Relevance of Yoga on Kalidasa’s Literature/ কালিদাসের সাহিত্যে প্রতিফলিত যোগতত্ত্ব

Authors

  • Dr. Sukanya Sarkar সহকারী অধ্যাপিকা, সংস্কৃত বিভাগ কান্দী রাজ কলেজ Author

Keywords:

  • yoga,
  • yogasutra,
  • kalidas,
  • kalidasa’s epic,
  • kalidasa’s drama,
  • kalidasa’s lyrical poem,
  • reflection of yoga

Abstract

Yoga Darsana literally translate to the philosophy of yoga. Yoga has known as the form of bodily, mental and spiritual practices in which a practitioner in a self-disciplined manner continues to practice enhance ongoing towards fast bodily than mentally finally leading to spiritual progress. The text of Yoga Darsana does not deal with elaborate postures and techniques well known to all who have come across the term of yoga practice. Patanjali is being claimed as the introducer of yoga but it is not ultimately correct. Yoga was previously excited even before Patanjali he only showed the chain of Yoga and wrote down main theories in his book by compiling the essence of yoga. The famous aphorism by Patanjali echoes throughout the fundamental approach and meaning of Yoga - Yoga cittavrttinirodah. Elements of yoga are abounded in Sanskrit literatures. Kalidasa the poet is reflected in his works external poetic craftsmanship. Kalidasa is empathic, pragmatic and practical and vibrant and his literature has a touch of the ambrosia being nothing short kathamrta. He said kalidasa was well versed in the intricate practices of yoga as it is described in his writing how mother goddess Parvati resorted to rigorous practice of penance and asceticism in order to win lord shiva as her life partner. Lord shiva himself is greatest yogi. It has been depicted in kalidasa’s literature is a how kings of the Raghu dynasty used shed their bodies in yoga. Thus mention about kalidasa’s creativity where implemented yoga in practical sense. The research work tries to show the relevance of yoga on kalidasa’s literature.

Downloads

Download data is not yet available.

References

১. স্বামী, নিগমানন্দ, যোগীগুরু, উত্তর চব্বিশ পরগণা : আসাম-বঙ্গীয় সারস্বত মঠ, ১৪২১, পৃ. ১৮

২. তদেব, পৃ. ৪০

৩. স্বামী, ভর্গানন্দ (সম্পা.), পাতঞ্জল যোগদর্শন, কলকাতা : উদ্বোধন কার্যালয়, ২০০৪, পৃ. ৪

৪. দাস, মায়া, ষড়্‌দর্শনে পুরুষার্থ বিচার, বোলপুর, শ্রীলক্ষ্মী প্রেস, ১৪১৩, পৃ. ৭৬

৫. স্বামী, ভর্গানন্দ (সম্পা.), পাতঞ্জল যোগদর্শন। কলকাতা : উদ্বোধন কার্যালয়, ২০০৪, পৃ. ভূমিকা (ঝ)

৬. তদেব, পৃ. ১৪৪

৭. চাকী, জ্যোতিভূষণ, ভট্টাচার্য, তারাপদ, বন্দ্যোপাধ্যায়, রবিশঙ্কর ও ধর্মপাল, গৌরী (সম্পা.), সংস্কৃত সাহিত্য সম্ভার

(দশম খণ্ড), কলকাতা : নবপত্র প্রকাশন, ২০১১, পৃ. ১৫৩

৮. তদেব, পৃ. ৩০২ (রঘুবংশম্, প্রথম সর্গ, শ্লোক – ৭৩)

৯. তদেব, পৃ. ৩২৯ (রঘুবংশম্, ষষ্ঠ সর্গ, শ্লোক – ৩৮)

১০. তদেব, পৃ. ৩৩৮ (রঘুবংশম্, অষ্টম সর্গ, শ্লোক – ২৪)

১১. তদেব, পৃ. ৩৫২ (রঘুবংশম্‌, দশম সর্গ, শ্লোক – ১৪)

১২. তদেব, পৃ. ৩৫২ (রঘুবংশম্‌, দশম সর্গ, শ্লোক – ২৩)

১৩. তদেব, পৃ. ৩৭৫ (রঘুবংশম্, ত্রয়োদশ সর্গ, শ্লোক – ৫২)

১৪. তদেব, পৃ. ৩৯১ (রঘুবংশম্, পঞ্চদশ সর্গ, শ্লোক – ৯৫)

১৫. সেন, মুরারীমোহন, চাকী, জ্যোতিভূষণ, ভট্টাচার্য, তারাপদ ও বন্দ্যোপাধ্যায়, রবিশঙ্কর (সম্পা.), সংস্কৃত সাহিত্য সম্ভার (দ্বিতীয় খণ্ড), কলকাতা : নবপত্র প্রকাশন, ২০১৫। পৃ. ২৯১ (কুমারসম্ভবম্, তৃতীয় সর্গ, শ্লোক – ৪৫)

১৬. তদেব, পৃ. ২৯৭ (কুমারসম্ভবম্, পঞ্চম সর্গ, শ্লোক – ১২)

১৭. চাকী, জ্যোতিভূষণ, ভট্টাচার্য, তারাপদ, বন্দ্যোপাধ্যায়, রবিশঙ্কর ও ধর্মপাল, গৌরী (সম্পা.)। সংস্কৃত সাহিত্য সম্ভার (দ্বাদশ খণ্ড), কলকাতা : নবপত্র প্রকাশন, ২০১৪। পৃ. ১৯১ (বিক্রমোবর্শীয়ম্, প্রথম অঙ্ক, শ্লোক –১)

১৮. তদেব, পৃ. ২১৮

১৯. তদেব, পৃ. ২০০ (অভিজ্ঞানশকুন্তলম্, সপ্তম অঙ্ক, শ্লোক – ১১)

২০. বসু, অনিলচন্দ্র (সম্পা.), অভিজ্ঞানশকুন্তলম্, কলকাতা : সংস্কৃত বুক ডিপো, ২০১৫, পৃ. ৫৯৫

২১. সেন, মুরারীমোহন, চাকী, জ্যোতিভূষণ, ভট্টাচার্য, তারাপদ, ও বন্দ্যোপাধ্যায়, রবিশঙ্কর (সম্পা.), সংস্কৃত সাহিত্য সম্ভার (দ্বিতীয় খণ্ড), কলকাতা : নবপত্র প্রকাশন, ২০১৫, পৃ. ২৪

Downloads

Published

2025-08-15

Issue

Section

Articles

How to Cite

Relevance of Yoga on Kalidasa’s Literature/ কালিদাসের সাহিত্যে প্রতিফলিত যোগতত্ত্ব . (2025). TRISANGAM INTERNATIONAL REFEREED JOURNAL, 5(3), 548-553. https://tirj.org.in/tirj/article/view/69