Ideals of Karma Yoga: Welfare Ethics and Duty of Srimad Bhagavad Gita, Kant, Vivekananda and Gandhi/ কর্মযোগের আদর্শ : শ্রীমদ্ভগবদগীতা, কাণ্ট, বিবেকানন্দ এবং গান্ধির কল্যাণমূলক নীতিদর্শন ও কর্তব্যবোধ
Keywords:
- Karma-Yoga,
- Duty,
- Sreemad Bhagavad Gita,
- Immanuel Kant,
- Swami Vivekananda,
- Mahatma Gandhi,
- Pure reason,
- Ramayana,
- Rabindranath Tagore,
- Bisarjan
Abstract
Ideal life principles of great creators evolve round their activities for mankind. Their lives are the indispensable lessons to follow. The ideals of 'Karmayoga' are deeply enrooted in benificial ethics, philosophy and sense of responsibilities. Human well-being and responsibilities have taken shapes in the light of lives, activities and thoughts of philosopher Kant, Swami Vivekananda and Mahatma Gandhi and the essence of Sreemad Bhagavad Gita. Lord Krishna says that human beings should perform their duties without expectations of gaining fruits. Selfless duty never brings bondage. Lord Krishna advised Arjun to do his duties without adherence to positive effects. Actions that derive from feelings of responsibilities are related to principles of ethics. According to Lord Krishna action is salvation.
Vivekananda also emphasized on selfless actions. Man tries to be man but that is yet to be completed. Our journey is convergent to noble purpose. Swamiji was the great preacher of 'Karma Yoga'. Actions manifests in fields and meadows, service to dying and distressed, bloody battle field, walfare of mankind. According to Swamiji those who are devoted to service humanity, performed duty for the shake of duty. Kant also professed on performing duty without conditions. He established principles of action in terms of good will, moral law and complete good. Gandhiji's life was full of mortification. Sacrifice defines his principles of action. He searched true actions in non-violence. The strength of his action was promonent in his Satyagraha and Brahmacharya. His energy was revealed in the field of Indian freedom movement. He walked from door to door of riot-ridden and burnt huts. He proclaimed the birth of a new world through non-violence. The great Balmiki presented in his epic Ramayana, the conflict of love and responsibility in action of Sri Ramchandra. Rabindranath showed Govindamanikya's sincerity to duty in his play 'Bisarjan'. Great creators remain immortal in this planet by establishing inseperable relationship between sincerity in action and sense of responsibilities.
Downloads
References
১. Swami Vivekananda, Karma in its Effect on Character, Karma-Yoga, chapter : I, The complete works of Swami Vivekananda, Vol. I, Advaita Ashrama, Kolkata, 2009, p. 32
২. ibid, Vol. 5, The Goal and Methods of Realisation, p. 292
৩. শ্রীমন্ মধুসূদন সরস্বতী (অনূদিত), শ্রীমদ্ভগবদ্গীতা, দ্বিতীয় অধ্যায়, শ্লোক সংখ্যা : ১১, নবভারত পাবলিশার্স, কলকাতা, ২০০৬, পৃ. ৬৯
৪. Sister Nivedita, Introduction, Our Master and his Message, The complete works of Swami Vivekananda, Vol. I, Advaita Ashrama, Kolkata, 2009, pp. xv-xvi
৫. ibid, Karma-Yoga, vol. I, p. xvi
৬. ibid, Karma-Yoga, vol. I, p. 29
৭. ibid, Karma-Yoga, vol. I, p. 30
৮. ibid, Karma-Yoga, vol. I, p. 31
৮. ক. ibid,
৯. ibid, Karma-Yoga, p. 32
১০. ibid, Karma-Yoga, p. 32
১১. ibid, Karma-Yoga, chapter IV, What is duty? vol. I, p. 63
১২. ibid
১৩. ibid, p. 71
১৪. ibid, p. 71
১৫. Immanuel Kant, Critique of pure reason, Translated by Norman Kemp Smith, palgrave macmillan, New York, 2007, p. 640, A 813, B 841
১৬. ibid, pp. 639-640, A 812, B 840
১৭. ibid, p. 642, A 817, B 845
১৮. ibid, p. 564, A694, B 722
১৮. ক. ibid, p. 100, B 87
১৮. খ. H. J. Paton, Kant’s Metaphysics of Experience, vol. I, p. 378
১৯. Immanuel Kant, Critique of pure reason, Translated by Norman Kemp Smith, palgrave macmillan, New York, 2007, p. 662, A 846, B 874
২০. ibid, Introduction, Howard Gaygill, Critique of pure reason, Immanuel Kant, p. 61, A 15, B 29
২১. ibid, Immanuel Kant, Critique of pure reason, p. 665, A 851, B 879
২২. শ্রীমন্ মধুসূদন সরস্বতী (সম্পা.), শ্রীমদ্ভগবদ্গীতা, তৃতীয় অধ্যায়, শ্লোক সংখ্যা : ৫, নবভারত পাবলিশার্স, কলকাতা, ২০০৬, পৃ. ২৯৫
২৩. পূর্বোক্ত, ৩য় অধ্যায়, শ্লোক সংখ্যা : ৬, পৃ. ২৯৬
২৪. পূর্বোক্ত, ৩য় অধ্যায়, শ্লোক সংখ্যা : ৭, পৃ. ২৯৭
২৫. পূর্বোক্ত, ৩য় অধ্যায়, শ্লোক সংখ্যা : ৮, পৃ. ২৯৮
২৬. পূর্বোক্ত, ৩য় অধ্যায়, শ্লোক সংখ্যা : ৯, পৃ. ৩০০
২৭. পূর্বোক্ত, ৩য় অধ্যায়, শ্লোক সংখ্যা : ১৯, পৃ. ৩১৮
২৮. পূর্বোক্ত, ৩য় অধ্যায়, শ্লোক সংখ্যা : ২০, পৃ. ৩১৯
২৯. পূর্বোক্ত, ২য় অধ্যায়, শ্লোক সংখ্যা : ৪৭, পৃ. ২৪৪
৩০. Mohandas Karamchand Gandhi, The Story of my Experiments with Truth An Autobiography. The Bombay Meeting, Om Books International, Noida, New Delhi, India, 2019, p. 196
৩১. শ্রীমন্ মধুসূদন সরস্বতী (সম্পা.), শ্রীমদ্ভগবদ্গীতা, তৃতীয় অধ্যায়, শ্লোক সংখ্যা – ৩৫, নবভারত পাবলিশার্স, কলকাতা, ২০০৬, পৃ. ৩৪০
৩২. Mohandas Karamchand Gandhi, The Story of my Experiments with Truth An Autobiography, Brahmacharya II, Om Books International, Noida, New Delhi, India, 2019, p. 233
৩৩. ibid, A Tussle with powder, p. 307
৩৪. ibid, The Birth of Satyagraha, p. 358
৩৫. ibid, Founding of the Ashram, p. 447
৩৬. ibid, Farewell, p. 567
৩৭. ibid, Farewell, p. 568
৩৮. M.K. Gandhi, Indian Home Rule [Hind Swaraj], Promilla and co. Publishers, New Delhi and Chicago, 2020, p. 221
৩৯. Mahatma Gandhi, Mahatma Gandhi The Essential Writings, Edited by Judith M. Brown, Oxford University Press, Oxford, New York, 2008, p. 316
৩৯. ক. Romain Rolland, Mahatma Gandhi. The Man who become one with the Universal Being, Srishti, New Delhi, 2013, p. 141
৪০. Swami Vivekananda, The Gita I, The complete works of Swami Vivekananda, Vol. I, Advaita Ashrama, Kolkata, 2009, p.456
৪১. ibid, The Gita – II, vol. I, p. 460
৪২. ibid, The Ideal of Karma-Yoga, Karma-Yoga, vol. I, pp. 117-118
৪৩. শ্রীমন্ মধুসূদন সরস্বতী (সম্পা.), শ্রীমদ্ভগবদ্গীতা, দ্বিতীয় অধ্যায়, শ্লোক সংখ্যা – ৫৬, নবভারত পাবলিশার্স, কলকাতা, ২০০৬, পৃ. ২৫৬
৪৪. পূর্বোক্ত, দ্বিতীয় অধ্যায়, শ্লোক সংখ্যা : ২৬, পৃ. ১৮০
৪৫. মহর্ষি বাল্মীকি, রামায়ণম্ উত্তরকাণ্ড, সম্পা. শ্রীপঞ্চানন তর্করত্ন, বেণীমাধব শীলস লাইব্রেরী, কলকাতা, ২০১২, পৃ. ১৩৬৮
৪৬. ঠাকুর, রবীন্দ্রনাথ, বিসর্জন, রবীন্দ্ররচনাবলী, প্রথমখণ্ড, বিশ্বভারতী, কলকাতা, ১৪০২, পৃ. ৫৪৮, ৫৫০

