Bengali Drama and Nazrul’s Songs: A Review/ বাংলা নাটক ও নজরুলের গান : একটি পর্যালোচনা
Keywords:
- Nazrul Islam,
- play,
- song,
- Manmatha Roy,
- Sachindranath Sengupta,
- compose,
- lyrics,
- metaphorical,
- symbolic,
- folk melody
Abstract
Since birth, Nazrul Islam has been a teacher of the Maktab, muezzim, a poet of the Leto group, an employee of a bread shop, a soilder-lover-rebel-fakir and sometimes a saint – with a life made up of such Dramatic elements, Nazrul started writing a play as a poet of the Leto group a series of play whoe dramatic value is insignificant, but it cannot be denied that it was the poet’s first attempt. However, when the poet’s real literary life began in 1919, it initially revolved around stories, poems, songs and novels. After a short while, he also began to lean towards plays. Nazrul Islam’s first play was written while in the Baharampur Jail for the Madaripur Charandal at the request of Purnachandra Das and Narendranarayan Chakraborty. Although this play cannot be found anymore, it is Known that the famous song ‘Jater Name Bajjati Sab’ is form this play. Since then, he has also been associated with Bengali stage drama. And in this work, on the one hand, he has composed lyrics and composed music for several plays by others, especially Manmatha Roy and Sachindranath Sengupta, as well as Sudhindranath Raha, Debendranath Raha, Birendrakrishna Bhadra and any others, and on the other hand, he himself has written several plays including ‘Aleya’ and ‘Madhumala’ and composed songs and music to them, cementing his place in the world of Bengali stage Drama. However, his first song outside his own plas was for the drama version of Shaktipada singha of Sharatchandra’s novel ‘charitrahin’, although the lyrics and exact date of that song have not been found. In this case, it was the songs of Sachindranath Sengupta’s play ‘Raktakamal’ that completely connected Nazrul Islam to the stage, and after that, Nazrul rose to the top of fame by composing and composing songs for Manmatha Roy’s play ‘Mahua’. In the terms of creating melodies, the poet has also experimented with various songs for theatre. Just as he created new melodies by mixing different ragas, he has also shown innovationin using folk melodies. Just he has created songs like ‘O Bhai Amara Nao Zatri Na Loy’ by mixing tha Bhatiali and sampan melodies of East Bengal, he has also created song like ‘Ke Dilo Khonpate Dhutura Phul Lo’ in the tunes of the Jhumur style of West Bengal. And because he is such a great music creator, even though the metaphorical and symbolic plays he has written himself has been successful as plays even though they are lyrical.
Downloads
References
১. চক্রবর্তী, নরেন্দ্র নারায়ণ, ‘নজরুলের সঙ্গে কারাগারে’,
২. বাঁধন সেনগুপ্ত, ‘সমগ্র নজরুল জীবন প্রথম খণ্ড, পশ্চিমবঙ্গ কাজী নজরুল ইসলাম আকাদেমি, কলকাতা, ২০১৭, পৃ. ১৩১
৩. শচীন্দ্রনাথ সেনগুপ্ত, ‘রক্তকমল’, আর্য্য সাহিত্য ভবন, ১৩৩৬
৪. তদেব।
৫. শচীন্দ্রনাথ সেনগুপ্ত, ‘বাংলার নাটক ও নাট্যশালা’, গুরুদাস চট্টোপাধ্যায় এণ্ড সন্স, ১৩৬৪
৬. মন্মথ রায়, ‘মহুয়া’, গুরুদাস চট্টোপাধ্যায় এণ্ড সন্স, কলিকাতা, ১৯৩০
৭. সরযূবালা দেবী, কাজীদার স্মৃতিকথা, নজরুল স্মৃতি, সাহিত্যম।
৮. নাচঘর ১৯শে পৌষ, ১৩৩৬
৯. নাচঘর ২৬শে পৌষ, ১৩৩৬
১০. মন্মথ রায়, ‘কারাগার’, গুরুদাস চট্টোপাধ্যায় এণ্ড সন্স, কলিকাতা, ১৯৩০
১১. নাচঘর, ৩রা পৌষ, ১৩৩৭
১২. নাচঘর, ১০ই পৌষ, ১৩৩৭
১৩. নজরুল ইসলাম, ‘আলেয়া’, ডি এম লাইব্রেরি, ১৩৩৮
১৪. নাচঘর, ৯ই পৌষ, ১৩৩৮
১৫. বাঁধন সেনগুপ্ত, ‘সমগ্র নজরুল জীবন প্রথম খণ্ড, পশ্চিমবঙ্গ কাজী নজরুল ইসলাম আকাদেমি, কলকাতা, ২০১৭, পৃ. ২৭৯।
১৬. মন্মথ রায়, ‘নাট্য গ্রন্থাবলী’, দ্বিভীয় খণ্ড, সাবিত্রী, মনমথন প্রকাশন, কলিকাতা, ১৩৫৮, পৃ. ১২৪
১৭. নাচঘর, ৫ই আষাঢ়, ১৩৩৮
১৮. সুধীন্দ্রনাথ রাহা, ‘সর্বহারা’, ভট্টাচার্য্য সন্স্ লিমিটেড, কলিকাতা ১৯৩৬
১৯. মন্মথ রায়, ‘সতী’ গুরুদাস চট্টোপাধ্যায় এণ্ড সন্স, কলিকাতা, ১৩৪৪
২০. ব্রহ্মমোহন ঠাকুর, বাংলা নাটকে নজরুল ও তঁর গান, নাট্যঅ্যাকাদেমি পত্রিকা, সংখ্যা ৩, পৃ. ১২৩
২১. শচীন্দ্রনাথ সেনগুপ্ত, ‘সিরাজদ্দৌলা’, গুরুদাস চট্টোপাধ্যায় এণ্ড সন্স, কলিকাতা ১৩৪৫
২২. বীরেন্দ্রকৃষ্ণ ভদ্র, ‘ব্ল্যাক-আউট’, স্ট্যাণ্ডার্স বুক কোম্পানি, কলিকাতা ১৩৪৮
২৩. বীরেন্দ্রকৃষ্ণ ভদ্র, ‘মধুমালার গোড়ার কথা’ - নজরুল ইসলাম, ‘মধুমালা’, জে সি রায়, কলিকাতা ১৩৬৫