Rakhaldas Banerjee's 'Shashank': History vs. Narrative/ রাখালদাস বন্দ্যোপধ্যায়ের ‘শশাঙ্ক’ : ইতিহাস বনাম আখ্যায়িকা

Authors

  • Debapriya Das গবেষক, আসাম বিশ্ববিদ্যালয় Author

Keywords:

  • Shashanka,
  • Hiuen Tsang,
  • Banabhatta,
  • Buddhist Monk,
  • Buddhist Sangha,
  • Brahmin,
  • Anti Buddhist,
  • Royal Patronage,
  • Nationalist

Abstract

In his narrative Shashanka, Rakhaldas Bandyopadhyay sought to rekindle the spirit of a humiliated and oppressed Indian populace by portraying the independent Bengal of the 7th century against the backdrop of 19th and 20th-century colonial India. At that time, the extraordinary valor of the Sikhs, Marathas, and Rajputs was well known throughout the country. Yet, instead of choosing any of these non-Bengali figures as his hero, Rakhaldas presented Shashanka, the ancient sovereign ruler of Bengal, who had liberated Gauda - present-day Bangladesh - from the shackles of subjugation.

          Bandyopadhyay’s narrative constructs a powerful dichotomy between freedom and subjugation, strength and weakness, through which he explores the conflict between Hinduism and Buddhism in 7th-century India. One of the most contentious questions in history is: was Shashanka truly anti-Buddhist? History has often portrayed Shashanka through a one-sided lens, resulting in a simplistic evaluation of his character. Rakhaldas Bandyopadhyay, however, diverged from this conventional historical narrative in his Shashanka, attempting instead to offer a more nuanced view.

           By presenting the actions and motivations of both Shashanka and the Buddhist monks, he created space for a re-evaluation of Shashanka’s character. Many of the allegations against Shashanka appear, in Rakhaldas's portrayal, to be exaggerated. Hence, he provides counter-arguments to defend Shashanka and absolve him of such accusations. Conversely, he casts doubt on the conduct and ideals of the Buddhist monks by portraying them in a tainted, morally ambiguous light.

            In those of Rakhaldas Bandyopadhyay’s novels that depict the socio-cultural fabric of the Hindu-Buddhist era, the Buddhist monks are often shown in a degenerate and decayed form. As a novelist, he fails to maintain an impartial perspective in this regard. His portrayal of Buddhist monks reflects a nationalist sentiment, rooted in his ideological convictions. Consequently, Shashanka is presented as the epitome of masculine prowess. Through the heroic tale of this Hindu patriarch and his immense strength, there is a discernible and conscious attempt to assert Hindu national pride.

Downloads

Download data is not yet available.

References

১. রায়, যোগীন্দ্রনাথ ও প্রভাতকুমার মুখোপাধ্যায় (সম্পা.), মানসী ও মর্মবাণী, মানসী প্রেস, কলিকাতা, ১৩২৫, পৃ. ৩১৮

২. মজুমদার, রমেশচন্দ্র, বাংলা দেশের ইতিহাস, প্রথম খণ্ড, প্রাচীন যুগ, জেনারেল প্রিন্টার্স য়্যাণ্ড পাব্লিশার্স প্রাইভেট লিমিটেড কলিকাতা ১৩, পরিবর্তিত চতুর্থ সংস্করণ, ১৩৭৩, পৃ. ২৫

৩. বন্দ্যোপাধ্যায়, রাখালদাস, বাঙ্গালার ইতিহাস, প্রথম খণ্ড, মনমোহন প্রকাশনী, কলিকাতা-৭৩, দ্বিতীয় সংস্করণ ১৯৬০, পৃ. ৭৯

৪. দাশগুপ্ত, নলিনীনাথ, গুপ্ত এবং গুপ্তোত্তর যুগ, বাঙ্গালায় বৌদ্ধধর্ম, তথাগত, কলকাতা- ০৯, প্রথম সংস্করণ-১৪২৬, পৃ. ৫৭

৫. বন্দ্যোপাধ্যায়, রাখালদাস, শশাঙ্ক, বইদেশিক, কলকাতা - ৪৯, প্রথম প্রকাশ, ডিসেম্বর- ২০২৩, পৃ. ৯৬

৬. তদেব, পৃ. ৩২

৭. তদেব, পৃ. ৩৩

৮. তদেব, পৃ. ৭৫

৯. তদেব, পৃ. ৮৫

১০. তদেব, পৃ. ১২১

১১. তদেব, পৃ. ১২১

১২. দাশগুপ্ত, শশিভূষণ, বৌদ্ধ কর্মবাদ, বৌদ্ধধর্ম ও চর্যাগীতি, ওরিয়েন্ট বুক কোম্পানি, কলকাতা-৭৩, পঞ্চম মুদ্রণ, ১লা বৈশাখ, ১৪২৬, পৃ. ১৬

১৩. তদেব, পৃ. ১৫

১৪. সেনগুপ্ত, সুবোধচন্দ্র, শশাঙ্ক, শতবর্ষের আলোয় রাখালদাস বন্দ্যোপাধ্যায়, কল্যাণকুমার দাশগুপ্ত (সম্পা.), পূর্বোক্ত, পৃ. ৭৫

১৫. বন্দ্যোপাধ্যায়, রাখালদাস, শশাঙ্ক, পূর্বোক্ত, পৃ. ২০৪

১৬. তদেব, পৃ. ২০৪

১৭. সেনগুপ্ত, সুবোধচন্দ্র, শশাঙ্ক, শতবর্ষের আলোয় রাখালদাস বন্দ্যোপাধ্যায়, কল্যাণকুমার দাশগুপ্ত (সম্পা.), পূর্বোক্ত, পৃ. ৭৪

১৮. বন্দ্যোপাধ্যায়, রাখালদাস, শশাঙ্ক, পূর্বোক্ত, পৃ. ১৩৪

১৯. রায়, নীহাররঞ্জন, বাঙ্গালীর ইতিহাস (আদিপর্ব), দে’জ পাবলিশিং, কলকাতা ৭৩, অষ্টম সংস্করণ, বৈশাখ ১৪২০, প. ৩৭৫

২০. বন্দ্যোপাধ্যায়, রাখালদাস, শশাঙ্ক, পূর্বোক্ত, পৃ. ২৬৯

২১. তদেব, পৃ. ১৭৭

২২. তদেব, পৃ. ২৬৭

২৩. তদেব, পৃ. ২৬৮

২৪. তদেব, পৃ. ২৪৫

২৫. সেনগুপ্ত, সুবোধচন্দ্র, শশাঙ্ক, শতবর্ষের আলোয় রাখালদাস বন্দ্যোপাধ্যায়, কল্যাণকুমার দাশগুপ্ত (সম্পা.), পূর্বোক্ত, পৃ. ৬৫

২৬. শাস্ত্রী, হরপ্রসাদ, বৌদ্ধ ধর্মের অধঃপাত, বৌদ্ধ ধর্ম, পূর্ব্বাশা লিমিটেড, কলিকাতা, প্রথম সংস্করণ, আষাঢ় ১৩৫৫, পৃ. ৮৭

Downloads

Published

2025-08-15

Issue

Section

Articles

How to Cite

Rakhaldas Banerjee’s ’Shashank’: History vs. Narrative/ রাখালদাস বন্দ্যোপধ্যায়ের ‘শশাঙ্ক’ : ইতিহাস বনাম আখ্যায়িকা . (2025). TRISANGAM INTERNATIONAL REFEREED JOURNAL, 5(3), 243-254. https://tirj.org.in/tirj/article/view/31