IN THE INTER-STATE CULTURAL DOMAIN THE DOMINI FOLK CULTURE OF MALDA DISTRICT: A HISTORICAL REVIEW/ আন্তঃরাজ্য সংস্কৃতি চর্চায় ডোমনি লোকসংস্কৃতির আলোকে মালদা জেলা : একটি ঐতিহাসিক পর্যালোচনা

Authors

  • Arindam Mandal সহকারী অধ্যাপক, কে.এন.কলেজ বহরমপুর, মুর্শিদাবাদ Author

Keywords:

  • Domni,
  • Malda,
  • Folk Dramma,
  • Society,
  • Folk Song,
  • Folk Culture,
  • Domkach,
  • Festival,
  • Consciousness

Abstract

The cultural history is very much discussed in the last three decades of the 20th centuary. As we all know, regional history makes national history, it makes me enthusiastic and curious to know more about the Domini folk culture of West Bengal. Malda district of West Bengal is famous for Domini folk drama which originally originated from modern Jharkhand (undivided Bihar). The locality is like Mothabari, Rotua, Manikchak, Pukunia, Enayetpur, Fatehpur, Paladgachi have a special identy for this folk dance. The word ‘domini’ is repeatedly used in charjapada. Many belived that domini is a daughter of dom. Domini folk dance flourished in different parts of Malda district. It begins immediately after Holi or Dol Purnima. Domini folk dance is mainly about many special event of the year or about law, draught, flood, marriage, birth control and social issues. The domini is originally a folk dance of chai community of Malda and Jharkhand. The domini folk music is actually a slice of life. The main features of this culture is to depict various aspect of the marginalized people. Poverty, disease, strife, prejudice, education, cultivation and birth of child and many other issues of the people of Malda-Jharkhand boarder come out through this folk culture. Moreover hope, despair, war, happiness, sadness, crop, agriculture etc are also main theme of domini folk dance. Domini folk songs are accompanied by various musical instruments like flute, harmonium, cymbal etc. The quality of this folk has been increased in the last three decades of 20th century. The language and the performing part of this folk is really complicated. Though it became the most important medium of recreation of the poor people of Malda and Jharkhand border. But in present, this domini folk culture is gradually drowning. It may be the important instrument of communal harmony. So Govt, patronage and promotion of this folk drama is earnestly needed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

১. রায়, নীহাররঞ্জন, বাঙ্গালীর ইতিহাস, (আদি পর্ব) দেজ পাবলিশিং, কোলকাতা, সপ্তদশ সংস্করণ, শ্রাবণ ১৪২৯, পৃ. ৮৫

২. ঘোষ, বিনয়, বাংলার লোকসংস্কৃতির সমাজতত্ত্ব, কোলকাতা, পৃ. ৭৫

৩. করণ, সুধীর কুমার, সীমান্ত বাংলার লোকযান, এ মুখার্জী অ্যান্ড কোং প্রাঃ লিঃ, কলিকাতা, ১৩৭১ বঙ্গাব্দ, পৃ. ১৮

৪. চৌধুরী, সুবোধ, ডোমনি, লোকসংস্কৃতি ও আদিবাসী সংস্কৃতি কেন্দ্র, তথ্য ও সংস্কৃতি বিভাগ, কোলকাতা, ১৯৯৯, পৃ. ৮

৫. চৌধুরী, সুবোধ (সম্পাদিত), লৌ্কিক সৃজনী, দ্বিতীয় বর্ষ, বিশেষ সংখ্যা, ডঃ রিয়াজুল হক, নিবন্ধ- উত্তর পশ্চিম সীমান্তবঙ্গ ও মালদহের মিশ্র সংস্কৃতি, পৃ. ৩৩

৬. চৌধুরী, সুবোধ, প্রাগুপ্ত, পৃ. ২৯

৭. তদেব, পৃ. ৩০

৮. পালিত, দেবশ্রী, ডোমনী গানঃ সাম্প্রতিক সমীক্ষা পেরিয়ে, বঙ্গীয় সাহিত্য সংসদ, কোলকাতা, ২০১২, পৃ-৩৭

৯. চৌধুরী, সুবোধ, প্রাগুপ্ত, পৃ. ৭০

১০. তদেব, পৃ. ৭১

১১. রায়, নিহাররঞ্জ, বাঙ্গালীর ইতিহাস, (আদি পর্ব) দেজ পাবলিশিং, কোলকাতা, সপ্তদশ সংস্করণ, শ্রাবণ ১৪২৯, পৃ. ২১৬

১২. চৌধুরী, সুবোধ, প্রাগুপ্ত, পৃ. ৭৫

১৩. সেন, আশীষ সম্পাদিত, মেঠোসুর, ২য় বর্ষ, প্রথম সংখ্যা, জ্যোতিভুষণ পাঠকের প্রবন্ধ, লোক কথাঃ ডোমকচ মানিকচক, ১৯৯১, পৃ. ২

১৪. চৌধুরী, সুবোধ, প্রাগুপ্ত, পৃ. ৭৮

১৫. চৌধুরী, সুবোধ, প্রাগুপ্ত, পৃ. ৫৪

১৬. পালিত, দেবশ্রী, ডোমনি গান সীমান্তে ও সীমান্ত পেরিয়ে, বঙ্গীয় সাহিত্য সংসদ কোলকাতা, ২০১২, পৃ. ৬৯

১৭. তদেব, পৃ. ৩৩

১৮. তদেব, পৃ. ৬৫

১৯. পালিত, দেবশ্রী, মালদা জেলার ডোমনি গান সাম্প্রতিক সমীক্ষা, বঙ্গীয় সাহিত্য সংসদ, কোলকাতা, ২০১২, পৃ. ৩৬

Downloads

Published

2024-10-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

IN THE INTER-STATE CULTURAL DOMAIN THE DOMINI FOLK CULTURE OF MALDA DISTRICT: A HISTORICAL REVIEW/ আন্তঃরাজ্য সংস্কৃতি চর্চায় ডোমনি লোকসংস্কৃতির আলোকে মালদা জেলা : একটি ঐতিহাসিক পর্যালোচনা. (2024). TRISANGAM INTERNATIONAL REFEREED JOURNAL, 4(4 (PART - 1), 331 – 337. https://tirj.org.in/tirj/article/view/470