Sunil Gangopadhyays’ ‘Praner Prahari’: Verse Drama Vs Prose Drama/ সুনীল গঙ্গোপাধ্যায়ের ‘প্রাণের প্রহরী’ : কাব্যনাটক বনাম গদ্যনাটক

Authors

  • Subhas Mondal গবেষক, বাংলা বিভাগ প্রেসিডেন্সি বিশ্ববিদ্যালয় Author

Keywords:

  • Poetric drama,
  • Sunil Gangopadhyay,
  • Praner Prahari,
  • Prose Drama

Abstract

Sunil Gangopadhyay was one of the greatest writers of the 20th century. He is a poet, playwright, author. He has proved himself in theatre and has achieved success. He has written many stories, poems and humorous works. Among the dramas written by him the notable drama is ‘Praner Prahari’. The play is divided into two parts, the prose and the poetry. The main character of the play, a father Rishi has fought to the death to save his child despite being a doctor by profession. He never gives up on death. He was terrified of losing every moment. Nevertheless, nature has not surrendered to the infallible law that is death. Although all the doctors did not approve of his efforts, he did not hesitate to apply ampoule injections to the child on his deathbed. Where the chance of recovery is half a percent, otherwise death is inevitable. Invisible Death has repeatedly warned the young sage, saying that the sage's defeat is inevitable. Still, he stuck to his task. He brought his son back from the dead, recovering in life. Sothe sage keeps on saying– ‘I am towards life. I'm always on life.’

         The dramatist has made various additions and deletions in the play ‘Praner Prahari’ by making it in two types. Although the main story is the same, compared to the poetic drama, the playwright has brought the sub-story and several characters in the prose drama in a new way, which has been formed in our main discussion. The question arises in my mind, why did the poet-dramatist or prose-dramatist go to write the name of ‘protector of life’? Or has the dramatist been able to correctly determine which of the two types of drama is the 'protector of life' and the 'protector of life’? I tried to find it in the article.

Downloads

Download data is not yet available.

References

১. ঘোষ, অজিত কুমার, বাংলা নাটকের ইতিহাস, ২য় সং, কলকাতা, দে’জ পাবলিশিং, ২০১০, পৃ. ১

২. রক্ষিত, মলয় ও কাজি তাজউদ্দিন, নাটক ও কাব্যনাটক সমগ্র, প্রবেশক, ২য় সং, কলকাতা, আনন্দ পাবলিশার্স, ২০১৮

৩. গঙ্গোপাধ্যায়, সুনীল, নাটক ও কাব্যনাটক সমগ্র, ২য় সং, কলকাতা, আনন্দ পাবলিশার্স, ২০১৮, পৃ. ৩৩

৪. তদেব, পৃ. ৫৩

৫. তদেব, পৃ. ২২৩

৬. তদেব, পৃ. ২৯৭

৭. তদেব, পৃ. ৩২৮

৮. তদেব, পৃ. ৩২৬

৯. তদেব, পৃ. ২৪৪

১০. তদেব, পৃ. ২৮৪

১১. রক্ষিত, মলয় ও কাজি তাজউদ্দিন, নাটক ও কাব্যনাটক সমগ্র, প্রবেশক, ২য় সং, কলকাতা, আনন্দ পাবলিশার্স, ২০১৮

১২. গঙ্গোপাধ্যায়, সুনীল, নাটক ও কাব্যনাটক সমগ্র, ভূমিকা, ২য় সং, কলকাতা, আনন্দ পাবলিশার্স, ২০১৮

১৩. মুখোপাধ্যায়, ড. দুর্গাশঙ্কর, নাট্যতত্ত্ব বিচার, ৪র্থ সং, কলকাতা, করুণা প্রকাশনী, ২০১৩, পৃ. ৩০৩

১৪. মুখোপাধ্যায়, তরুণ, কাব্যনাট্য বিভাবনা, ১ম সং, কলকাতা, সুপ্রিম পাবলিশার্স, ২০১৭, পৃ. ১২৪

১৫. গঙ্গোপাধ্যায়, সুনীল, নাটক ও কাব্যনাটক সমগ্র, ২য় সং, কলকাতা, আনন্দ পাবলিশার্স, ২০১৮, পৃ. ১২

১৬. তদেব, পৃ. ২০

১৭. তদেব, পৃ. ২১

১৮. তদেব, পৃ. ২৩

১৯. তদেব, পৃ. ২৩

২০. মুখোপাধ্যায়, ড. দুর্গাশঙ্কর, নাট্যতত্ত্ব বিচার, ৪র্থ সং, কলকাতা, করুণা প্রকাশনী, ২০১৩, পৃ. ২৯৮

২১. গঙ্গোপাধ্যায়, সুনীল, নাটক ও কাব্যনাটক সমগ্র, ২য় সং, কলকাতা, আনন্দ পাবলিশার্স, ২০১৮, পৃ. ৮২

২২. তদেব, পৃ. ১৩০

২৩. তদেব, পৃ. ১৩৫

২৪. তদেব, পৃ. ১৪০

২৫. তদেব, পৃ. ১৩৭

২৬. তদেব, পৃ. ৮৪

২৭. তদেব, পৃ. ১১

২৮. তদেব, পৃ. ৬৯

২৯. তদেব, পৃ. ২১

৩০. তদেব, পৃ. ১৩৬

৩১. রক্ষিত, মলয় ও কাজি তাজউদ্দিন, নাটক ও কাব্যনাটক সমগ্র, প্রবেশক, ২য় সং, কলকাতা, আনন্দ পাবলিশার্স, ২০১৮

Downloads

Published

2024-10-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

Sunil Gangopadhyays’ ‘Praner Prahari’: Verse Drama Vs Prose Drama/ সুনীল গঙ্গোপাধ্যায়ের ‘প্রাণের প্রহরী’ : কাব্যনাটক বনাম গদ্যনাটক. (2024). TRISANGAM INTERNATIONAL REFEREED JOURNAL, 4(4 (PART - 1), 190 – 199. https://tirj.org.in/tirj/article/view/454