PURULIAR OITIJHYABAHI LOKOUTSAV TUSU/ পুরুলিয়ার ঐতিহ্যবাহী লোক উৎসব টুসু
Keywords:
- Purulia,
- Tusu,
- Tusu Gaan,
- Chaudal,
- Makar Sankranti,
- Tusu fair,
- Pitha-Puli,
- Folk culture
Abstract
The Tusu festival (also known as Tusu Parab or Makar Parab) is a harvest festival in rural Bengal. It is celebrated exclusively by unmarried women, young girls, and old alike in eastern India, which includes Purulia, Bankura, Midnapore and States of Bihar, Jharkhand and Odisha. This festival is celebrated during the winter season, typically in January, coinciding with the last day of the Poush month. It is a unifying form of common faith and belief of the agrarian society in joy of harvesting crops. The key features of the entire one month of celebrations are the Tusu songs which are the most popular traditional folk song, the food like sweets, Pitha-Puli and the famous Tusu fair. Tusu is considered as the goddess of crops. The Tusu song is sung throughout the month of Poush starting from Agrahayan Sankranti. It ends on Makar Sankranti, with the immersion of Tusu structures.
This paper, therefore, aims to explore the Rituals which perform during the Tusu Festival in Purulia as well as how it is observed in the present days. The main areas that have been highlighted in this paper are an overall idea about Tusu and how simple, hardworking rural people reflect their contemporary socio-economic, political and cultural image through Tusu songs.
Downloads
References
১. মহাপাত্র, সিংহ, রামামৃত, ‘পৌষের পরম টুসু-তুষু-তুষ-তুষলীর’, লোকসংস্কৃতির দর্পণে পুরুলিয়া, কার্তিক কুমার মন্ডল, সংবেদন, ২০১৮, পৃষ্ঠা - ৮৭
২. বন্দ্যোপাধ্যায়, শেখর, দিব্যেন্দু, ‘মানভূমের টুসু’, পুরুলিয়ার লোককথা, ডঃ দয়াময় রায়, নরেন সেনগুপ্ত এবং দেবলীনা অধিকারী, রংমিলান্তি প্রকাশনী, ২০১৮, পৃষ্ঠা - ১৯
৩. গরাই, শিবপ্রসাদ, ‘টুসু পরব’, লোকসংস্কৃতির দর্পণে পুরুলিয়া, কার্তিক কুমার মন্ডল, সংবেদন, ২০১৮, পৃষ্ঠা - ৮৩
৪. গোস্বামী, কুমার, দিলীপ, সীমান্ত রাঢ়-এর লোকসংস্কৃতি, পারিজাত প্রকাশনী, পুরুলিয়া, ২০১৬.পৃষ্ঠা - ৩৯
৫. গোস্বামী, কুমার, দিলীপ, সীমান্ত রাঢ়-এর লোকসংস্কৃতি, পারিজাত প্রকাশনী, পুরুলিয়া, ২০১৬.পৃষ্ঠা - ৩৭
৬. দে, মৃত্যুঞ্জয়, ‘টুসু গান : সমসাময়িক আর্থসামাজিক রাজনৈতিক ও সাংস্কৃতিক প্রতিচ্ছবি’, জঙ্গলমহল সমাজ সংস্কৃতি ও সাহিত্য (দ্বিতীয় খন্ড), ইয়াসিন খান, ২০১৯, পৃষ্ঠা - ১২৩
৭. দে, মৃত্যুঞ্জয়, ‘টুসু গান : সমসাময়িক আর্থসামাজিক রাজনৈতিক ও সাংস্কৃতিক প্রতিচ্ছবি’, জঙ্গলমহল সমাজ সংস্কৃতি ও সাহিত্য (দ্বিতীয় খন্ড), ইয়াসিন খান, ২০১৯,পৃষ্ঠা - ১২৪
৮. দে, মৃত্যুঞ্জয়, ‘টুসু গান : সমসাময়িক আর্থসামাজিক রাজনৈতিক ও সাংস্কৃতিক প্রতিচ্ছবি’, জঙ্গলমহল সমাজ সংস্কৃতি ও সাহিত্য (দ্বিতীয় খন্ড), ইয়াসিন খান, ২০১৯,পৃষ্ঠা - ১২৬
৯. দে, মৃত্যুঞ্জয়, ‘টুসু গান : সমসাময়িক আর্থসামাজিক রাজনৈতিক ও সাংস্কৃতিক প্রতিচ্ছবি’, জঙ্গলমহল সমাজ সংস্কৃতি ও সাহিত্য (দ্বিতীয় খন্ড), ইয়াসিন খান, ২০১৯, পৃষ্ঠা - ১২৭
১০. গোস্বামী, কুমার, দিলীপ, সীমান্ত রাঢ়-এর লোকসংস্কৃতি, পারিজাত প্রকাশনী, পুরুলিয়া, ২০১৬, পৃষ্ঠা - ৪৯, ৫০
১১. মহাপাত্র, সিংহ, রামামৃত, ‘পৌষের পরম টুসু-তুষু-তুষ-তুষলীর’, লোকসংস্কৃতির দর্পণে পুরুলিয়া, কার্তিক কুমার মন্ডল, সংবেদন, ২০১৮, পৃষ্ঠা - ৮৯
১২. গোস্বামী, কুমার, দিলীপ, সীমান্ত রাঢ়-এর লোকসংস্কৃতি, পারিজাত প্রকাশনী, পুরুলিয়া, ২০১৬, পৃষ্ঠা - ৬১, ৬২
১৩. মহাপাত্র, সিংহ, রামামৃত, ‘পৌষের পরম টুসু-তুষু-তুষ-তুষলীর’, লোকসংস্কৃতির দর্পণে পুরুলিয়া, কার্তিক কুমার মন্ডল, সংবেদন, ২০১৮, পৃষ্ঠা - ৯১
১৪. সিং, শিবশংকর, পুরুলিয়ার লোকমেলা, নলেজ ব্যাংক পাবলিশার্স অ্যান্ড ডিস্ট্রিবিউটর্স, কলকাতা, ২০২১, পৃষ্ঠা - ৯৪
১৫. দাশ, চন্দ্র, নারায়ণ, ‘জঙ্গলমহল সংস্কৃতি ও বিশ্বায়ন’, জঙ্গলমহল সমাজ সংস্কৃতি ও সাহিত্য (দ্বিতীয় খন্ড), ইয়াসিন খান, ২০১৯, পৃষ্ঠা - ৩৯