Bratya Basu’s Poems on Theater : The Emergence of a Novel Creation/ ‘ব্রাত্য বসুর ‘থিয়েটার বিষয়ক কবিতা’ : এক অভিনব সৃষ্টির উদ্ভাসন
Keywords:
- Construction,
- Perception,
- Unenlightened world,
- Prompter,
- Communication,
- Stage,
- The dialogue,
- Poetry
Abstract
The greatest power of Bratya Basu’s poetry is his extraordinary ability to create an easy-to-understand connection with the reader, that is, his extraordinary ability to create communication. Bratya Basu wants to show the reality of modern theater, even the hero and heroine on the bright stage, the dazzling costumes, the villain’s cruel smile, the blatantly incorrect dialogue; yet the audience in the auditorium bursts into laughter and tears, creating a strangely exciting world. But on the other hand, the person who is prompting, his realistic picture. The prompter wore loose pajamas and a fatwa. In winter, he wore a muffler, slippers and glasses. All in all, no one before Bratya Basu could describe the neglected life of the prompters in such a way.
Downloads
References
১. অ্যারিস্টটল, ‘কাব্যতত্ত্ব’, অনুবাদ— শিশির কুমার দাস, প্যাপিরাস, ২০২৩, পৃ. ৩৯
২. বাত্য বসু, ‘থিয়েটার বিষয়ক কবিতা’, ‘ভয়’, সিগনেট প্রেস, প্রথম সংস্করণ, ডিসেম্বর ২০২২, পৃ. ৫৫
৩. তদেব, ‘প্রম্পটার’, পৃ. ১৬
৪. কুন্তল চট্টোপাধ্যায়, ‘কবিতা ও আধুনিকতা’, পুস্তক বিপণি, ২০০৩, পৃ. ৬০
৫. বাত্য বসু, ‘থিয়েটার বিষয়ক কবিতা’, ‘মেক-আপ’, সিগনেট প্রেস, প্রথম সংস্করণ, ডিসেম্বর, ২০২২, পৃ. ৯
৬. শকুন্তলা দাস, ‘অলীকবাবু পুরুষ চরিত্র’, জ্যোতিরিন্দ্রনাথ ঠাকুরের অলীকবাবু, সম্পাদনা ও সংকলন— তপন মণ্ডল, দিয়া পাবলিকেশন, ২০২১, পৃ. ৯৩-৯৫
৭. বাত্য বসু, ‘থিয়েটার বিষয়ক কবিতা’, ‘কুনাট্যের অলীকবাবুরা ১’, সিগনেট প্রেস, প্রথম সংস্করণ, ডিসেম্বর ২০২২, পৃ.১০
৮. তদেব, ‘কুনাট্যের অলীকবাবুরা ২’, পৃ. ১০
৯. তদেব, ‘কুনাট্যের অলীকবাবুরা ৫’, পৃ. ১২
১০. তদেব, ‘কুনাট্যের অলীকবাবুরা ৬’, পৃ. ১৩
১১. তদেব, ‘শিশিরকুমার, তাঁহাদের কথা’, পৃ. ১৮-১৯
১২. অভিজিৎ মজুমদার, ‘শৈলীবিজ্ঞান এবং আধুনিক সাহিত্যতত্ত্ব’, দে’জ পাবলিশিং, ২০০৭, পৃ. ৪০
১৩. বাত্য বসু, ‘থিয়েটার বিষয়ক কবিতা’, ‘তাঁহাদের কথা ২ - শম্ভুবাবু’, সিগনেট প্রেস, প্রথম সংস্করণ, ডিসেম্বর ২০২২, পৃ. ২২
১৪. তদেব, ‘তাঁহাদের কথা ৩ — উৎপল ও ইন্দীবর’, পৃ. ২৩
১৫. হীরেন চট্টোপাধ্যায়, ‘সাহিত্য-প্রকরণ’, বঙ্গীয় সাহিত্য সংসদ, ১৪১৬, পৃ. ৫৮
১৬. বাত্য বসু, ‘থিয়েটার বিষয়ক কবিতা’, ‘তাঁহাদের কথা ৪ — অজিতেশ’, ২০২২, সিগনেট প্রেস, প্রথম সংস্করণ, ডিসেম্বর ২০২২, পৃ. ২৫
১৭. তদেব, ‘কাবাব ২’, পৃ. ৪২