Contribution of Pir Sufi Abubakar (1846-1939) to undivided Bengal/ অবিভক্ত বাংলায় পীর সূফি আবুবকরের (১৮৪৬-১৯৩৯) অবদান
Keywords:
- Muslim community,
- Education,
- Students,
- Backwardness,
- Employment,
- Madrasa education,
- Women and Children Education
Abstract
Abu Bakar was a cleric or pir of the Muslim community. He was born in 1846 AD at Furfura in Hooghly district of Bengal. He was a central figure in Muslim Bengal in the late nineteenth and early twentieth centuries. Various movements were formed around him at that time. He was able to make a special contribution to the spread of education in the Muslim society of Bengal. The education rate among Muslims in Bengal in the 19th century was very low. An account by A.F. Ahmed suggests that the level of education among Muslims in Bengal in the nineteenth century and even in the first half of the twentieth century was very poor and their backwardness considerable. According to Ahmed's calculations, in 1875 the number of Muslim students in schools in Bengal was 29% and the number of Hindu students was 71.1%. Muslim participation in higher education was even lower. In 1875, the number of Muslim students at the college level was 5.4% and Hindu students were 93.6%. Less than 2% of educated Muslims knew English. But the number of Hindu students knowing English was about 5%. The picture was almost the same in terms of employment. In 1871 the number of Muslim employees in Bengal was 5.9%. On the other hand, the rate of Hindus was 41%. Abu Bakar realized the backwardness of this education in Muslim society and devoted himself to spreading education among Muslims. He initially advocated the expansion of madrasa education, but eventually supported English education and science education. In the expansion of education, he established Old Scheme Madrasas, established New Scheme Madrasas, emphasized on women and children education, emphasized on the mother tongue Bengali education, sponsored the spread of newspapers, helped in the spread of spiritual education, etc. But why did he take all these measures? What steps did he take for this? What was the result? —Answers to all these questions are attempted in this article through analytical review.
Downloads
References
১. হোসেন, সৈয়দ আমীর,খাঁন, বাহাদুর, পমফেট অফ সৈয়দ আমীর হোসেন অ্যাণ্ড মহম্মদান এডুকেশন ইন বেঙ্গল, রোজারিও অ্যাণ্ড কোম্পানী, ক্যালকাটা, ১৮৮২, পৃ. ২
২. লতিফ, নবাব আব্দুল, এ সট অ্যাকাউন্ট অফ হিজ্ লাইফ, থাকার স্পিঙ্ক অ্যাণ্ড কোম্পানী, ক্যালকাটা, ১৯১৫, পৃ. ২৬২
৩. মেটকাফ, বারবারা ডেলি, ইসলামিক রিভাইভাল ইন ব্রিটিশ ইণ্ডিয়া: দেওবন্দ, ১৮৬০-১৯০০, প্রিন্সেটন, নিউজার্সি, দি ইউনির্ভাসিটি প্রেস, ১৯৪২, পৃ. ১৩৬
৪. আমীন, রুহুল, হজরত পীর সাহেব কেবলার বিস্তারিত জীবনী, বসিরহাট, মাজেদিয়া প্রেস, ১৯৩৯, পৃ. ৩৩
৫. হাডি, পিটার, দি মুসলিমস অফ ব্রিটিশ ইণ্ডিয়া, কেম্ব্রিজ, দি ইউনিভার্সিটি প্রেস, ১৯৭২, পৃ. ৫২-৫৩
৬ .তদেব, পৃ. ৫৫
৭. হক, মুন্সি মোজাম্মেল, মাওলানা পরিচয়, কলিকাতা, গনেশ পুস্তকালয়, ১৩২১, পৃ. ২২
৮. ফরিদি, আব্দুল হক, মাদ্রাসা শিক্ষা, বাংলাদেশ, ঢাকা, বাংলা একাডেমি, ১৯৮৫, পৃ. ৩৫-৪১
৯. আমীন, রুহুল, প্রাগুক্ত, পৃ. ১১২-১১৩
১০. তদেব, পৃ. ৩২
১১. তদেব, পৃ. ১২২
১২. রহমানী, মোবারক আলি, ফুরফুরা শরীফের ইতিবৃত্ত, কলকাতা, প্রিন্টেক্স ইণ্ডিয়া, ১৯৮৪, পৃ. ১৬
১৩. বেঙ্গল এডুকেশন ডিপার্টমেন্ট, রিপোর্ট অন পাবলিক ইন্সট্রাকশন, ক্যালকাটা, বেঙ্গল সেক্রেটারিয়েট প্রেস, ১৮৮৪-১৮৮৫, পৃ. ১১৮
১৪. ইসলাম দর্শন, চতুর্থ বর্ষ, তৃতীয় সংখ্যা, আশ্বিন, ১৩৩১, পৃ. ৮৭
১৫. ইসলাম দর্শন, চতুর্থ বর্ষ, তৃতীয় সংখ্যা, আশ্বিন, ১৩৩১, পৃ. ৮৯
১৬. হোসেন, সৈয়দ আমজাদ, অসিয়তনামা, ফুরফুরা, কানায়াত লাইব্রেরী, ২০০৮, পৃ. ১০
১৭. বাহাউদ্দীন, সৈয়দ, বাংলার শ্রেষ্ঠ উলেমাদের জীবন ও কর্ম: একশো বছরের ইতিহাস(১৯০১-২০০২), ফুরফুরা, দি কম্পিউটার পয়েন্ট, ২০০৯, পৃ. ১১
১৮. তদেব, পৃ. ১০
১৯. ইসলাম দর্শন, প্রথম বর্ষ, নবম সংখ্যা, পৌষ, ১৩২৭, পৃ. ৪৩২
২০. হান্টার, উইলিয়াম, দি ইণ্ডিয়ান মুসলমান, (আনিসুজ্জামান অনুদিত), ঢাকা, খোসরোজ কিতাবমহল, ১৯৭৫, পৃ. ১১১-১১২
২১. সিদ্দিকি, বাকিবিল্লাহ, পীরসাহেবের জীবন চরিত্র, পাবনা, হেরা পাবলিকেশন, ১৯৭৩, পৃ. ১২

