Magical Reality and Ravi Shankar Ball's Novel Chatushtoy/ জাদুবাস্তবতা ও রবিশংকর বলের উপন্যাস চতুষ্টয়

Authors

  • Dibyendu Sarkar গবেষক বিশ্বভারতী Author

Keywords:

  • Magic realism,
  • Ravishankar Bal,
  • Hallucinetory event,
  • Hetetroglossia,
  • Cross-culturalism,
  • Postcolonialism,
  • Dozakhnama,
  • Kissa Bolen Seherzade

Abstract

One of the genres of modern fiction is the magical narrative. This genre is most developed by several Latin American authors. As a critic Ravaishankar has also discussed magic realism in the context of Marquez’s writings. We will discuss how magic realism is used in Rabishankar’s fiction. The extent to which Rabishankar’s work is influenced by the ideas of magic realism from Franz Roah to Alegeo Carpenter to Marquez is a matter of concern.

              Hallucinetory scenes and events, one of the elements of magic realism, are clearly used in Ravishankar’s works such as ‘Dozakhnama’, ‘Aynajiban’, ‘Zaro Hour’, ‘Kissa bolen Sheherzade’ etc. Elements of the magical world and hars reality of the world are spontaneously combined in these works. Other elements of magic realism such as ‘heteroglossia’, ‘cross-culturalism’, ‘postcolonialism’ etc, can be noted in Rabishankar’s work. Through all this, he wanted ro break the conventional European style of writing stories. Following the style of kissa, dastan in creating stories, he made the reader a passenger to an endless story.

Downloads

Download data is not yet available.

References

১. বল, রবিশংকর, গদ্য সংগ্রহ ১, বাস্তবের কুহক কুহকের বাস্তব, দে’জ পাবলিশিং, কলকাতা-৭৩, প্রথম প্রকাশ, জানুয়ারি ২০২২, পৃ. ৩৭২

২. Roh Franz, Magic Realism : Post-Expressionism, Magical Realism, Edited with an Introduction by Lois Parkinson Zamora and Wendy B. Faris, Duke University Press, Fourth printing, 2003, p. 15

৩. Carpenter Alejo, On the Marvelous Real in America, Magical Realism, Edited with an Introduction by Lois Parkinson Zamora and Wendy B. Faris, Duke University Press, Fourth printing; 2003, p. 84

৪. Carpenter, Alejo, On the Marvelous Real in America, Magical Realism, Edited with an Introduction by Lois Parkinson Zamora and Wendy B. Faris, Duke University Press, Fourth printing, 2003, p. 87

৫. Gabriel Garcia Marquez – Nobel Lecture. - www.nobelprize.org

৬. Magical, Realism, Introduction : Daiquiri Birds and Flaubertian Parrot (ie)s, Edited with an Introduction by Lois Parkinson Zamora and Wendy B. Faris, Duke University Press, Fourth printing, 2003, p. 6

৭. Bowers Maggie Ann, Magi (al) Realism, Routledge, London and New York, First Indian Reprint 2007, P. 21

৮. Ibid, P. 21

৯. রবিশংকর ‘দোজখ্‌নামা’ উপন্যাসে ‘মান্টো’ শব্দটি ব্যবহার করলেও পরে মন্টোর অনূদিত রচনাসংগ্রহের ভূমিকায় তিনি ‘মন্টো’ শব্দটি ব্যবহার করেন। হিন্দি ভাষায় অনূদিত গ্রন্থগুলিতেও ‘মন্টো’ বানান তথা শব্দটি গৃহীত হয়েছে। ঊর্দুতেও উচ্চারণ ‘মন্টো’। তাই ‘মন্টো’ বনানটাই এখানে গ্রহণ করা হল। অন্যদিকে রামকুমার মুখোপাধ্যায় ‘দোজখ্‌নামা’র সমালোচনামূলক প্রবন্ধ ‘দেশকালের সন্ধানে দুটি চরিত্র’-এ (গদ্য সংগ্রহ, রামকুমার মুখোপাধ্যায়, পৃষ্ঠা-৩০২) ‘মান্টু’ বানানটি লিখেছেন। তাঁর মতে কাশ্মীরি ‘মিন্ট’ শব্দ থেকে ‘মান্টু’ শব্দটি আগত। ‘মিন্ট’ শব্দের অর্থ ‘বাটখারা’।

১০. বল, রবিশংকর, দোজখনামা, দে’জ পাবলিশিং, কলকাতা-৭৩, চতুর্থ সংস্করণ, ডিসেম্বর ২০১৫, পৃ. ৯

১১. তদেব, পৃ. ১৪

১২. তদেব, পৃ. ১৮

১৩. বল রবিশংকর সম্পাদিত, সদত হসন মন্টো : রচনা সংগ্রহ; দে’জ পাবলিশিং, কলকাতা-৭৩, পুনর্মুদ্রণ, এপ্রিল, ২০১৯, পৃ. ৮

১৪. Jalal Ayesha, The Pity of Partition; Princeton University Press; Princeton and Oxford, 2013, P. 148

১৫. বল, রবিশংকর, দোজখনামা, দে’জ পাবলিশিং, কলকাতা-৭৩, চতুর্থ সংস্করণ, ডিসেম্বর ২০১৫, পৃ. ৩৪৭

১৬. বল, রবিশংকর, আয়নাজীবন, দে’জ পাবলিশিং, কলকাতা-৭৩, প্রথম প্রকাশ, নভেম্বর ২০১৩, পৃ. ৭

১৭. তদেব, পৃ. ১১

১৮. তদেব, পৃ. ১১

১৯. তদেব, পৃ. ৮৩

২০. বল, রবিশংকর, কিস্‌সা বলেন শেহ্‌রজাদে, দে’জ পাবলিশিং; কলকাতা–৭৩, প্রথম প্রকাশ, এপ্রিল ২০১৮, পৃ. ৯

২১. বল, রবিশংকর, কিস্‌সা বলেন শেহ্‌রজাদে, দে’জ পাবলিশিং; কলকাতা–৭৩, প্রথম প্রকাশ, এপ্রিল ২০১৮, পৃ. ১৫

২২. তদেব, পৃ. ৩১

২৩. wikipedia.org (Magic Realism)

২৪. তদেব, পৃ. ৬৭

২৫. তদেব, পৃ. ৭১

২৬. বল, রবিশংকর, জিরো আওয়ার, দে’জ পাবলিশিং, কলকাতা-৭৩, প্রথম প্রকাশ, জানুয়ারি ২০১৫, পৃ. ২৩

২৭. তদেব, পৃ. ২৪

২৮. Bowers Maggie Ann, Magi (al) Realism; Routledge, London and New York, First Indian Reprint 2007; P. 65-66

২৯. বল, রবিশংকর, গদ্যসংগ্রহ ১, প্লট ভাঙো, গল্প লেখো, দে’জ পাবলিশিং, কলকাতা-৭৩, প্রথম প্রকাশ, জানুয়ারি ২০২২, পৃ. ১৯৮

৩০. বল, রবিশংকর, জিরো আওয়ার, দে’জ পাবলিশিং, কলকাতা -৭৩, প্রথম প্রকাশ, জানুয়ারি ২০১৫, পৃ. ৩৪

৩১. তদেব, পৃ. ৩৪

৩২. www.merriam-webstar.com

Downloads

Published

2025-03-10

Issue

Section

Articles

How to Cite

Magical Reality and Ravi Shankar Ball’s Novel Chatushtoy/ জাদুবাস্তবতা ও রবিশংকর বলের উপন্যাস চতুষ্টয়. (2025). TRISANGAM INTERNATIONAL REFEREED JOURNAL, 5(1), 435-445. https://tirj.org.in/tirj/article/view/271