৭

৫. ওসমান, শওকত, ‘চুহা-চরিত’, ‘বিগত কালে গল্প’, পূবোর্ক্ত, পৃ. ৪৬৭

৬. ওসমান, শওকত, ‘থুতু’, ‘পিঁজরাপোল’, পূবোর্ক্ত, পৃ. ৭১

৭. ওসমান, শওকত, ‘পিঁজরাপোল’, ‘পিঁজরাপোল’, পূবোর্ক্ত, পৃ. ৮১

৮. ওসমান, শওকত, ‘বকেয়া’, ‘সাবেক কাহিনী’, পূবোর্ক্ত, পৃ. ১৮৬

৯. ওসমান, শওকত, ‘দুই চোখ কানা’, ‘জুনু আপা ও অন্যান্য গল্প’, পূবোর্ক্ত, পৃ. ১৬৯

১০. ওসমান, শওকত, ‘সাদা ইমারত’, ‘জুনু আপা ও অন্যান্য গল্প’, পূবোর্ক্ত, পৃ. ১৪৭

১১. ওসমান, শওকত, ‘ব্যবধান’, ‘বিগত কালে গল্প’, পূবোর্ক্ত, পৃ. ৪৭৬

১২. পূবোর্ক্ত, পৃ. ৪৭৯

১৩. ওসমান, শওকত, ‘মো’জেজা’, ‘সাবেক কাহিনী’, পূবোর্ক্ত, পৃ. ১৮০

১৪. পূবোর্ক্ত, পৃ. ১৮১

১৫. পূবোর্ক্ত, পৃ. ১৮২

১৬. ওসমান, শওকত, ‘খোওয়াব’, ‘সাবেক কাহিনী’, পূবোর্ক্ত, পৃ. ১৯৭

১৭. পূবোর্ক্ত, পৃ. ২০১

১৮. ওসমান, শওকত, ‘ইলেম’, ‘পিঁজরাপোল’, পূবোর্ক্ত, পৃ. ৮০

১৯. ওসমান, শওকত, ‘তুচ্ছ স্মৃতি’, ‘সাবেক কাহিনী’, পূবোর্ক্ত, পৃ. ২১৯

২০. ওসমান, শওকত, ‘নতুন জন্ম’, ‘জুনু আপা ও অন্যান্য গল্প’, পূবোর্ক্ত, পৃ. ১৫৫

২১. ওসমান, শওকত, ‘প্রতীক্ষা’, ‘সাবেক কাহিনী’, পূবোর্ক্ত, পৃ. ২১৭

২২. ওসমান, শওকত, ‘দেনা’, পূবোর্ক্ত, পৃ. ২২৫

২৩. ওসমান, শওকত, ‘শেখজী’, ‘বিগত কালে গল্প’, পূবোর্ক্ত, পৃ. ৪৫০

Downloads

Published

2025-03-10

Issue

Section

Articles

How to Cite

Shawkat Osman’s Early Stories: Different Narratives of Poverty, Famine, Riots, and Partition/ শওকত ওসমানের প্রথম পর্বের গল্প: দারিদ্র্য-দুর্ভিক্ষ-দাঙ্গা-দেশভাগের ভিন্ন আখ্যান . (2025). TRISANGAM INTERNATIONAL REFEREED JOURNAL, 5(1), 187-196. https://tirj.org.in/tirj/article/view/243