THE INFLUENCE OF SUFI PHILOSOPHY ON THE BAUL COMMUNITY : AN ANALYTICAL STUDY/ বাউল সম্প্রদায়ের ওপর সুফি মতবাদের প্রভাব : একটি বিশ্লেষণাত্মক অধ্যয়ন
Keywords:
- Baul,
- Sufism,
- Music,
- Philosophy,
- Bengal,
- Murshidi,
- Allah,
- Moner Manush
Abstract
The examination of the Sufi influence on the Baul community is an intriguing field of study. The word ‘Baul’ was first used in Bengali literature in Maladhar Basu’s ‘Sri Krishna Vijay Kavya’. Through Advaita Acharya Jagadananda Pandit, the term ‘Aul’ and ‘Baul’ were used several times in a cryptic verse directed at Mahaprabhu Chaitanyadeb, where Advaita Acharya referred to Mahaprabhu as a ‘Baul’ and also called himself a ‘Baul’. Baul is a combination of Buddhist, Vaishnav, and Sufi traditions. During the emergence of the Baul philosophy, it is said that the influence of Buddhism, Tantric practices, folk music, Vaishnavism, and Sufism combined to create the Baul tradition in Bengal. The Bauls prefer not to mingle with common people for various reasons. They tend to live in seclusion, and because they do not confine themselves to ordinary lifestyles, they are called Bauls. Like the Sufis, Bauls practice spiritualism through songs. Similar to the Sufis, Bauls are indifferent to materialistic concerns in their attire and lifestyle. The Baul songs, such as Marfati or Murshidi songs, are enriched by Sufi influence. Both Sufis and Bauls focus on spiritual devotion to the Creator. However, one notable difference is that while Sufis are engrossed in thoughts of the soul and the spiritual world, Bauls focus on the physical world and the philosophy of the body. The impact of Sufi thought is clearly evident in the form, philosophy, and spiritual practices of Baul songs. Sufi thought, which is a branch of Islamic mysticism, has profoundly influenced the spiritual and social life of the Baul community. According to Sufi principles, love, the quest for unity, and self-exploration are central themes in Baul songs. Just as Sufi mystics aim for purification of the heart and unity with the Divine, the Baul community follows a similar path in their music and practices. This influence is reflected in the Baul songs through Sufi elements such as loving thoughts, specific musical styles, and spiritual practices. This study analyzes the mutual relationship between Sufi and Baul cultures, their cultural exchange, and spiritual unity. We will discuss this matter in detail in our proposed paper.
Downloads
References
১. গনী, ওসমান, ইসলাম ও রবীন্দ্রনাথ, পারুল প্রকাশনী প্রাইভেট লিমিটেড, কলকাতা, প্রথম পারুল প্রকাশন, ২০১৮, পৃ. ৪৫১
২. তদেব, পৃ. ৪৫১
৩. তদেব, পৃ. ৪৫১
৪. তদেব, পৃ. ৪৫১
৫. তদেব, পৃ. ৪৫২
৬. তদেব, পৃ. ৪৫২
৭. তদেব, পৃ. ৪৫৩
৮. তদেব, পৃ. ৫১৬
৯. ভট্টাচার্য, উপেন্দ্রনাথ, বাংলার বাউল ও বাউল গান, ওরিয়েন্ট বুক কোম্পানির পক্ষে প্রতাপ কুমার মণ্ডল কর্তৃক, কলকাতা, পঞ্চম সংস্করণ, ১লা বৈশাখ, ১৪২৬, পৃ. ৪৮
১০. তদেব, পৃ. ৪৯
১১. তদেব, পৃ. ৪৯
১২. তদেব, পৃ. ৪৮২
১৩. ভট্টাচার্য, প্রদ্যোৎ, বঙ্গে সুফি প্রভাব ও সুফিতত্ত্বের ক্রমবিকাশ, রোদেলা প্রকাশনী, ঢাকা, প্রথম প্রকাশ, একুশে বইমেলা, ২০১৮, পৃ. ১১৩
১৪. ওয়াহাব, আবদুল, বাংলার বাউল সুফি সাধনা ও সংগীত, রত্নাবলী, কলকাতা, প্রথম প্রকাশ, কবিপক্ষ মে, ১৯৯৯; পৃ. ১৩৬
১৫. হক, এনামুল, মহম্মদ, বঙ্গে স্বূফী প্রভাব, র্যামন পাবলিশার্স-এর পক্ষে ২৬, ঢাকা, চতুর্থ মুদ্রণ, ফেব্রুয়ারি, ২০১৫, পৃ. ১৩৪
১৬. তদেব, পৃ. ১৩৬
১৭. হোসেন, আনোয়ার, ফকির, লালনসঙ্গী (প্রথম খণ্ড), হাওলাদার প্রকাশনী, ঢাকা, ফেব্রুয়ারি, ২০১৫, পৃ. ২২৭
১৮. হক, এনামুল, মহম্মদ, বঙ্গে স্বূফী প্রভাব, র্যামন পাবলিশার্স-এর পক্ষে ২৬, ঢাকা, চতুর্থ মুদ্রণ, ফেব্রুয়ারি, ২০১৫, পৃ. ১৩৯
১৯. সেন, ক্ষিতিমোহন, বাংলার বাউল, নবযুগ প্রকাশনী, বাংলাবাজার, ঢাকা, পৃ. ৬২
২০. গনী, ওসমান, ইসলাম ও রবীন্দ্রনাথ, পারুল প্রকাশনী প্রাইভেট লিমিটেড, কলকাতা, প্রথম পারুল প্রকাশন, ২০১৮, পৃ. ৪৮৮
২১. তদেব, পৃ. ৪৮৯
২২. তদেব, পৃ. ৪৯৬
২৩. তদেব, পৃ. ৪৯৮
২৪. তদেব, পৃ. ৫০১
২৫. হোসেন, আনোয়ার ফকির, লালনসঙ্গী (প্রথম খণ্ড), হাওলাদার প্রকাশনী, ঢাকা, ফেব্রুয়ারি, ২০১৫, পৃ. ১১৪
২৬. গনী, ওসমান, ইসলাম ও রবীন্দ্রনাথ, পারুল প্রকাশনী প্রাইভেট লিমিটেড, কলকাতা, প্রথম পারুল প্রকাশন, ২০১৮, পৃ. ৫০৬
২৭. তদেব, পৃ. ৫০৮

