RABINDRANATH KRITO NATOK O SHAMBHU MITRER PUNONIRMAN : BOICHITRO-OIKYO-SATANTRO/ রবীন্দ্রনাথ কৃত নাটক ও শম্ভু মিত্রের পুনঃনির্মাণ : বৈচিত্র্য-ঐক্য-স্বাতন্ত্র্য

Authors

  • Nayan Bhalla গবেষক, বাংলা বিভাগ কল্যাণী বিশ্ববিদ্যালয়, নদীয়া Author

Keywords:

  • Shambhu Mitra,
  • Bohurupee,
  • Ganatatya,
  • Rabindranatok,
  • Bisorjon,
  • Roktokorobi,
  • Monchayon,
  • Natyarup,
  • Tripti Mitra

Abstract

In newly independent India, when there was a need to build a society, it was necessary to select plays whose content would resonate with the masses. Therefore, in addition to the productions of ‘Nabanna’, ‘Pathik’, ‘Ulukhagra’, ‘Bivahav’ etc. Rabindra wanted to touch Shambhu Mitra. Shambhu Mitra increased the glory of Bengali stage by acting and producing Rabindranath. Although ‘Muktadhara’ did not get success in Gananatya Sangha, the place of Rabindra Natak was high in the heart of Shambhu Mitra. That is why the theatre group ‘Bohurupee’ founded by him wanted to touch Rabindranath right from the time of his birth. ‘Char Adhyay’ and ‘Raktakarabi’ produced in ‘Bohurupee’ under the direction of Shambhu Mitra are still history. Especially the successful staging of the play ‘Raktakarabi’ brought the ultimate success in the theatrical life of Shambhu Mitra. Before staging the play ‘Raktakarabi’, Shambhu Mitra knew that before the play was published, Rabindranath handed it over to Natyacharya Sisir Kumar Bhaduri for staging. But unfortunately, the play could not be staged. He said that the reason for not staging the play was the lack of an actress to play the role of Nandini. Tripti Mitra gained popularity by playing the role of Nandini. Apart from ‘Raktakarabi’ the Rabindra Natakas which were produced in ‘Bohurupee’ were- ‘Char Adhyay’, ‘Muktadhara’, ‘Raja’, ‘Visarjan’, ‘Dakghar’, ‘Swargiya Swang’ etc. At that time Shambhu Mitra became famous by producing Rabindra Natak. Khaled Chowdhury and Tapas Sen were the main assistants of Shambhu Mitra in producing Rabindranatak. With Khaled Chowdhury’s music and stage design and Taposh Sen’s lighting, the actors came alive on stage. The diversity brought by Shambhu Mitra in Rabindra Natak is really commendable.

Downloads

Download data is not yet available.

References

১. মিত্র, শম্ভু, সন্মার্গ সপর্যা কীভাবে রবীন্দ্রনাথে পৌঁছান গেল, পৃ. ১৮৫

২. ঘোষ, জগন্নাথ, শম্ভু মিত্রের নাট্যচর্চা, দেজ পাবলিশার্স, কলকাতা পৃ. ১৮৮

৩. ‘সত্যযুগ’ পত্রিকা ২৪ আগস্ট ১৯৫১ সাল

৪. ঘোষ, জগন্নাথ, শম্ভু মিত্রের নাট্যচর্চা, দেজ পাবলিশার্স, কলকাতা পৃ. ১৮৮

৫. মিত্র, শম্ভু, সন্মার্গ সপর্যা কীভাবে রবীন্দ্রনাথে পৌঁছান গেল, পৃ. ১৮৫

৬. ঘোষ, জগন্নাথ, শম্ভু মিত্রের নাট্যচর্চা, দেজ পাবলিশার্স, কলকাতা পৃ. ৪৬

৭. ঘোষ, জগন্নাথ, শম্ভু মিত্রের নাট্যচর্চা, দেজ পাবলিশার্স, কলকাতা পৃ. ৪৮

৮. মিত্র, শম্ভু, সন্মার্গ সপর্যা কীভাবে রবীন্দ্রনাথে পৌঁছান গেল, পৃ. ১৮৫

৯. ঘোষ, জগন্নাথ, শম্ভু মিত্রের নাট্যচর্চা, দেজ পাবলিশার্স, কলকাতা পৃ. ৪৩

Downloads

Published

2024-10-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

RABINDRANATH KRITO NATOK O SHAMBHU MITRER PUNONIRMAN : BOICHITRO-OIKYO-SATANTRO/ রবীন্দ্রনাথ কৃত নাটক ও শম্ভু মিত্রের পুনঃনির্মাণ : বৈচিত্র্য-ঐক্য-স্বাতন্ত্র্য. (2024). TRISANGAM INTERNATIONAL REFEREED JOURNAL, 4(4 (PART - 1), 200 – 206. https://tirj.org.in/tirj/article/view/455