Pratyaksher prayojaka bichar : Nyaya o Advaita Vedanta moter tulonamulok alochona/ প্রত্যক্ষের প্রযোজক বিচার : ন্যায় ও অদ্বৈত মতের তুলনামূলক আলোচনা

Authors

  • Sourav Majumdar কলেজ শিক্ষক, কাটোয়া কলেজ কাটোয়া, পূর্ব বর্ধমান এবং গবেষক, দর্শন বিভাগ, বর্ধমান বিশ্ববিদ্যালয় Author

Keywords:

  • Prama,
  • Pramânas,
  • Perception,
  • Sense-organs,
  • Consciousness,
  • Prayojaka,
  • Antaḥkaraṇa,
  • Upadhi

Abstract

In this article, I will try to inquisition about Pratyaksha-Prayojaka through a comparative discussion of Nyaya and Advaita Vedanta based on various core texts. The mystery of pramana in philosophy is as profound as it is significant. Prameya are proved by pramana. Karana of Prama is called Pramana. Although Indian philosophers differ on the number of Pramana, but all philosophical schools accept Perception’. The word ‘Perception’ is mainly used in three different senses. First, the word ‘Perception’ refers to perceptional state. Secondly, by the word ‘Perception’ means the special-condition (Karana) of perceptional state. Thirdly, the word ‘Perception’ refers to Prameya or the object of cognition. The word ‘Perception’ is therefore used in the sense of Pramana as well as in the sense of Prama. However, it is not possible to discuss the doctrines of Pramana of all school of philosophy in a short scale. Therefore, in this article firstly I will briefly discuss about the nature of perception of the opinion of Nyaya and Advaita. And after that I will try to briefly discuss about Pratyaksha-Prayojaka of the opinion of Nyaya and Advaita. Finally, an attempt will be made to arrive at the conclusion through a comparative discussion of both the doctrines which will add novelty to the essay.

Downloads

Download data is not yet available.

References

১. তর্কবাগীশ, ফণিভূষণ, ন্যায়দর্শন (গৌতম সূত্র) ও বাৎস্যায়ন ভাষ্য (বিস্তৃত অনুবাদ, বিবৃতি, টিপ্পনী প্রভৃতি

সহিত), প্রথম খণ্ড, ব্যানার্জী পাবলিশার্স, কোলকাতা, ১৯৬১, পৃ. ১০৪

২. গোস্বামী শ্রীনারায়ণচন্দ্র, অন্নমভট্ট বিরচিতঃ তর্কসংগ্ৰহঃ অধ্যাপনা সহিতঃ, সংস্কৃত পুস্তক ভাণ্ডার, কলকাতা,

তৃতীয় পরিবর্ধিত সংস্করণ, ১৪১০, পৃ. ৩১৬

৩. ধর্মরাজাধ্বরীন্দ্র, শ্রীমৎ বিরচিত বেদান্তপরিভাষা, শরচ্চন্দ্র ঘোষাল অনুবাদিত, সংস্কৃত পুস্তক ভাণ্ডার, কোলকাতা,

১৯৯৫, পৃ.৫

৪. বৃহদারণ্যকোপনিষদ্ - ৩/৪/১

৫. ধর্মরাজাধ্বরীন্দ্র, শ্রীমৎ বিরচিত বেদান্ত-পরিভাষা, শ্রীমৎ পঞ্চানন ভট্টাচার্য্য-তর্ক-সাংখ্য-বেদান্ততীর্থকৃত

অনুবাদিত, সংস্কৃত পুস্তক ভাণ্ডার, কলকাতা, পৃ. ২৬

৬. তদেব, পৃ. ২৭

৭. তদেব, পৃ. ২৮

৮. তদেব, পৃ. ২৯

৯. তদেব, পৃ. ৩১

১০. তদেব, পৃ. ৩২

১১. তদেব, পৃ. ৩৩

১২. তদেব, পৃ. ৩৫

১৩. তদেব, পৃ. ৪৮

১৪. তদেব, পৃ. ৪৯

১৫. তদেব, পৃ. ৫০

১৬. তদেব, পৃ. ৫১

১৭. তদেব, পৃ. ৫১

১৮. তদেব, পৃ. ৫২

Downloads

Published

2024-10-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

Pratyaksher prayojaka bichar : Nyaya o Advaita Vedanta moter tulonamulok alochona/ প্রত্যক্ষের প্রযোজক বিচার : ন্যায় ও অদ্বৈত মতের তুলনামূলক আলোচনা. (2024). TRISANGAM INTERNATIONAL REFEREED JOURNAL, 4(4 (PART - 1), 497 – 505. https://tirj.org.in/tirj/article/view/488