The spiritual relationship between women and nature:'Rupkatha fire ase'/ নারী ও প্রকৃতির আত্মিক সম্পর্ক : ‘রূপকথা ফিরে আসে’

Authors

  • Dr. Biswajit Biswas অধ্যক্ষ, বিলাসীপাড়া মহাবিদ্যালয় ভারপ্রাপ্ত অধ্যক্ষ সরকারি আর্দশ মহাবিদ্যালয়, বিলাসীপাড়া Author

Keywords:

  • Natural Environment,
  • Built Environment,
  • Eco-Text,
  • Green House,
  • Ecofeminist,
  • C.F.C,
  • C.M.C

Abstract

A unique Bengali novel with the concept of environmental consciousness by the author Tapan Banerjee ‘Rupkatha Phere Aase’ (2008) is analysed here. The background of the novel is a village called Apanpur, an hour's journey by rail from Calcutta, which was given the name ‘Bankella’ by a village historian. It is well known by that name. Ranima made this village, two kilometers away from Jhau Palash station, full of natural beauty by planting numerous trees of different species. Throughout the year that village was filled with the shade of flowers. The current heirs of the old royal family want to bring modern civilization to the village. Ranima had planted a Shisham tree in the middle of the village entrance. For that tree, no motorized vehicles other than bicycles and rickshaws could enter the village. The village surrounded by numerous trees had the wonderful fragrance of pure air. The current heir to the dynasty cut down the Shisham tree in the middle of the road to drive his hobby car into the 'bankella'. In Bankella village there was an unwritten prohibition of Ranima against cutting trees, which was believed by all the people of the village. But the people of Rajbari broke that rule and cut the first tree in Bankella. It was Ranima who forbade everyone not to cut any tree. She had heard in the prophecy that if the tree is cut down, disaster will come closer to ‘Bankella’. The narrative of the novel begins with the cutting of the Shisham (Dalbergia Sissoo) tree and ends with destruction.

Downloads

Download data is not yet available.

References

১. বন্দ্যোপাধ্যায়, তপন, রূপকথা ফিরে আসে, প্রথম প্রকাশ, অঞ্জলি পাবলিশার্স, কলকাতা, ২০০৮, পৃ. ৯

২. বন্দ্যোপাধ্যায়, তপন, দ্বৈরথ, প্রথম প্রকাশ, দে’জ পাবলিশিং, কলকাতা, ২০১৪, পৃ. ব্লার্গ অংশ

৩. বন্দ্যোপাধ্যায়, তপন, নদী মাটি অরণ্য (১ম খণ্ড) প্রথম প্রকাশ, দে’জ পাবলিশিং, কলকাতা, ১৯৯৮, পৃ. ব্লার্গ অংশ

৪. বন্দ্যোপাধ্যায়, তপন, দ্বৈরথ, পৃ. ব্লার্গ অংশ

৫. Garred, Greg, Ecocriticism : The New Critical Idiom, First Ed., Rutledge, USA, 2012, P. 5

৬. বন্দ্যোপাধ্যায়, তপন, রূপকথা ফিরে আসে, পৃ. ১১

৭. তদেব, পৃ. ৫১

৮. তদেব, পৃ. ৩৪

৯. Zamora, Lois Parkinson & Faris, Wendy B. (Edited), Magical Realism: Theory, History Community, 1st Ed., Duke University Press, London, 1995, P. 15

১০. রায় চৌধুরী, সমীর, ইকোফেমিনিজম : পরমা প্রকৃতিবাদ নারীবাদী তত্ত্বের বহুকৌণিক আলোচনা সংকলন, দ্বিতীয় সং, আবিষ্কার প্রকাশনী, কলকাতা, ২০০৫, পৃ. ১৬২ - ১৬৪

১১. বিশ্বাস, বিশ্বজিৎ, পরিবেশকেন্দ্রিক পাঠ ও বাংলা উপন্যাস, প্রথম প্রকাশ, দে পাবলিকেশন্স, কলকাতা, ২০২১, পৃ. ৪২

১২. পাল, গৌতম, পরিবেশ ও দূষণ পরিবেশ বিজ্ঞান, তৃতীয় সং, পুনর্মুদ্রণ, দাসগুপ্ত অ্যান্ড কোম্পানি প্রাঃ লিঃ, কলকাতা, ২০১০, পৃ. ১৭

১৩. তদেব, পৃ. ১৮

১৪. বন্দ্যোপাধ্যায়, তপন, রূপকথা ফিরে আসে, পৃ. ১৩৮

১৫. তদেব, পৃ. ১৩৮

১৬. তদেব, পৃ. ১৫০

১৭. তদেব, পৃ. ১৫০

১৮. তদেব, পৃ. ১৫০

১৯. ভুক্ত, অনিন্দ্য, পরিবেশ অভিধান, ১ম প্রকাশ, প্রগতিশীল প্রকাশন, কলকাতা, ২০০৯, পৃ. ২২০

২০. তদেব, পৃ. ১৫১

২১. তদেব, পৃ. ১৫৫

২২. তদেব, পৃ. ১৫৫

Downloads

Published

2025-03-10

Issue

Section

Articles

How to Cite

The spiritual relationship between women and nature:’Rupkatha fire ase’/ নারী ও প্রকৃতির আত্মিক সম্পর্ক : ‘রূপকথা ফিরে আসে’. (2025). TRISANGAM INTERNATIONAL REFEREED JOURNAL, 5(1), 328-336. https://tirj.org.in/tirj/article/view/259