New Evaluation of Traditional Elements in the Poetry of Sankhya Ghosh/ শঙ্খ ঘোষের কবিতায় ঐতিহ্যের নব মূল্যায়ন
Keywords:
- Tradition,
- Written and Oral traditional elements,
- Poetry,
- Evaluation of traditional elements,
- Post-independence,
- Socio-Political Degeneration,
- Political exploitation,
- Globalization
Abstract
Tradition is a subject, that flows parallely with most of the ancient civilization of world. It describes the story of rise and fall of a civilization. It is deeply connected to the root of culture. The ideology of art is to evolve itself by accepting the tradion. From the very early period, ancient writers of Indian literature proudly accept the traditional elements of civilization in their respective creation. Not only in India, but also in Western literature poets and writers had used the elements of Greek mythology and other ancient oral and written traditional elements in a new perspective. Even in the degenerative time period after the world war, the flow remains same. Sankhya Ghosh is a renowned poet of Modern Bengali poetry in 5th decade of 20th century. His intellectual statements became so acceptable to the readers. In the post-independence era of Bengali literature partition of country, problem of refugees, unemployment, destruction of morality affects the mindset of the young poets and they tried to find a new way, ignoring the traditional flow but the poet Sankhya Ghosh was one, who became an exceptional example by using the traditional elements of our civilization in his own way, He just accepts the essence of Indian and Western traditional elements through his own knowledge and experience. It not only expresses his great knowledge of tradition and intellect but also his deep respect and pride for tradition. He uses the elements of myrthology, Puranas and Epics in a new suitable manner in modern time period. In the post-colonial era of India people had experienced socio-political disaster several time. People in this modern period lead themselves to the destination of void by their self-destructive activities. The poet has wanted to regenerate their suppressed moral sense by creating a pictorial view of glory and failure of past. He also inhales the essence of Indian ancient philosophy through his feelings and express it brightly in his poetry.
Downloads
References
১. Eliot, T. S., ‘Tradition and Individual Talent’, ’Selected Essays by T.S. Eliot’, 2nd Ed., London, Faber and Faber Ltd, 1934, p. 14
২. ঘোষ, শঙ্খ, ‘কবর’, ‘শঙ্খ ঘোষের কবিতাসংগ্রহ-১’, নবম সং, কলকাতা, দে’জ পাবলিশিং, মাঘ, ১৪২৭, পৃ. ৪০
৩. ঘোষ, শঙ্খ, ‘ভিখারি বানাও কিন্তু তুমি তো তেমন গৌরী নও’, প্রাগুক্ত, পৃ. ১৬৩
৪. ঘোষ, শঙ্খ, ‘আরুণি উদ্দালক’, ‘কবিতার মুহূর্ত’, ষষ্ঠ মুদ্রণ, কলকাতা, অনুষ্টুপ, জানুয়ারি, ২০১০, পৃ. ৩৩
৫. ঘোষ, শঙ্খ, ‘আরুণি উদ্দালক, ‘শঙ্খ ঘোষের কবিতাসংগ্রহ-১’, নবম সং, কলকাতা, দে’জ পাবলিশিং, মাঘ, ১৪২৭, পৃ. ১৭৯
৬. ঘোষ, শঙ্খ, ‘যাদব’, প্রাগুক্ত, পৃ. ২০৬
৭. দাশ, ডঃ নির্মল (সম্পা), ’১৪ সংখ্যক পদ’, ‘চর্যাগীতি পরিক্রমা’, ত্রয়োদশ সং, কলকাতা, দে’জ পাবলিশিং, ডিসেম্বর ২০১৮, পৃ. ১৫৬
৮. ঘোষ, শঙ্খ, ‘মণিকর্ণিকা’, ‘শঙ্খ ঘোষের কবিতাসংগ্রহ-১’, নবম সং, কলকাতা, দে’জ পাবলিশিং, মাঘ, ১৪২৭, পৃ. ৩০৯
৯. ঘোষ, শঙ্খ, ‘বাবরের প্রার্থনা’, প্রাগুক্ত, পৃ. ৩১৭
১০. ঘোষ, শঙ্খ, ‘হাতেম তাই’, প্রাগুক্ত, পৃ. ৩৪৮
১১. ঘোষ, শঙ্খ, ‘অগস্ত্যযাত্রা’, প্রাগুক্ত, পৃ. ৩৫৫
১২. ঘোষ, শঙ্খ, ‘জতুগৃহ’, ‘শঙ্খ ঘোষের কবিতাসংগ্রহ-২’, অষ্টম সং, কলকাতা, দে’জ পাবলিশিং, মাঘ, ১৪২৭, পৃ. ৪৮
১৩. ঘোষ, বিনয়, ‘বিজ্ঞাপন ও মন’, ‘মেট্রোপলিটন মন ও মধ্যবিত্ত বিদ্রোহ’, কলকাতা, দীপ প্রকাশন, ফেব্রুয়ারি, ২০২২, পৃ. ১৭৬
১৪. ঘোষ, শঙ্খ, ‘হেতালের লাঠি’, ‘শঙ্খ ঘোষের কবিতাসংগ্রহ-২’, অষ্টম সং, কলকাতা, দে’জ পাবলিশিং, মাঘ, ১৪২৭, পৃ. ৯৫
১৫. ঘোষ, শঙ্খ, ‘আমাদের এই তীর্থে আজ উৎসব’, প্রাগুক্ত, পৃ. ১০৪
১৬. ঘোষ, শঙ্খ, ‘অন্ধবিলাপ’, ‘কবিতার মুহূর্ত’, ষষ্ঠ মুদ্রণ, কলকাতা, অনুষ্টুপ, জানুয়ারি, ২০১০, পৃ. ৯৪
১৭. ঘোষ, শঙ্খ, ‘অন্ধবিলাপ’, ‘শঙ্খ ঘোষের কবিতাসংগ্রহ-২’, অষ্টম সং, কলকাতা, দে’জ পাবলিশিং, মাঘ, ১৪২৭, পৃ. ১৬২
১৮. ঘোষ, শঙ্খ, ‘দুর্যোধন’, প্রাগুক্ত, পৃ. ১০৪
১৯. ঘোষ, শঙ্খ, ‘একটি গাথা’, ‘শঙ্খ ঘোষের কবিতাসংগ্রহ-৩’, দ্বিতীয় সং, কলকাতা, দে’জ পাবলিশিং, মাঘ, ১৪২৭, পৃ. ৫৯
২০. ঘোষ, শঙ্খ, ‘কর্ণের স্বপ্ন’, প্রাগুক্ত, পৃ. ১৩১
২১. ঘোষ, শঙ্খ, ‘সৌপ্তিক পর্ব’, প্রাগুক্ত, পৃ. ১৮৩

