Tantricism and Medieval Bengali Literature/ তান্ত্রিকতা ও মধ্যযুগের বাংলা সাহিত্য
Keywords:
- Tantra,
- Ancient,
- Medieval Bengali Literature,
- Worship,
- Shaktas,
- Shaivas,
- Vaishnavism,
- Tantricism,
- Indian History
Abstract
In a large country like India, Tantra is very ancient. Not only in India, but in almost all countries of the world, this Tantra is very ancient. Bengal is considered a special part of India. Therefore, like the whole of India, the influence of Tantra can be found in Bengal as well. In a multinational country, people of different religions and religious affiliations live. However, there is no direct influence of any religion at the root of the emergence of this Tantricism. It began in the distant dark ages of Indian history. The general meaning of the word Tantra is - by which knowledge increases. With this knowledge obtained through various physical activities, people can protect themselves. However, many religions have been followed according to the Shastras at some point or the other. Among these religious scriptures, notable religious sects are Shaktas, Shaivas, Vaishnavism mainly. The root of this diversity is the taste of the people. Various branches have been created in the diversity of Tantric worship centered on different gods and goddesses. This information seeking has spread its influence in Bengali in various ways, as a result of which the direct or indirect influence of this Tantra practice is clearly seen in different branches of Bengali literature at different times. This is basically the method of practice. Although the method of practice that was prescribed for obtaining the possible objects was different, its nature was one of joy or great happiness. Although it took the form of different terminology in different sectors, the universe exists within the human body and its nature can be realized through simple practice by asking the Guru.
Downloads
References
১. দাশ, ড. নির্মল, ‘চর্যাগীতি পরিক্রমা’, দে’জ পাবলিশিং, কলকাতা- ০৭৩, জানুয়ারি ১৯১৪, পৃ. ৫৮
২. ভট্টাচার্য, শ্রী ব্রজেন্দ্রচন্দ্র, শাক্ত পদাবলী – সাধনতত্ত্ব ও কাব্য বিশ্লেষণ’, এস্ ব্যানার্জি এন্ড কোং, কলিকাতা– ০৯, জানুয়ারি ১৯৬০, পৃ. ১৯
৩. ভট্টাচার্য, শ্রী ব্রজেন্দ্রচন্দ্র, ‘শাক্ত পদাবলী – সাধনতত্ত্ব ও কাব্য বিশ্লেষণ’, এস্ ব্যানার্জি এন্ড কোং, কলিকাতা – ০৯, জানুয়ারি ১৯৬০, পৃ. ২০
৪. দত্ত, অক্ষয়কুমার, ভারতবর্ষীয় উয়াপ্সক সম্প্রদায়, পৃ. ২৩৫
৫. দাশগুপ্ত, শ্রী শশিভূষণ, ‘বাঙলা সাহিত্যের পটভূমিরূপে কয়েকটি ধর্মসাধনা’, ভারবি, কলকাতা - ৭৩, ডিসেম্বর ২০২৫, পৃ. ৭৯
৬. দাশগুপ্ত, শ্রী শশিভূষণ, ‘বাঙলা সাহিত্যের পটভূমিরূপে কয়েকটি ধর্মসাধনা’, ভারবি, কলকাতা – ৭৩, ডিসেম্বর ২০২৫, পৃ. ৮৬
৭. দাশগুপ্ত, শ্রী শশিভূষণ, ‘বাঙলা সাহিত্যের পটভূমিরূপে কয়েকটি ধর্মসাধনা’, ভারবি, কলকাতা - ৭৩, ডিসেম্বর ২০২৫, পৃ. ৯০
৮. দাশগুপ্ত, শ্রী শশিভূষণ, ‘বাঙলা সাহিত্যের পটভূমিরূপে কয়েকটি ধর্মসাধনা’, ভারবি, কলকাতা - ৭৩, ডিসেম্বর ২০২৫, পৃ. ৬৮
৯. চক্রবর্তী, শ্রী জাহ্নবী কুমার, ‘শাক্তপদাবলী ও শক্তিসাধনা’, ডি.এম, লাইব্রেরি, কলকাতা-০৬, ২০০৬, পৃ. ১৫৩

