The wandering of Kalkut : A Reflection of Society and His Times/ কালকূটের ভবঘুরেবৃত্তি : সমাজ ও সমকালের নির্মাণ
Keywords:
- Kalkut,
- Wandering,
- Bengali fiction,
- Twentieth century,
- Wanderlust,
- Human diversity,
- Modern society,
- Refection of turbulent times
Abstract
The theme of bhabaghurebritti (wandering)—wandering without a clear aim—appears only occasionally in Bengali novels. The word bhabaghure, as explained in Bangiya Shabdakosh1, refers to one who roams without purpose, a homeless and unsettled figure. In life, as in fiction, most people remain within the safe boundaries of family and the familiar. Yet, Bengali literature has given us characters that repeatedly leave these enclosures to seek new paths. Kalkut, the literary persona of Samaresh Basu, is one such character.
While Samaresh Basu wrote extensively under his own name, his novels under the pseudonym Kalakut focus on journeys beyond the home. Kalkut openly admits to a “passion for seeing people.” He does not go to the Kumbh Mela for religious merit, but to witness the diverse gathering of people from across India. For him, this diversity is sacred. Kalakut is a free wanderer whose primary goal is to experience the varied expressions of human life.
Born in 1924, Basu grew up during a time of global unrest that culminated in the Second World War. In the years that followed, India faced communal violence, Partition, and political turmoil. Democracy was established, but it also brought shameless power struggles and the seeds of distrust. It was in this troubled mid-twentieth-century context that Kalakut emerged— a name that itself means ‘deadly poison.’ His writing reflects the unrest of his times and the doubts of the educated middle class, where suspicion and ego often replaced trust. His wanderings became a way to search for freedom from narrowness and to discover greatness within ordinary human beings.
The journeys of Kalkut take place in an age defined by decline and distrust. Against this backdrop, he searches for faith—faith in humanity, in goodness, and in the ability to keep one’s heart open2. His works such as Amritakumbher Sandhne and Kothaẏ Pabo Tare clearly reveal this quest.
Thus, the driving forces behind the wandering of Kalkut are threefold: a passion for observing people, a search for trust, and a longing for beauty—not superficial beauty, but the inner beauty of the human spirit, often clouded by urban deceit and selfishness. This paper explores why Kalkut could not remain bound by familiar enclosures, why he was compelled to take to the road again and again, and how his wanderings embody the marks of modern society and his turbulent times. Through this, the study shows how the wandering of Kalkut is a reflection of his age.
Downloads
References
১. বন্দ্যোপাধ্যায়, হরিচরণ, বঙ্গীয় শব্দকোষ; দ্বিতীয় খণ্ড, সাহিত্য অকাদেমী, ১৩৪০-১৩৫৩, নিউ দিল্লি, পৃ. ১৬৫৬
২. সাংকৃত্যায়ন, রাহুল, ভবঘুরে শাস্ত্র; অনুবাদক রণজিৎ সিংহ, প্রথম সংস্করণ জুন, ১৯৮১, চিরায়ত প্রকাশন প্রাইভেট লিমিটেড, ষষ্ঠ মুদ্রণ নভেম্বর, ২০০৯, কলকাতা, পৃ. ১৫
৩. কালকূট, নির্জন সৈকতে, কালকূট রচনা সমগ্র, প্রথম খণ্ড, মৌসুমী প্রকাশনী, অক্টোবর ২০২১, কলকাতা, পৃ. ৩৬৭
৪. কালকূট, নির্জন সৈকতে, কালকূট রচনা সমগ্র, প্রথম খণ্ড, মৌসুমী প্রকাশনী, অক্টোবর ২০২১, কলকাতা, পৃ. ৩৬৬
৫. কালকূট, নির্জন সৈকতে, কালকূট রচনা সমগ্র, প্রথম খণ্ড, মৌসুমী প্রকাশনী, অক্টোবর ২০২১, কলকাতা, পৃ. ৩৬৭
৬. কালকূট, অমৃতকুম্ভের সন্ধানে, বেঙ্গল পাবলিশার্স, কার্তিক ১৩৬১, পৃ. ৬২
৭. কালকূট, অমৃতকুম্ভের সন্ধানে, বেঙ্গল পাবলিশার্স, কার্তিক ১৩৬১, পৃ. ১৮৪
৮. রায়চৌধুরী, ড. ঝুমা, লেখক সমরেশ বসুর সমকালীন প্রেক্ষাপটে সাহিত্য পর্যালোচনা, কথাসাহিত্যে সমরেশ বসু : সামগ্রিক মূল্যায়ণ, পূর্বাশা, জানুয়ারি ২০০৭, দ্বিতীয় সংস্করণ সেপ্টেম্বর ২০১২, কলকাতা, পৃ. ৬১
৯. কালকূট, গাহে অচিন পাখি, কালকূট রচনা সমগ্র, প্রথম খণ্ড, মৌসুমী প্রকাশনী, অক্টোবর ২০২১, কলকাতা, পৃ. ৪২

