Vidyasagar’s ‘Sita’s Banabas’ in the light of uniqueness/ স্বাতন্ত্র্যের আলোকে বিদ্যাসাগরের ‘সীতার বনবাস’

Authors

  • Kalyan Ch. Barman গবেষক, বাংলা বিভাগ আসাম বিশ্ববিদ্যালয়, শিলচর Author

Keywords:

  • Abandoment,
  • Character,
  • Pleasant,
  • Modern,
  • Original,
  • Reunion,
  • scene

Abstract

The first act of Bhavabhuti’s Uttarramacharita and based on the Uttarakanda of the Ramayana occupy Vidyasagar’s ‘Sita’s Banabas’ (1860) a special place in Bengali literature. In depicting Ramchandra’s life after his conquest of Lanka and the story of Sita’s abandonment, Vidyasagar made necessary additions and subtractions from the original work. Apart from Madhusudan Dutt’s ‘Meghnad Badh Kavya’ (1861), no other book based on the Ramayana has left such a mark on our minds as ‘Sita's Banabas’. Vidyasagar has summarized the events of the first act of the ‘Uttarramcharita’ though he has arranged it in two sections. Bhavabhuti’s solemn and intense phrasing has been simplified by Vidyasagar in Sita’s Banabas. However, the translation has been quite a pleasant read, even if there is some excess of Samas and Sandhi. Vidyasagar follows Valmiki from the third chapter but the artificiality and inertia of literal translation is no where to be found. However, Vidyasagar’s Ram is much more emotional, and gentle as compared to Valmiki’s Ram. Where Vidyasagar’s Ram and Bhavabhuti’s Ram lament that Sita must be sacrificed, Valmiki’s Ram, despite his complete faith in Sita, gives Lakshman a stern command to sacrifice Sita to save himself and the royal family from the censure of the subjects, but does not lament. Tears welled up in his eyes but he restrained himself. While the original Ramayana describes Sita’s entry into the underworld at the end of the book, Bhavabhuti in his ‘Uttarramcharit’ omits this scene altogether and portrays a dramatic scene and shows the reunion of Ram and Sita. But Vidyasagar does not place either of these in his work, ending the Book with the death of Sita. He ignores the miracle of Sita’s entry into the underworld and shows Janak Duhita’s death to the humiliated and bereaved- a testament to modern thought and scientific consciousness.

Downloads

Download data is not yet available.

References

১. সেন, সুকুমার, ‘বাঙ্গালা সাহিত্যের ইতিহাস’ (তৃতীয় খণ্ড), আনন্দ পাবলিশার্স, কলকাতা, ১৪১২, পৃ. ৩৫

২. বিদ্যাসাগর, ঈশ্বরচন্দ্র, ‘বিদ্যাসাগর রচনাবলী’ কামিনী প্রকাশালয়, কলকাতা, ১৪০৬, পৃ. ২৩৮

৩. তদেব, পৃ. ২৪১

৪. তদেব, পৃ. ২৪৯-৫০

৫. তদেব, পৃ. ২৫৯

৬. বন্দ্যোপাধ্যায়, অসিতকুমার, ‘বাংলা সাহিত্যে বিদ্যাসাগর’, দে’জ পাবলিশিং, কলকাতা, ২০০৫, পৃ. ৬১

৭. বিদ্যাসাগর, ঈশ্বরচন্দ্র, প্রাগুক্ত, পৃ. ২৬৩

৮. তদেব, পৃ. ২৬৪

৯. তদেব, পৃ. ২৬৫-২৬৬

১০. জানা, ড. নরেশচন্দ্র, ‘শকুন্তলা ও সীতার বনবাস : বিদ্যাসাগর’, সাহিত্যলোক, কলকাতা, ১৯৯০, পৃ. ২২৫

১১. বন্দ্যোপাধ্যায়, অসিতকুমার, ‘বাংলা সাহিত্যের ইতিবৃত্ত’ (অষ্টম খণ্ড), মডার্ণ বুক এজেন্সী প্রাইভেট লিমিটেড, কলকাতা, ২০০৭, পৃ. ৩৫

Downloads

Published

2024-10-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

Vidyasagar’s ‘Sita’s Banabas’ in the light of uniqueness/ স্বাতন্ত্র্যের আলোকে বিদ্যাসাগরের ‘সীতার বনবাস’. (2024). TRISANGAM INTERNATIONAL REFEREED JOURNAL, 4(4 (PART - 1), 453 – 460. https://tirj.org.in/tirj/article/view/484