THE HARMONIOUS IDEOLOGY AND SYNTHETICAL IDEADS OF NIMTITA ROYAL PALACE AND PATALESHWAR TEMPLE OF COSSIMBAZAR: A HISTORICAL REVIEW/ ইতিহাসের অস্তাচলে নিমতিতা রাজবাড়ি ও কাশিম বাজারের পাতালেশ্বর মন্দির : একটি ঐতিহাসিক পর্যালোচনা

Authors

  • Namrata Dutta মুক্ত গবেষক, বহরমপুর, মুর্শিদাবাদ Author

Keywords:

  • Sadabrata,
  • Annakut,
  • Hindu Theater,
  • Alamgir,
  • Gobindaji,
  • Football,
  • Freedom,
  • Burning of Sati

Abstract

Murshidabad, a district of the majority of Muslims, is a meeting place of different religions and cultures. Hazarduari, Jahankosha, Bacchawali Kaman, Imambara, Nashipur Rajbari, Pareshnath Temple etc. located in the Lalbagh area of this district on the banks of the Bhagirathi River are very attractive to tourists, students, various schools, colleges, universities. The administration is very conscious to keep all these buildings alive. The only exceptions are Nimtita Rajbari in Jangipur subdivision of Murshidabad and Pataleshwar temple in Cossimbazar. Nimtita Rajbari built by Gour Sundar Chowdhury and Dwarkanath Chowdhury. This palace is built in Greek style which is a mixture of religion, culture, entertainment, sports and aristrocracy. A wonderful combination of East and West takes place in this palace. Different royal houses traditionally observe certain rules. Such as free sex, alienation, illegitimate children, baiji dance, drinking, tobacco consumption, gambling diplomacy, selfishness, jealousy, secret enmity, murder. The exception is this Nimtita Rajbari. Instead of walking on this path, they have taken a completely path. Which has set an example in front of all the other royal houses, in front of the society. Instead of walking on this path, they have taken a completely different path. Which has set an example in front of all the other royal houses, in front of the society. Renowned Principal of drama, Sisir Kumar Bhaduri, Satyajit Ray, his wife Bijoya Ray, sons Sandip Ray, Sharmila Tagore, Soumitra Chatterjee, Tulsi Lahiri, New Zealand's famous photographer Brian Brake once fell in this house. Everyone was impressed by the hospitality of the members and members of the Nimtita royal family. During the Durga Utsav of the Rajbari, the horizon was filled with the sound of 100 drums. But due to the wrath of the time cycle and the negligence of the people, the Nimtita Rajbari, which has thousands of memories, is standing on the road today as a huge building of skeleton. It is counting the time to be completely wiped out. On the other hand, the century-old Pataleshwar Shiva Temple in Raninagar of Bhatpara in Kashimbazar is very close to Baharampur, the heart of Murshidabad. This temple is associated with the plan to build Maharaja Jahajghata of Cossimbazar, the horrific form of Sati in the district, riots, Tantric Ravi Thakur single-handedly suppressing miscreants, the story of Rammohan Roy's anti-Sati movement. But unfortunately for the people of the district, the Pataleshwar Shiva temple in Cossimbazar is being used only as a place of pilgrimage. Historical significance is not being presented to society. As a result, the unique history of this temple is being immersed in the water of Katiganga. Local people, devotees, local Marwari businessmen provide the necessary funds for the maintenance of this temple.The fact that this century-old Pataleshwar Shiva temple is different from the other five Shiva temples is not being portrayed in the right way. As a result, it is seen that due to lack of appropriate steps, the Nimtita Rajbari and the Pataleshwar temple of Cossimbazar, carrying a harmonious ideology, have gone to the deadlock of history.

Downloads

Download data is not yet available.

References

১. বন্দ্যোপাধ্যায়, দে নন্দিনী, ঐতিহ্য ও লোকসংস্কৃতির সমন্বয়ে জেলা মুর্শিদাবাদ, বঙ্গীয় সাহিত্য সংসদ, কলকাতা,

২০১৬, পৃ. ৪০

২. রায়, অরিন্দম, মুর্শিদাবাদ অনুসন্ধান, পঞ্চম খণ্ড; প্রাচীন থেকে আধুনিক, মুর্শিদাবাদ জেলা ইতিহাস ও সংস্কৃতি

চর্চা কেন্দ্র প্রকাশনা (সম্পাদিত), ২১ ফ্রেব্রুয়ারী ২০২১, পৃ. ১৭৮

৩. এই সময়, (অনলাইন), ৪ই জুন ২০২২

৪. তদেব

৫. দাস, কল্যাণ কুমার, মুর্শিদাবাদের বনেদি বাড়ি (সম্পাদিত), শিল্পনগরী প্রিন্টাস, বহরমপুর, মুর্শিদাবাদ, ২০২১-

২২, পৃ. ২১৬

৬. তদেব, পৃ. ২১৫

৭. আলোকপাত ঝড় সাহিত্যপত্র, জুন ২০১২, পৃ. ১১৬

৮. রায়, অরিন্দম, মুর্শিদাবাদ অনুসন্ধান, পঞ্চম খণ্ড; প্রাচীন থেকে আধুনিক, মুর্শিদাবাদ জেলা ইতিহাস ও সংস্কৃতি

চর্চা কেন্দ্র প্রকাশনা (সম্পাদিত), ২১ ফ্রেব্রুয়ারী ২০২১, পৃ. ১৭৯

৯. তদেব, পৃ-২০৩

১০. রায়হান, জাহান, মুর্শিদাবাদ, কলকাতা, জানুয়ারি ২০২০, পৃ. ৮৪

১১. তদেব, পৃ. ৮৩

১২. তদেব, পৃ. ৮৩

১৩. আনন্দবাজার পত্রিকা (অনলাইন), ২৬শে ফ্রেব্রুয়ারী ২০২৩

১৪. ঝড় সাহিত্যপত্র, বিষয় : মুর্শিদাবাদ, সেপ্টেম্বর ২০০৪, পৃ. ৪৫৮

১৫. সাক্ষাৎকার : মণ্ডল স্বাধীন, স্থানীয় বাসিন্দা, বয়স- ৪৫, গ্রাম- নিমতিতা, থানা- জঙ্গিপুর , জেলা মুর্শিদাবাদ,

২০/০৬/২০২৩

১৬. রায় অরিন্দম, মুর্শিদাবাদ অনুসন্ধান, পঞ্চম খণ্ড; প্রাচীন থেকে আধুনিক, মুর্শিদাবাদ জেলা ইতিহাস ও সংস্কৃতি

চর্চা কেন্দ্র প্রকাশনা (সম্পাদিত), ২১ ফ্রেব্রুয়ারী ২০২১, পৃ. ২১০

১৭. আনন্দবাজার পত্রিকা (অনলাইন), ৮ই জুন ২০২৩

১৮. তদেব

১৯. দাস রবীন্দ্রনাথ, মুর্শিদাবাদ অনন্য মুর্শিদাবাদ, রোহিণী নন্দন, কলকাতা, জানুয়ারি ২০১৯, পৃ. ১০৭

২০. সাক্ষাৎকার : বসাক কস্তুরি, বয়স- ৫৬, থানা : খাগড়া, জেলা- মুর্শিদাবাদ, ১২/০৬/২০২৪

Downloads

Published

2024-10-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

THE HARMONIOUS IDEOLOGY AND SYNTHETICAL IDEADS OF NIMTITA ROYAL PALACE AND PATALESHWAR TEMPLE OF COSSIMBAZAR: A HISTORICAL REVIEW/ ইতিহাসের অস্তাচলে নিমতিতা রাজবাড়ি ও কাশিম বাজারের পাতালেশ্বর মন্দির : একটি ঐতিহাসিক পর্যালোচনা. (2024). TRISANGAM INTERNATIONAL REFEREED JOURNAL, 4(4 (PART - 1), 426 – 433. https://tirj.org.in/tirj/article/view/481