The Contemporary Relevance of the Gajon Festival as a Carrier of Folk Culture/ লোকসংস্কৃতির ধারক-বাহক গাজন উৎসবটির বর্তমান প্রাসঙ্গিকতা

Authors

  • Dr. Rusha Ghosh Dutta স্টেট এডেড কলেজ টিচার (ক্যাটাগরি-১) নৈহাটি ঋষি বঙ্কিমচন্দ্র কলেজ (দিবা বিভাগ) Author

Keywords:

  • Economic and social significance,
  • globalization and cultural change,
  • endangered folk traditions,
  • contemporary relevance of Gajon

Abstract

Gajon is a traditional folk festival celebrated in parts of Bangladesh and West Bengal, particularly in rural areas. This multi- dimensional festival is the festival of the low – born or Antyaja people. It is usually held at the end of the Bengali month of Chaitra, just before the Bengali New year (pohela Boishakh). The festival typically lasts for several days and involves a combination of devotional rituals, folk performances, and acts of penance. Participants, known as Gajon sannyasis or bhoktas, often dress in saffron clothes, fast, and take part in rituals such as dancing, singing, fire – walking, or even body- piercing, to show their devotion and seek blessings. Gajon is not just a religious event – it is a celebration of faith, tradition, and cultural unity in rural Bengali life. Given the socio- economic context of this agriculturally centered festival, its relevance in the current era of globalization, especially in the context of the development of the mechanical civilization, deserves special discussion.

Downloads

Download data is not yet available.

References

১. ভট্টাচার্য, আশুতোষ, (১৯৬২, ১ম খণ্ড), বাংলার লোকসাহিত্য, ক্যালকাটা বুক হাউস, পৃ. ১৯৩

২. বর্ধন, মণি, (২০০৪), বাংলার লোকনৃত্য ও গীতিবৈচিত্র্য, লোকসংস্কৃতি ও আদিবাসী সংস্কৃতি কেন্দ্র, তথ্য ও সংস্কৃতি বিভাগ, পশ্চিমবঙ্গ সরকার, পৃ. ২৩ - ২৪

৩. অধিকারী, ডঃ মনোজিৎ, (২০১৬, সেপ্টেম্বর), গাজন, দে’জ পাবলিশিং, পৃ. ১৩৭

৪. তদেব, পৃ. ১৪৩

৫. তদেব, পৃ. ১৪৪

৬. তদেব, পৃ. ১৪৪ - ১৫৪

৭. মণ্ডল, নিরঞ্জন, (২০২২, জুলাই), সুন্দরবনের শিবের গাজন বালাকি বালাই- শ্লোক বালাগান, গাঙচিল, পৃ. ৫২ - ৫৪

৮. অধিকারী, ডঃ মনোজিৎ, (২০১৬, সেপ্টেম্বর), গাজন, দে’জ পাবলিশিং, পৃ. ১৫৫ - ১৫৮

৯. তদেব, পৃ. ১৬২ – ১৭২

১০. Dutt, Gurusaday, (1941), The Folk Dances of Bengal, published by Birendra Saday Dutt on behalf of the Estate of Late Sri Gurusaday Dutt, I.C.S (Retd.), p. 82

১১. অধিকারী, ডঃ মনোজিৎ, (২০১৬, সেপ্টেম্বর), গাজন, দে’জ পাবলিশিং, পৃ. ২০০

১২. তদেব, পৃ. ২০৩ – ২০৫

১৩. ইসলাম, সিরাজুল, (২০০৩, মার্চ, চৈত্র, ১৪০৯), (সম্পা.), বাংলাদেশ জাতীয় জ্ঞানকোষ, বাংলাদেশ এশিয়াটিক সোসাইটি, পৃ. ১৫৩ - ১৫৪

১৪. বসু, কাঞ্চন, (১৯৯১, জুলাই, ১, ১ম খণ্ড), (সম্পা.), চিরায়ত সাহিত্য সংগ্রহ, রিফ্লেক্ট পাবলিকেশন, পৃ. ৯ - ১২

১৫. সেনগুপ্ত, ইন্দ্রজিৎ, (২০২৪, এপ্রিল, ৭), চড়ক, দৈনিক যুগশঙ্খ পত্রিকা ‘রবিবারের বৈঠক’ বিভাগ, পৃ. ৫

১৬. অধিকারী, ডঃ মনোজিৎ, (২০১৬, সেপ্টেম্বর), গাজন, দে’জ পাবলিশিং, পৃ. ২০৩ - ২০৪

১৭. তদেব, পৃ. ২০৬ – ২১০

১৮. ঘোষ, বিনয়, (১৩৮৬, আশ্বিন), বাংলার লোকসংস্কৃতির সমাজতত্ত্ব, অরুণা প্রকাশনী, পৃ. ২

১৯. মণ্ডল, নিরঞ্জন, (২০২২, জুলাই), সুন্দরবনের শিবের গাজন বালাকি বালাই- শ্লোক বালাগান, গাঙচিল, পৃ. ১৩৪

২০. অধিকারী, ডঃ মনোজিৎ, (২০১৬, সেপ্টেম্বর), গাজন, দে’জ পাবলিশিং, পৃ. ২১১ - ২১২

২১. সেনগুপ্ত, ইন্দ্রজিৎ, (২০২৪, এপ্রিল, ৭), চড়ক, দৈনিক যুগশঙ্খ পত্রিকা ‘রবিবারের বৈঠক’ বিভাগ, পৃ. ৫

২২. সেনগুপ্ত, পল্লব, (১৯৫৯, ডিসেম্বর), লোকসংস্কৃতির সীমানা ও স্বরূপ, পুস্তক বিপণি, পৃ. ২১৯

২৩. সেনগুপ্ত, ইন্দ্রজিৎ, (২০২৪, এপ্রিল, ৭), চড়ক, দৈনিক যুগশঙ্খ পত্রিকা ‘রবিবারের বৈঠক’ বিভাগ, পৃ. ৫

২৪. অধিকারী, ডঃ মনোজিৎ, (২০১৬, সেপ্টেম্বর), গাজন, দে’জ পাবলিশিং, পৃ. ২২৩ - ২২৪

Downloads

Published

2025-11-23

Issue

Section

Articles

How to Cite

The Contemporary Relevance of the Gajon Festival as a Carrier of Folk Culture/ লোকসংস্কৃতির ধারক-বাহক গাজন উৎসবটির বর্তমান প্রাসঙ্গিকতা. (2025). TRISANGAM INTERNATIONAL REFEREED JOURNAL, 5(4), 466-473. https://tirj.org.in/tirj/article/view/408