The Essesnce of Reality in Dibyendu Palit’s Stories/ গল্পকার দিব্যেন্দু পালিতের বাস্তব-দর্শন
Keywords:
- Dibyendu Palit,
- story,
- realistic,
- mechanism,
- urban,
- megacity,
- darkness,
- helplessness
Abstract
Life in a megacity is a constant performance. Crowds fill the streets, yet people are islands, drifting through seas of strangers. The rhythm is restlessness: rushing to work, chasing deadlines, navigating traffic, and returning to space that feel less like homes and more like temporary shelters. Time is currency, and no one seems to have enough of it to pause, connect, or even notice. Faces are full of facades and go through a training of corporate smiles, polite nods, but behind this Facades, the realities are raw and unpolished. Anxiety, loneliness and exhaustion simmer beneath the surface. In the inner world of city life, people are striving, sacrificing and often, quietly breaking. Relationships feel transactional. Conversations skim the surface, seldom delving into the depths of fear, dreams and struggles. Urban life thrives on ambition, but it often starves the soul. People become shadows of themselves, walking a tightrope between dreams and survival, with little room for authenticity in the chaos. City glows with glamour and brightness, but inside those lit windows are countless stories of solitude, nakedness and vulnerability. Dibyendu Palit captures those dark stories of city life without any filter. He presents his characters with their raw core of flesh and blood. These unmasked faces often startle us, sometimes leave us amazed. His stories hold up a mirror to our own faces, forcing us to confront ourselves. Dibyendu Palit essentially speaks of the preparatory phase of present dominance of artificial intelligence, highlighting the confusion and helplessness of people entangled in the intricate mechanisms of machines during this period.
Downloads
References
১. রায়, প্রদীপ্ত (সম্পা.), প্রিয়দর্শিনী, দিব্যেন্দু পালিত বিশেষ সংখ্যা, জানুয়ারি–মার্চ ২০০৩, ‘কল্যাণী পালিত-এর সাক্ষাৎকার’, সাক্ষাৎকার গ্রহণ : নন্দিতা রায়, গল্ফ গ্রীণ, কলকাতা ৭০০০৯৫, পৃ. ৬৯-৭০
২. দত্ত, হর্ষ (সম্পা.), বইয়ের দেশ, জানুয়ারি–মার্চ ২০১৬, ‘দিব্যেন্দু পালিত’, সাক্ষাৎকার গ্রহণ : সায়ম বন্দ্যোপাধ্যায়, এবিপি প্রা: লিমিটেড, ৬ প্রফুল্ল সরকার স্ট্রিট, কলকাতা ৭০০০০১, পৃ. ১২১–১২২
৩. পালিত, দিব্যেন্দু, গল্প সমগ্র (১), ‘মাছ’, আনন্দ পাবলিশার্স প্রাইভেট লিমিটেড, কলকাতা ৭০০০০৯, প্রথম সংস্করণ, জুলাই ১৯৯৭, পঞ্চম মুদ্রণ, অক্টোবর ২০১৮, পৃ. ৪৭
৪. রায়, প্রদীপ্ত (সম্পা.), প্রিয়দর্শিনী, দিব্যেন্দু পালিত বিশেষ সংখ্যা, জানুয়ারি – মার্চ ২০০৩, ‘আপোসহীন লেখক : শীর্ষেন্দু মুখোপাধ্যায়’, গল্ফ গ্রীণ, কলকাতা ৭০০০৯৫, পৃ. ১৬
৫. Mumford, Lewis. The Culture of Cities. A Harvest/HBJ Book. Harcourt Brace Jovanovich. Orlando. Florida 32887. Copyright 1938 by Harcourt Brace Jovanovich. Inc. Copyright renewed 1966 by Lewis Mumford. P. 258
৬. রায়, প্রদীপ্ত (সম্পা.), প্রিয়দর্শিনী, দিব্যেন্দু পালিত বিশেষ সংখ্যা, জানুয়ারি–মার্চ ২০০৩, ‘আপোসহীন লেখক : শীর্ষেন্দু মুখোপাধ্যায়, গল্ফ গ্রীণ, কলকাতা ৭০০০৯৫, পৃ. ১৬ – ১৭
৭. পালিত, দিব্যেন্দু, গল্প সমগ্র (১), ‘অন্ধকার পেরিয়ে’, আনন্দ পাবলিশার্স প্রাইভেট লিমিটেড, কলকাতা ৭০০০০৯, প্রথম সংস্করণ, জুলাই ১৯৯৭, পঞ্চম মুদ্রণ, অক্টোবর ২০১৮, পৃ. ৩৩
৮. পালিত, দিব্যেন্দু, গল্প সমগ্র (১), ‘মুন্নির সঙ্গে কিছুক্ষণ’, আনন্দ পাবলিশার্স প্রাইভেট লিমিটেড, কলকাতা ৭০০০০৯, প্রথম সংস্করণ, জুলাই ১৯৯৭, পঞ্চম মুদ্রণ, অক্টোবর ২০১৮, পৃ. ১৮২
৯. পূর্বোক্ত, পৃ. ১৮৩
১০. পালিত, দিব্যেন্দু, গল্প সমগ্র (১), ‘মুন্নির সঙ্গে কিছুক্ষণ’, আনন্দ পাবলিশার্স প্রাইভেট লিমিটেড, কলকাতা ৭০০০০৯, প্রথম সংস্করণ, জুলাই ১৯৯৭, পঞ্চম মুদ্রণ, অক্টোবর ২০১৮, পৃ. ১৮৭
১১. পালিত, দিব্যেন্দু, গল্প সমগ্র (১), ‘মুন্নির সঙ্গে কিছুক্ষণ’, আনন্দ পাবলিশার্স প্রাইভেট লিমিটেড, কলকাতা ৭০০০০৯, প্রথম সংস্করণ, জুলাই ১৯৯৭, পঞ্চম মুদ্রণ, অক্টোবর ২০১৮, পৃ. ১৮৬
১২. রায়, প্রদীপ্ত (সম্পা.), প্রিয়দর্শিনী, দিব্যেন্দু পালিত বিশেষ সংখ্যা, জানুয়ারি–মার্চ ২০০৩, ‘দিব্যেন্দু: ভূমেন্দ্র গুহ’, গল্ফ গ্রীণ, কলকাতা ৭০০০৯৫, পৃ. ৩৭
১৩. ভট্টাচার্য, সুচিত্রা, দহন, আনন্দ পাবলিশার্স প্রাইভেট লিমিটেড, কলকাতা ৭০০০০৯, প্রথম সংস্করণ জুলাই ১৯৯৮, পৃ. ৬৬
১৪. পালিত, দিব্যেন্দু, ‘ধর্ষণের পরে’, গল্পসমগ্র (২), আনন্দ পাবলিশার্স প্রাইভেট লিমিটেড, কলকাতা ৭০০০০৯, প্রথম সংস্করণ ১৯৯৯, পৃ. ৫৩০