The discourse on women’s education through the essays of the Bengali ‘Bhadramahila’ (1901-1947)/ বাঙালি ‘ভদ্রমহিলা’-র নারীশিক্ষা বিষয়ক প্রবন্ধচর্চা (১৯০১-১৯৪৭)
Keywords:
- Women’s education,
- 20th-century Bengali ‘Bhadramahila,
- Periodicals,
- Patriarchal ideology,
- Acquisition of knowledge,
- Financial independence,
- Conservatism,
- Controversies
Abstract
In 19th-century Bengal, the seeds of modern women’s education were sown, though the purpose and methods were fraught with controversy. Most people expressed doubts about the necessity of women's education. Some demanded separate curricula for men and women, while others opposed higher education for women. While a few voices rose in protest against this conservative mindset, they were a small minority. This debate intensified in the 20th century, with the number of critics growing, though still unable to silence their opponents. It was at this time that the ‘Bhadramahila’ entered the discourse. Through essays in various periodicals, some, either openly or under pseudonyms, echoed the patriarchal view that education’s sole purpose was to prepare women for a better domestic life. However, not all women’s voices were so constrained. They challenged the notion that education was merely for becoming a good wife or mother, instead advocating for education as a means of acquiring knowledge. Some even argued that it should enable women to become financially independent. They actively sought out and promoted institutions where girls could receive a quality education. This essay, by analyzing the articles written by these ‘Bhadramahila’ in the 20th century, documents their diverse and evolving thoughts on women’s education.
Downloads
References
১. দেবী, বামাসুন্দরী দেবী, ‘কি কি কুসংস্কার তিরোহিত হইলে শীঘ্র এদেশের শ্রীবৃদ্ধি হইতে পারে’, দ্র. প্রসূন ঘোষ, অহনা বিশ্বাস (সম্পা.), ‘অন্দরের ইতিহাস নারীর জবানবন্দী’, প্রথম খণ্ড, কলকাতা, গাঙচিল, ২০১২, পৃ. ৪৪-৪৫
২. দেবী, কৈলাসবাসিনী, ‘হিন্দু মহিলাগণের হীনাবস্থা’, কলকাতা, গুপ্ত প্রেস, ১৮৬৩, পৃ. ৬৫
৩. দেবী, জ্যোতির্ময়ী, ‘বালিকা বিদ্যালয় ও বালিকাদের শিক্ষা সম্বন্ধে কয়েকটি কথা’, ‘প্রতিভা’, জ্যৈষ্ঠ ১৩১৮, পৃ. ৭১-৭২
৪. চট্টোপাধ্যায়, রামানন্দ, ‘বাল্যবিবাহ নিরোধ আইন ও স্ত্রীশিক্ষা’, ‘প্রবাসী’, অগ্রহায়ণ ১৩৩৬, পৃ. ৩১৬-৩১৭
৫. তদেব
৬. রোকেয়া, বেগম, ‘স্ত্রীজাতির অবনতি’, দ্র. আবদুল কাদির (সম্পা.), রোকেয়া-রচনাবলী, ঢাকা, বাংলা একাডেমী, ১৯৭১, পৃ. ২০
৭. তদেব
৮. নাহার, শামসুন, ‘রোকেয়া জীবনী’, কলকাতা, বুলবুল পাবলিশিং হাউস, ১৯৩৭, পৃ. ৯২
৯. সেন, দীনেশচন্দ্র, ‘গৃহশ্রী’, কলকাতা, গুরুদাস চট্টোপাধ্যায় এন্ড সন্স, নবম সংস্করণ, চৈত্র ১৩৩০, পৃ. ৩২
১০. দেবী, জ্যোতির্ময়ী, ‘নারীর কথা’, ‘ভারতবর্ষ’, আষাঢ় ১৩২৮, পৃ. ৬২
১১. দেবী, জ্যোতির্ময়ী, ‘নারী-সমস্যা’, ‘ভারতবর্ষ’, আশ্বিন ১৩২৮, পৃ. ৪৯০
১২. জ্যোতিরত্ন, উপেন্দ্রনাথ, ‘নারীর কথা’য় নরের জবাব’, ‘ভারতবর্ষ’, আশ্বিন ১৩২৮, পৃ. ৪৯১-৪৯৩
১৩. ‘শিক্ষিত মহিলার দায়িত্ব’, ‘বামাবোধিনী পত্রিকা’, ফাল্গুন-চৈত্র ১৩১০, পৃ. ৩৪২-৩৪৭
১৪. Annie Besant, Speeches and Writings, p. 73
১৫. গঙ্গোপাধ্যায়, নৃপেন্দ্রনাথ, ‘মাতৃশক্তিপীঠ’, ‘পরিচারিকা’, জ্যৈষ্ঠ-কার্তিক ১৩২৯, পৃ. ১৬৯
১৬. সুনীতিবালা গুপ্ত, ‘স্ত্রীশিক্ষা’, ‘ভারত-মহিলা’, বৈশাখ ১৩১৭, পৃ. ১১
১৭. শাস্ত্রী, শিবনাথ, ‘মহাত্মা বেথুন ও বঙ্গদেশে স্ত্রীশিক্ষা’, ‘প্রবাসী’, ভাদ্র ১৩১১, পৃ. ২৫৫
১৮. ‘তত্ত্ববোধিনী পত্রিকা’, ১৮০২ শকাব্দ, পৃ. ২১৭-২১৮
১৯. প্রাপ্তি: মাইতি, মাধবী, ‘অবলা সন্দর্ভ’, কলকাতা, প্যাপিরাস, ২০১২, পৃ. ১২৬
২০. See, Dan, Piyali, Women and Education: Bengal 1820-1947, Phd Thesis, Santiniketan, Visva-Bharati, 2020
২১. প্রাপ্তি: সুর, নিখিল, বিশ শতকের প্রথম আলোয় বঙ্গনারী, কলকাতা, আনন্দ পাবলিশার্স প্রা. লি., ১৯২৪, পৃ. ৫২
২২. Report on Indian Constitutional Reforms, Presented to both Houses of Parliament by Command of His Majesty, Published by His Majesty’s Stationary Office, London, reprinted in 1925, p. 151-152

