Tarashankar Bandyapadhyay’s ‘Kabi’ : An Enlightment/ তারাশঙ্কর বন্দ্যোপাধ্যায়ের ‘কবি’ : একটি আলোকিত উদ্ভাসন
Keywords:
- Tarashankar,
- unique life consciousness,
- The struggle,
- the Dom community,
- lower castes,
- Birbhum,
- Bangladesh,
- folk culture,
- Jhumur Gan,
- Kabigan of Bangladesh,
- reflection,
- The Philosophical aspects
Abstract
Tarasankar was quite different from ‘kallol’, ‘kali-kalom’ ‘Uttara’s new ways. He reached and left much of their own previous. So he enters the new model of mdern literature. Then we want to find out the perfect platform which is closely connected with the author. By virtue of being a person from a remote village in Birbhum, he met people from various social and social classes. With their eagerness to talk, he wanted to hear new words in literature. The novel 'Kabi' written about Nitai Kabial of the Dom community belonging to the Lokayat community of Bangladesh is written in this episode. When recalling this village-centric novel, the word 'poet' comes to mind. Hunger and thirst in real flesh-and-blood body are mingling with his desires. Life goes on in its own way. He started writing with strong self-confidence.
In fact, several characters and events of this novel are directly experienced by the author. In the words of the author, it is known that Raja, Basan, Thakurjhi and even Dwijapada of this novel have become Viprapada. So the discourse of the novel is overshadowed by many real life experiences. Not only in this novel but all his village-centered novels have emerged as a mirror of that direct experience. Tarshankar Bandyapadhyay in this novel did not use poetry only for entertainment; There is a particular tendency at work. These poems enrich the narrative of the novel. Songs became particularly significant in the construction of archetypes in the narrative. The song that comes to mind in the beginning is ‘Kabigan’. From the mid-eighteenth century to the mid-nineteenth century, all the entertaining lyrical literature prevalent in urban and rural Bangladesh is commonly known as Kabigan. On the one hand the super familiar character of reality took place, on the other a philosophical understanding through poetry and a search for the larger world through the spirit of music—this was the project presented by Tarashankar.
Downloads
References
১. বন্দ্যোপাধ্যায়, তারাশঙ্কর, আমার সাহিত্য জীবন, পশ্চিমবঙ্গ বাংলা আকাদেমি, ২০০৭, পৃ. ১৬
২. ঐ, পৃ. ২৩
৩. ঐ, পৃ. ২০১
৪. ঐ, পৃ. ২০৭
[তারাশঙ্কর আরও যুক্ত করেছেন— ‘কবি-র গানগুলি কিন্তু সংগ্রহ নয়। ওগুলি সবই আমি রচনা করেছি। কীভাবে করেছি বলতে পারি না। ‘কালো যদি মন্দ তবে কেশ পাকিলে কান্দো ক্যানে।’]
৫. ভট্টাচার্য, প্রদ্যুম্ন, তারাশঙ্কর : ব্যক্তিত্ব ও সাহিত্য, সাহিত্য অকাদেমি, ২০০১, পৃ. ১৬
৬. রাধাকৃষ্ণ প্রসঙ্গ ছাড়াও নানান পৌরাণিক প্রসঙ্গ ঝুমুরগানের বিষয় হয়ে ওঠে। সেক্ষেত্রে বিষয় অনুসারে নামকরণ হয়ে থাকে। অধিকাংশ ঝুমুরগানের সঙ্গে নৃত্য যুক্ত থাকে। ‘কবি’ উপন্যাসে তারাশঙ্কর সে দলটির কথা বলেছেন তাদের মধ্যেও এই বৈশিষ্ট্য লক্ষ্য করা যায়। ঝুমুরগানের মধ্যে ক্রমশ নানান বৈচিত্র উপস্থিত হয়েছে। ধীরে ধীরে মেলায় পালাগানের আকারে উপস্থাপন শুরু হয় উনিশ শতকের শুরু দিক থেকে। তখন থেকেই দেহোপজীবিনী মেয়েদের নিজেকে প্রদর্শনের একটি বড় উপায় হয়ে দাঁড়ায়। নাচনী ও রসিক দু’জনে মিলে নৃত্যসহযোগে প্রশ্ন ও উত্তরের মাধ্যমে গান গেয়ে দর্শকদের ও খরিদ্দারদের মনোরঞ্জন করে। তারাশঙ্কর কবি উপন্যাসে এমনই একটি দলের বর্ণনা দিয়েছেন বিস্তৃত।