Role of Media in the Development of Indian Nationalism: An Informative Analysis/ ভারতীয় জাতীয়তাবাদের বিকাশে গণমাধ্যমের ভূমিকা : একটি তথ্যমূলক বিশ্লেষণ

Authors

  • Mihir Mondal সহকারী অধ্যাপক, রাষ্ট্রবিজ্ঞান বিভাগ মহিষাদল রাজ কলেজ Author

Keywords:

  • Nationalism,
  • Newspaper,
  • British rule,
  • Independence movement,
  • Media,
  • Social-media

Abstract

Indian nationalism and the media is an important relationship that affects every level of society. The media illuminates various aspects of Indian nationalism and spreads nationalism within the society. The concept of media and nationalism is not new in India, it has deep roots in history and civilization. The history of newspapers or journalism in India dates back to ancient times. Evidence of this can be found by analyzing the history of India’s oldest books - the Vedas, Puranas, Ramayana, Mahabharata, etc.

The modern concept of Indian media developed during the British rule and the media played a significant role in awakening the feeling of nationalism among the countrymen during the independence movement.

         The rise of regional newspapers in India in the 19th century played a significant role in shaping public opinion, organizing political movements and propagating nationalism. As a result, the Indian National Congress was founded in December 1885, which was the first organized expression of Indian nationalism at the all-India level.

         The media played a significant role in strengthening nationalism in post-independence India. Article 19 of the Indian Constitution provides for freedom of speech and expression, under which freedom of the press is enshrined. As the fourth pillar of Indian democracy, the media has been providing news independently on the internal peace and order or crisis of the country, war or friendly relations with any other country and the spread of nationalism.

         Nowadays, since the rise of social media, the entire media system has changed. Today, social media has become the most powerful platform for shaping and organizing public opinion. Nowadays, nationalism has become the most controversial topic on social media. Additionally, nationalist sentiments are expressed through social media regarding the successes and failures of various events organized within the country and in the field of Indian foreign policy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

১. পাল, তারাপদ, ভারতের সংবাদপত্র ও সাংবাদিকতার ইতিহাস ১৭৮০ - ১৯৪৭ পৃ. ২৯

২. See পাল, ibid পৃ. ২২ - ২৩

৩. বন্দ্যোপাধ্যায়, শ্রী ব্রজেন্দ্রনাথ, বাংলা সাময়িক পত্র প্রথম খন্ড, বঙ্গীয় সাহিত্য পরিষদ, কলকাতা, মাঘ ১৩৫৪

৪. দেশাই, এ আর, ভারতীয় জাতীয়তাবাদের সামাজিক পটভূমি, কে পি বাগচি এন্ড কোম্পানি, কলকাতা, ১৯৬৩ পৃ. ১৯২

৫. চক্রবর্তী, রথীন, গণ আন্দোলন ও সংবাদপত্র পৃ. ২৩০

& hicky-s-bengal-gazette, NDTV, 13, may, 2024

https://www.ndtv.com/webstories/feature/hicky-s-bengal-gazette-india-s-first-newspaper-17329

৬. See পাল, ibid, পৃ. ৩৬

৭. সর্বকালের সর্বশ্রেষ্ঠ বাঙালি, বিবিসি নিউজ বাংলা, ৮ মার্চ ২০২০,

https://www.bbc.com/bengali/news-50408248

৮. See দেশাই, ibid, পৃ. ১৯৩

৯. See পাল, ibid, পৃ. ১৩৯

১০. See পাল, ibid, পৃ. ১৪১ & See চক্রবর্তী, ibid, পৃ. ৬৮

১১. অমিতাভ ভট্টশালী, বিবিসি নিউজ বাংলা, কলকাতা ২৭ মার্চ ২০২৪

https://www.bbc.com/bengali/articles/c8v3lmjpm1vo

& See চক্রবর্তী, ibid, পৃ. ৬৬

১২. See দেশাই, ibid, পৃ. ১৯৩

১৩. See দেশাই, ibid, পৃ. ১৯৪

১৪. See পাল, ibid পৃ. ১৮৪

১৫. Indian National Congress, history of Congress

https://inc.in/brief-history-of-congress

১৬. See পাল, ibid পৃ. ১৮৫

১৭. See দেশাই, ibid পৃ. ১৯৫

১৮. See চক্রবর্তী, ibid পৃ. ১৬০

১৯. See চক্রবর্তী, ibid পৃ. ১৮১

২০. All India Radio/Prasarbharati

https://prasarbharati.gov.in/all-india-radio-2/#1588508332867-217ff0f1-f4fe

২১. কাচোট, সঞ্জয়, Journey of the television revolution, PIB, 06 August, 2017

https://archive.pib.gov.in/independenceday2018/ifregcontent.aspx?relidd=169686&langcode=BEN

২২. Leveraging Social Media: Enhancing User Experience through Social Platforms for Government India Websites

https://guidelines.india.gov.in/activity/leveraging-social-media-enhancing-user-experience-through-social-platforms-for-government-india-websites/

২৩. Mir; Aijaz Ahmad, Rao; Dr A.Nageswara, The Use Of Social Media In Indian Elections: An Overview, Webology (ISSN: 1735-188X) Volume 19, Number 6, 2022

২৪. হুডা, ডি এস লেফটেন্যান্ট জেনারেল (অবসরপ্রাপ্ত), বর্ষপূর্তিতে ফিরে দেখা বালাকোট হামলার সাফল্য, E TV Bharat, 04 March 2020

https://www.etvbharat.com/bengali/west-bengal/bharat/bharat-news/review-on-balakot-air-strike/wb20200304110112393

২৫. Choudhury, Premangsu, দেড় মিনিটেই সব শেষ! পাকিস্তানে ঢুকে জইশের ঘাঁটি গুঁড়িয়ে দিল ভারতীয় বায়ুসেনা, আনন্দবাজার পত্রিকা, 27 February 2019

https://www.anandabazar.com/india/indian-air-strike-india-s-air-strike-on-pakistan-1.959061

২৬. Basu, Maharsh, ফের সার্জিক্যাল স্ট্রাইক ভারতীয় বায়ুসেনার, এই সময় পত্রিকা, 10 June 2024

https://eisamay.com/world/panic-grips-in-karachi-after-blackout-with-rumours-of-iaf-strike-in-pakistan/articleshow/76301099.cms

Downloads

Published

2025-03-10

Issue

Section

Articles

How to Cite

Role of Media in the Development of Indian Nationalism: An Informative Analysis/ ভারতীয় জাতীয়তাবাদের বিকাশে গণমাধ্যমের ভূমিকা : একটি তথ্যমূলক বিশ্লেষণ. (2025). TRISANGAM INTERNATIONAL REFEREED JOURNAL, 5(1), 915-923. https://tirj.org.in/tirj/article/view/329