The Resonance of Surrealism in Mohit Chatterjee’s Theatrical Language/ মোহিত চট্টোপাধ্যায়ের নাট্যভাষায় পরাবাস্তববাদের অনুরণন
Keywords:
- Surrealism,
- psychic Automatism,
- dream and sub conscious mind,
- dangers of external and internal world,
- surrealistic language of Mohit Chatterjee
Abstract
Surrealism emerged as a rebellious art movement in the early 20th century in response to the protests, disappointments, and spiritual crises that spread in European art and literature after the First World War. Surrealism highlighted the overall danger of the external and internal worlds in a kind of surrealistic expression. It emerged with the revolutionary consciousness of radical changes in art, society and politics. Surrealism became a wonderful expression of the subconscious mind, dreams, and imagination through a kind of 'Psychic Automatism'. On the other hand, Mohit Chatterjee emerged in Bengali literature with a completely exceptional poetic dramatic language. He brought an existential, surrealistic, deep political consciousness to the Bengali stage. This article attempts to establish the internal relationship and connection between Mohit Chatterjee's exceptional dramatic language and surrealism. This article uses various examples to show that the relationship between Mohit Chatterjee's plays and surrealism is not just a visual or superficial resemblance, but rather a fundamental and existential connection between Mohit Chatterjee's dramatic world and the deeper concept of surrealism. Like surrealism, Mohit Chatterjee's plays become a creative protest against the cruel reality of the external world and the inner turmoil.
Downloads
References
১. চট্টোপাধ্যায়, মোহিত, থিয়েটার ও বাস্তবতা, মোহিত চট্টোপাধ্যায় নির্বাচিত প্রবন্ধ সংগ্রহ, নাট্যচিন্তা ফাউন্ডেশন, কলকাতা ৭০০০১৪, প্রথম প্রকাশ, জানুয়ারি ২০০৬, পৃ. ২৭
২. Breton, Andre, Manifesto of Surrealism (1924), Translated from the French by Richard Seaven and Helen R. Lane, The University of Michigan Press, 1972, P. 3
৩. Breton, Andre, Second Manifesto of Surrealism (1930), Translated from the French by Richard Seaver and Helen R. Lane, The University of Michigan Press, 1972, P. 142
৪. তদেব (২ নং), P. 26
৫. সৈয়দ, আবদুল মান্নান, বিংশ শতাব্দীর শিল্প আন্দোলন, পাঠক সমাবেশ, প্রথম প্রকাশ : ফেব্রুয়ারি ২০০৮, পৃ. ৫১
৬. চট্টোপাধ্যায়, মোহিত, ব্যক্তিগত প্রসঙ্গে বাস্তবতা, মোহিত চট্টোপাধ্যায় নির্বাচিত প্রবন্ধ সংগ্রহ, নাট্যচিন্তা ফাউন্ডেশন, কলকাতা ৭০০০১৪, প্রথম প্রকাশ, জানুয়ারি ২০০৬, পৃ. ১২
৭. চট্টোপাধ্যায়, মোহিত, কণ্ঠনালীতে সূর্য, নাটকসমগ্র, মিত্র ও ঘোষ, কলকাতা ৭০০০৭৩, চতুর্থ মুদ্রণ, জুলাই ২০১৯, পৃ. ২৬
৮. চট্টোপাধ্যায়, মোহিত, নীলরঙের ঘোড়া, নাটকসমগ্র, মিত্র ও ঘোষ, কলকাতা ৭০০০৭৩, চতুর্থ মুদ্রণ, জুলাই ২০১৯, পৃ. - ৩৮
৯. চট্টোপাধ্যায়, মোহিত, মৃত্যুসংবাদ, নাটকসমগ্র, মিত্র ও ঘোষ, কলকাতা ৭০০০৭৩, চতুর্থ মুদ্রণ, জুলাই ২০১৯, পৃ. ৯৪
১০. তদেব (৭ নং), পৃ. ২২
১১. চট্টোপাধ্যায়, মোহিত, সিংহাসনের ক্ষয়রোগ, নাটকসমগ্র মিত্র ও ঘোষ, কলকাতা ৭০০০৭৩, চতুর্থ মুদ্রণ, জুলাই ২০১৯, পৃ. ২৫৫
১২. চট্টোপাধ্যায় মোহিত, রাজরক্ত, নাটকসমগ্র, মিত্র ও ঘোষ, কলকাতা ৭০০০৭৩, চতুর্থ মুদ্রণ, জুলাই ২০১৯, পৃ. ৪২০
১৩. তদেব (৩ নং) P. 125
১৪. মিত্র, মনোজ, ভারতবর্ষের থিয়েটারেই নাটককার হিসেবে মোহিতবাবু অনন্য, মোহিত চট্টোপাধ্যায় স্মরণসংখ্যা, রঙ্গপট নাট্যপত্র ২০১২, পৃ. ৩১৯
১৫. তদেব (৭ নং), পৃ. ১২
১৬. চট্টোপাধ্যায়, মোহিত, গন্ধরাজের হাততালি, নাটকসমগ্র, মিত্র ও ঘোষ, কলকাতা ৭০০০৭৩, চতুর্থ মুদ্রণ, জুলাই ২০১৯, পৃ. ১৩৬
১৭. তদেব (২ নং), P. 14
১৮. তদেব (৭ নং), পৃ. ১৫
১৯. চট্টোপাধ্যায়, মোহিত, সোনার চাবি, নাটকসমগ্র, মিত্র ও ঘোষ, কলকাতা ৭০০০৭৩, চতুর্থ মুদ্রণ, জুলাই ২০১৯, পৃ. ৫২৯