Folklore and class-consciousness/ লোকসংস্কৃতি ও শ্রেণি-চেতনা
Keywords:
- Folklore,
- Class-Consciousness,
- Culture,
- Historical Dialectic,
- Religion,
- Sociology,
- Social Science,
- Arunkumar Roy,
- Marxism,
- Lokayata
Abstract
The word 'folk' in folklore has a special meaning. The 'folk' of folklore consists of the common people or more precisely the people of a cohesive society. Folklore cherishes group traditions; But not stagnant. Changes in production systems and social relations affect folk culture. But folk culture has a distinct historical character – which sets it apart from other cultural streams. Folk culture has a universal character – presenting to us a universal pattern of origin, evolution and overall creation of human society. Hence folk culture is called 'folk science'. Civilization is built on the foundation of folk society. The same applies to classic literature. Where is the lump in our folklore studies? It has become necessary to find an answer as to why a collective and spontaneous culture like folklore has gone astray in a tangle of extreme nationalism, religious bigotry, devotion and spirituality without instilling a sense of 'We the people'. I would like to present here a proposal by eminent folklorist Arunkumar Roy on the manner in which folk culture should be practiced. Arunkumar Roy proposed the practice of folk culture in the light of Marxian dialectic and historical materialist consciousness. Beyond religion, gotra, caste, he wants to judge folklore from the point of view of 'class'. So, he goes back to that primitive human society in the judgment of folklore -- to find the link between the present and the future.
Downloads
References
১. এই বিষয়ে গুরুত্বপূর্ণ আলোচনা করেছেন সুমন্ত বন্দ্যোপাধায়। দ্রষ্টব্য : সুমন্ত বন্দ্যোপাধ্যায়, লোকসংস্কৃতি – সংশ্লিষ্ট কিছু তত্ত্বগত সমস্যা, চার্বাক সাহিত্য-সংস্কৃতি বিষয়ক চতুর্মাসিক, সম্পাদক- সুদীপ্ত বন্দ্যোপাধ্যায়, দ্বিতীয় বর্ষ, প্রথম সংখ্যা, বৈশাখ-শ্রাবণ ১৪২০, কলকাতা, পৃ. ৭৪-৭৮
২. রায়, নীহাররঞ্জন, কৃষ্টি কালচার সংস্কৃতি, জিজ্ঞাসা, কলিকাতা, পুনর্মুদ্রণ : আগস্ট, ১৯৮২, পৃ. ৮
৩. তদেব, পৃ. ২২
৪. উক্ত নিবন্ধটির বৃহৎ আকারে গ্রন্থাকারে প্রকাশের ইচ্ছে ছিলো সুনীতিকুমার চট্টোপাধায়ের। দুর্ভাগ্যের বিষয় তিনি কাজটি সম্পূর্ণ করার আগেই মারা যান। গ্রন্থটির খসড়া পরবর্তীতে সুকুমার সেন -এর প্রস্তাবনা এবং অনিল কুমার কাঞ্জিলাল -এর দীর্ঘ ভূমিকা সমেত গ্রন্থাকারে প্রকাশিত হয়। দ্রষ্ট্রব্য : Suniti Kumar Chatterji, The Ramayana : Its Character, Genesis, History, Expansion and Exodus A Resume, Prajna, Calcutta, 29 May 1978
৫. সেনগুপ্ত, পল্লব, রামকথার লৌকিক-অলৌকিক বিভিন্ন দৃষ্টিকোণে, ধর্ম ও সাম্প্রদায়িকতা উৎসের সন্ধানে গ্রন্থের অন্তর্ভুক্ত, পুস্তক বিপণী, কলকাতা, ডিসেম্বর ১৯৯৯, পৃ. ৯০
৬. সেন, অমর্ত্য, পরিচিতি ও হিংসা, আনন্দ পাবলিশার্স প্রাইভেট লিমিটেড, কলকাতা, দ্বিতীয় মুদ্রণ ডিসেম্বর ২০১১, পৃ. ৪১-৫৮
৭. সেন, দীনেশচন্দ্র, বঙ্গভাষা ও সাহিত্য, প্রথম খণ্ড, পশ্চিমবঙ্গ রাজ্য পুস্তক পর্ষদ, কলকাতা, ১৯৮৬, পৃ. ৩৯৮
৮. ঠাকুর, রবীন্দ্রনাথ, ভূমিকা, ক্ষিতিমোহন সেন, ভারতীয় মধ্যযুগের সাধনার ধারা গ্রন্থের অন্তর্ভুক্ত, বঙ্গীয় কলাকেন্দ্র, কলকাতা, ২০১০, পৃষ্ঠা সংখ্যা নেই
৯. খান, আজাজুল আলি, সমন্বয়বাদী লোকদেবতা সত্যনারায়ণ-সত্যপীর : একটি মূল্যায়ন, অতনু শাশমল সম্পাদিত, পশুপতি শাশমল স্মারকগ্রন্থ -এর অন্তর্ভুক্ত, দোসর পাবলিকেশন, কলকাতা, জানুয়ারি ২০২৩, পৃ. ৩১৩
১০. শরীফ, আহমদ, মধ্যযুগের বাঙলা সাহিত্য, আগামী প্রকাশনী, ঢাকা, ফেব্রুয়ারি ২০১১, পৃ. ৪৫
১১. শরীফ, আহমদ, জিজ্ঞাসা ও অন্বেষা, বিদ্যাপ্রকাশ, ঢাকা, ফেব্রুয়ারি ২০১৪, পৃ. ৮৮
১২. ঠাকুর, রবীন্দ্রনাথ, লোকসাহিত্য, বিশ্বভারতী গ্রন্থনবিভাগ, কলকাতা, ফাল্গুন ১৩৯৯, পৃ. ৮৫
১৩. Snow, C. P., The Two Cultures and the Scientific Revolution, The Rede Lecture 1959, Martino Publishing, USA, 2013
১৪. Adorno, Theodor W., The Culture Industry Selected Essays on Mass Culture, Routledge, New York, 1991
১৫. মাস কালচার এর বাংলা অনুবাদ ‘জনগণেশ সংস্কৃতি’ আশীষ লাহিড়ী কৃত। দ্রষ্টব্য আশীষ লাহিড়ী, কলে-ছাঁটা সংস্কৃতি এবং থিওডোর অ্যাডোর্ণো, শারদীয় প্রতিদিন, কলকাতা, ১৪২৩, পৃ. ২৪০
১৬. বন্দ্যোপাধ্যায়, সত্যজিৎ, থিওডোর অ্যাডোর্ণো ফ্যাসিবাদের মনস্তত্ত্ব ও সংস্কৃতি কারখানার সমালোচনা, নন্দন, কলকাতা, ৪সেপ্টেম্বর – ৪অক্টোবর ২০২৪, পৃ. ১২৬-১২৭
১৭. বিষয়টি নিয়ে আলোচনার জন্য দ্রষ্টব্য আশীষ লাহিড়ী, বিজ্ঞান ও মতাদর্শ, অবভাস, কলকাতা, জুলাই ২০১১, পৃ. ৪২ - ৫৫; Meera Nanda, Prophets Facing Backward Postmodernism, Science, and Hindu Nationalism, Permanent Black, Delhi, 2011
১৮. সেন, অমর্ত্য, ভারতের অতীত-ব্যাখ্যা প্রসঙ্গে, অনুবাদ-আশীষ লাহিড়ী, দি এশিয়াটিক সোসাইটি, কলকাতা, জুন ২০১৮, পৃ. ৩০-৩১
১৯. রায়, অরুণকুমার, লোকায়নচর্চার ভূমিকা, লোকসংস্কৃতি ও আদিবাসী সংস্কৃতি কেন্দ্র, তথ্য ও সংস্কৃতি বিভাগ, পশ্চিমবঙ্গ সরকার, কলকাতা, সেপ্টেম্বর ২০০৫, পৃ. ১৭
২০. তদেব, পৃ. ১৯
২১. তদেব, পৃ. ২২
২২. তদেব, পৃ. ২০-২১

