Rabindranath Thakurer chotogolpo : Narir atmamorjadar Proyas/ রবীন্দ্রনাথ ঠাকুরের ছোটগল্প : নারীর আত্মমর্যাদার প্রয়াস

Authors

  • Sadhan Biswas গবেষক, বাংলা বিভাগ রায়গঞ্জ বিশ্ববিদ্যালয় Author

Keywords:

  • Female,
  • Modern Culture,
  • Self-assertion,
  • Chauvinism,
  • Struggles,
  • Protests,
  • Climax,
  • Criticism

Abstract

One of the most important constituents of the Bengali literature are short stories. The short stories of Rabindranath Tagore has played a significant role in giving a shape to the short stories of Bengali literature and hence he is renowned as a great short story writer. Being a son of Zamindar he had to travel to Bangladesh (East Bengal) to supervise the peasants who worked in their land and at that time he, very closely witnessed the life of the villagers there, which he later described in his short stories. Tagore has composed around 90 short stories and the first one was 'Ghater Kotha'. The book 'Golpoguccha' contains all his short stories which were composed during the year 1891-1929.

             On one hand as his stories portray a vivid picture of the scenarios of the Bengali village life, on the other hand he has been seen to put up the issues and woes of the feminine groups faced at that time stressing mostly on the amount of importance given to them and their social rights. He has played a crucial role on liberating women from their social shackles portraying them as free individuals in his stories.

             Literary critics have indicated a great transition in the characteristics of women from the era of   'Sadhana Bharati' to 'Sabuj Patra'. Initially, the women were seen to suffer chauvinism but in 'Sabuj Patra' they were observed to establish their existence by means of struggles and protests.

             Tagore's most popular feminine characters from the later period were-Mrinal from ‘Streer Patra’, Giribala from ‘Manbhanjan’, Kalyani from ‘Aparichita’, Anila from ‘Poila Nombor’, Sohini from ‘Laboratori’, Anondi from ‘Bostami’, Sattabati from ‘Chitrakar’ etc. All these female characters are seen to establish their existence in the society created in the respective stories by means of protests and struggles. Even in some circumstances the characters were observed to give up from their marital relation with an uncompromising attitude.

              European authors had already started to glorify female characters in their stories at that time and in some way, Tagore's female characters were also influenced by them along with the modern culture that was gradually evolving during that time. Thus, it can be said that the protesting form of women in Rabindranath Tagore's short stories and their self-assertion is a significant issue which is still very relevant in Bengali literature.

Downloads

Download data is not yet available.

References

১. ঠাকুর, রবীন্দ্রনাথ, সোনার তরী, বিশ্বভারতী গ্রন্থন বিভাগ, প্রথম প্রকাশ ১৩০০ বঙ্গাব্দ, পুনর্মুদ্রণ শ্রাবণ ১৮৯৯ সন, কলকাতা, পৃ. ৩৯

২. মন্ডল, সুধাংশুশেখর, সাহিত্যের রূপভেদ রূপরীতি নির্ণয়, প্রজ্ঞা বিকাশ, ২০০৫ সন, কলকাতা-৭০০০৭৩, পৃ. ৭৯

৩. চট্টোপাধ্যায়, হীরেন, সাহিত্য প্রকরণ, বঙ্গীয় সাহিত্য সংসদ, বৈশাখ ১৪০২ বঙ্গাব্দ, কলকাতা-৭০০০০৯, পৃ. ২৫৯

৪. রায়, সুখরঞ্জন, রবীন্দ্র কথা-কাব্যের শিল্প- সূত্র, মিত্র ও ঘোষ, ফাল্গুন ১৩৮৩ বঙ্গাব্দ, কলকাতা-৭০০০৭৩, পৃ. ২০৩

৫. মুখোপাধ্যায়, অরুণকুমার, কালের পুত্তলিকা, দেজ পাবলিশিং, আগস্ট ১৯৯২ সন, কলকাতা-৭০০০৭৩, পৃ. ২৪

৬. হোসেন, সোহাবার, বাংলা ছোট গল্প তত্ত্ব ও গতি প্রকৃতি (১ম খন্ড), করুনা প্রকাশনী, সেপ্টেম্বর, ২০০৯ সন, কলকাতা- ৭০০০০৯, পৃ. ১০১

৭. ঠাকুর, রবীন্দ্রনাথ, য়ুরোপ যাত্রীর ডায়ারী, রবীন্দ্র রচনাবলী (দশম খন্ড), বিশ্বভারতী গ্রন্থন বিভাগ, কলকাতা, পৃ. ৪৫৭

৮. ঠাকুর, রবীন্দ্রনাথ, স্ত্রীর পত্র, গল্পগুচ্ছ, বিশ্বভারতী গ্রন্থন বিভাগ, কলকাতা, পৃ. ৫৬৮

৯. ঐ, পৃ. ৫৭৩

১০. ঐ, পৃ. ৫৭৫

১১. ঐ, পৃ. ৫৭৬

১২. ঠাকুর, রবীন্দ্রনাথ, মানভঞ্জন, গল্পগুচ্ছ, বিশ্বভারতী গ্রন্থন বিভাগ, কলকাতা, পৃ. ২৪৮

১৩. হোসেন, সোহাবার, বাংলা ছোটগল্প তত্ত্ব ও গতি-প্রকৃতি (১ম খন্ড), করুনা প্রকাশনী, সেপ্টেম্বর, ২০০৯ সন, কলকাতা- ৭০০০০৯, পৃ. ১০৩

১৪. ঠাকুর, রবীন্দ্রনাথ, মানভঞ্জন, গল্পগুচ্ছ, বিশ্বভারতী গ্রন্থন বিভাগ, কলকাতা, পৃ. ২৫৩

১৫. ঠাকুর, রবীন্দ্রনাথ, অপরিচিতা, গল্পগুচ্ছ, বিশ্বভারতী গ্রন্থন বিভাগ, কলকাতা, পৃ. ৫৯৯

১৬. ঐ, পৃ. ৬০৩

১৭. ঐ, পৃ. ৬০৮

১৮. ঠাকুর, রবীন্দ্রনাথ, পয়লা নম্বর, গল্পগুচ্ছ, বিশ্বভারতী গ্রন্থন বিভাগ, কলকাতা, পৃ. ৬২০

১৯. ঐ, পৃ. ৬২৪

২০. ঘোষ, তপোব্রত, রবীন্দ্র-ছোটগল্পের শিল্পরূপ, দেশ পাবলিশিং, বৈশাখ ১৩৯৭ বঙ্গাব্দ, কলকাতা-৭০০০৭৩, পৃ. ৩৭৭

২১. ঠাকুর, রবীন্দ্রনাথ, ল্যাবরেটরী, গল্পগুচ্ছ, বিশ্বভারতী গ্রন্থন বিভাগ, কলকাতা, পৃ. ৬৯৮

২২. ঐ, পৃ. ৭২২

২৩. ঠাকুর, রবীন্দ্রনাথ, বোষ্টমী, গল্পগুচ্ছ, বিশ্বভারতী গ্রন্থন বিভাগ, কলকাতা, পৃ. ৫৫৮

২৪. ঐ, পৃ. ৫৬৩

২৫. ঠাকুর, রবীন্দ্রনাথ, চিত্রকর, গল্পগুচ্ছ, বিশ্বভারতী গ্রন্থন বিভাগ, কলকাতা, পৃ. ৬৫৫

২৬. ঐ, পৃ. ৬৫৬ - ৬৫৭

Downloads

Published

2024-10-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

Rabindranath Thakurer chotogolpo : Narir atmamorjadar Proyas/ রবীন্দ্রনাথ ঠাকুরের ছোটগল্প : নারীর আত্মমর্যাদার প্রয়াস . (2024). TRISANGAM INTERNATIONAL REFEREED JOURNAL, 4(4 (PART - 2), 157-165. https://tirj.org.in/tirj/article/view/517