Evolution of Woman’s Poetry in Modern Bengali Poetry : Uniqueness of Geeta Chattopadhyay/ আধুনিক বাংলা কবিতায় নারীর কবিতার বিবর্তন : গীতা চট্টোপাধ্যায়ের স্বাতন্ত্র্য

Authors

  • Tanmoy Bandyopaddhay প্রাক্তন ছাত্র, বাংলা বিভাগ কল্যাণী বিশ্ববিদ্যালয় Author

Keywords:

  • Woman,
  • Feminism,
  • Position of women in society,
  • Women under house arrest,
  • Women's feelings,
  • Women's individuality,
  • The multidimensional woman

Abstract

In ancient Indian tradition, women were considered as goddesses. In various scriptures, that woman was considered to be the receiver of maternal power. Who holds the child in the womb and grows it little by little and shows the light of the world. Women are not satisfied only with giving birth to children. Despite doing all the work in the world, their foreheads are scroned and humiliated. Patriarchal society tends to continuously opperss women. But the eyes of man and woman are not afraid and move forward. Some of them are women who use their writing and speech as a language of protest. This trend has continued since the thirties till the present time. Kamini Roy, Man kumari Basu, Kusumkumari Das are among the women poets who entered the world of poetry in the early thirties. Although the language of their poetry is not strong, the history of the life of married women has been revealed in their writtings. Later the voice of women poets changed from the 1950's onwards. Poet Kabita Singh of the 50's, Mallika Sengupta of the 70's has a strong tone of poetry. What the have observed in their personal experience in the surrounding life is represent in the poem. The social positions of women observed by them at that time resulted in short puns and insults in the poem. On the other hand, in the poetry of poet Chaitali Chattopadhyay or Sutapa Sengupta of the 1980's we find a different view of women. Altho the language of their poetry is not intense the individual needs of women have been caught repeatedly. But 60's poet Geeta chattopadhyay's language, of protest is distinct from others. As she was born into a conservative sophisticated family, her writings reveal a different picture of the antapur women. Not only the women's life of antapur, she has established the multi dimensional aspects of women with her own creative power. The confined life of housewives, individual physical feelings etc. Masculinity is not always performed by men but also by women as we often find such instances in various poems of poets. Her protest language is very mild yet effective. It is her gentle manner of speaking as well as deep thoughtfulness that gives life to her poetry. To understand her poems, one has to dive deep into the heart. The poet’s protest is expressed without using any raised tone. This has emerged prominently in the discussion.

Downloads

Download data is not yet available.

References

১. ভট্টাচার্য, তপোধীর, ‘নারীসত্তা: নারীর ভুবন’, ‘নারীচেতনা মননে ও সাহিত্যে’, প্রথম বঙ্গীয় সং, কলকাতা, বঙ্গীয় সাহিত্য সংসদ, ফেব্রুয়ারি, ২০২২, পৃ. ১৩

২. বসু, বুদ্ধদেব (অনু), ‘স্তোত্র’, ‘বোদলেয়ার তাঁর কবিতা’, প্রথম দে'জ সং, কলকাতা, দে'জ পাবলিশিং, অক্টোবর, ২০১৯, পৃ. ১৭১

৩. সিংহ, কবিতা, ‘ভ্রূণা’, ‘কবিতা সিংহের শ্রেষ্ঠ কবিতা’, চতুর্থ সং, কলকাতা, দে'জ পাবলিশিং, জানুয়ারি, ২০২০, পৃ. ১২৪

৪. সেনগুপ্ত, মল্লিকা, সরকার, সুবোধ (সম্পা.), ‘ছেলেকে হিস্ট্রি পড়াতে গিয়ে’, ‘কবিতা সমগ্র’, চতুর্থ মুদ্রণ, কলকাতা, আনন্দ পাবলিশার্স, ডিসেম্বর, ২০১৮, পৃ. ৩৬১

৫. চট্টোপাধ্যায়, চৈতালি, ‘একটি হত্যাকাণ্ডের পর’, ‘শ্রেষ্ঠ কবিতা’, দ্বিতীয় সং, কলকাতা, দে'জ পাবলিশিং, ফেব্রুয়ারি, ২০১৬, পৃ. ৮৩

৬. সেনগুপ্ত, সুতপা, ‘প্রাকৃত’, ‘শ্রেষ্ঠ কবিতা’, প্রথম সং, কলকাতা, দে'জ পাবলিশিং, এপ্রিল, ২০১৭, পৃ. ২৭

৭. মন্ডল, গৌতম (সম্পা.), ‘আদম সম্মাননা সংখ্যা’, কলকাতা, আদম, ডিসেম্বর, ২০১৬, পৃ. ৪৯

৮. চট্টোপাধ্যায়, গীতা, ‘কবিতা সংগ্রহ’, কলকাতা, আদম, জানুয়ারি, ২০১৬, ভূর্জপত্র (১)

৯. প্রাগুক্ত

১০. চট্টোপাধ্যায়, গীতা, ‘কর্তার ঘোড়া দেখে রাসসুন্দরী’, ‘কবিতা সংগ্রহ’, কলকাতা, আদম, জানুয়ারি, ২০১৬, পৃ. ১৫৯

১১. প্রাগুক্ত

১২. চট্টোপাধ্যায়, গীতা, ‘ঘর হৈতে আঙিনা বিদেশ’, প্রাগুক্ত, পৃ. ১৫৮

১৩. চট্টোপাধ্যায়, গীতা, ‘শিল্পসত্য’, প্রাগুক্ত, পৃ. ১৮০

১৪. চট্টোপাধ্যায়, গীতা, ‘জন্ম’, প্রাগুক্ত, পৃ. ১৮৭

১৫. চট্টোপাধ্যায়, গীতা, ‘ধর্ম’, প্রাগুক্ত, পৃ. ২৪৯

১৬. মন্ডল, গৌতম (সম্পা.), ‘আদম সম্মাননা সংখ্যা’, কলকাতা, আদম, ডিসেম্বর, ২০১৬, পৃ. ১১৮

১৭. চট্টোপাধ্যায়, গীতা, ‘কবিতার গেরস্থালী’, ‘কবিতা সংগ্রহ’, কলকাতা, আদম, জানুয়ারি, ২০১৬, পৃ. ১৭৫

১৮. চট্টোপাধ্যায়, গীতা, ‘মনু বললেন, নারী’, প্রাগুক্ত, পৃ. ১৯৪

১৯. চট্টোপাধ্যায়, গীতা, ‘মনুর গেরস্ত’, প্রাগুক্ত, পৃ. ১৯৫

২০. চট্টোপাধ্যায়, গীতা, ‘নরকের দ্বারী, নারী’, প্রাগুক্ত, পৃ. ২২৮

২১. চট্টোপাধ্যায়, গীতা, ‘সতীদাহ’, প্রাগুক্ত, পৃ. ২২৫

Downloads

Published

2024-10-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

Evolution of Woman’s Poetry in Modern Bengali Poetry : Uniqueness of Geeta Chattopadhyay/ আধুনিক বাংলা কবিতায় নারীর কবিতার বিবর্তন : গীতা চট্টোপাধ্যায়ের স্বাতন্ত্র্য. (2024). TRISANGAM INTERNATIONAL REFEREED JOURNAL, 4(4 (PART - 1), 120 – 129. https://tirj.org.in/tirj/article/view/447