The Relevance of Religion and Morality of Ancient India in the Modern Era/ সাম্প্রতিককালে প্রাচীন ভারতের ধর্ম ও নৈতিকতার প্রাসঙ্গিকতা

Authors

  • Sutapa Mondal সহযোগী অধ্যাপিকা গভর্ণমেন্ট জেনারেল ডিগ্রী কলেজ, সিঙ্গুর Author

Keywords:

  • Ancient,
  • Caturvarna,
  • dharma,
  • duties,
  • morality,
  • religion,
  • rita

Abstract

In Indian tradition religion and morality are interrelated. Religion or dharma means not only the institutional religion but also moral duties and obligations in ancient Indian ethical thoughts. The word ‘Religion’ derived from the Latin word ‘Religare’ which means that bounds together. ‘Dharma’ means that holds everything inside it. Dharma includes morality, duties, self-restrains, good conduct etc. Morality is equal to duties, good conduct, rules etc. So, religion and morality are the two sides of a same coin. Morality was considered as a law regarding the material and the ethical life in ancient Indian tradition. That very law is called ‘Rita’. This is an indispensible law which regulates everything in this cosmos. ‘Rita’ unifies everything as religion does. Caturvarna was established by the intrinsic nature or characteristic of people at that time. The efficient women were also respected by everyone at that time. But from the time of Sage Manu, the definition of Caturvarna had been changed. Brahman, Kshatriya, Vaishya and Shudra–the difference among these four classes began to clear from that time and till now it is continuing. A new disease has been broken out in Indian society and that is fanaticism. India is a country of unity in diversity from the remote past. But today the people of different religions and castes want to eradicate this unity by their rigid misconception and fanatic views. As a result, everyone suffers from violence and alienation. If we would like to bring back the peace, unity among people we have to remember the path shown by our Vedic seers. We have to spread love and to be compassionate. We have to recollect that we all are the creation of the same divine being, Brahman. We all are relatives. There is no difference among us. We all have the one identity that we are human being. If this truth will be accepted by everyone then everyone will be united and the great peace will be prevailed in this world. Here is the significance of dharma or religion and morality which assimilate everything.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. . ধর্মদর্শন, ভট্টাচার্য, সমরেন্দ্র, বুক সিন্ডিকেট প্রাইভেট লিমিটেড, জানুয়ারি, ২০১৫, কলকাতা-৭৩, পৃ. ১

2. . মহাভারত সারানুবাদ, বসু, রাজশেখর, দেবালয় লাইব্রেরী, জুলাই, ২০১৫, কল-৯, পৃ. ২৪

3. . নীতি, যুক্তি ও ধর্ম, মতিলাল, বিমলকৃষ্ণ, আনন্দ পাবলিশার্স প্রাইভেত লিমিটেড, অক্টোবর, ২০১৪, কল-৪, পৃ. ৩৯

4. . https://oldsite.pup.ac.in

5. . সাম্মানিক নীতিবিদ্যা, ভট্টাচার্য, সমরেন্দ্র, বুক সিন্ডিকেট প্রাইভেট লিমিটেড, জানুয়ারি, ২০১৩, কলকাতা-৭৩, পৃ. ৫৯

6. . ভারতীয় দর্শন, বাগচী, দীপক কুমার, প্রগতীশীল প্রকাশক, সেপ্টেম্বর, ২০১০, কল-৯, পৃ. ২৩

7. . পাশ্চাত্য দর্শনের ইতিহাস, ভট্টাচার্য, সমরেন্দ্র, বুক সিন্ডিকেট প্রাইভেট লিমিটেড, আগস্ট, ২০১৮, কলকাতা-৭৩, পৃ. ৪১৩-৪১৪

8. . উপনিষদ গ্রন্থাবলী, স্বামী গম্ভীরানন্দ সম্পাদিত শ্বেতাশ্বতর উপনিষদ (২।৫), স্বামী বিশ্বনাথানন্দ উদ্বোধন কার্যালয়, ফেব্রুয়ারি, ২০১৫, কল-৩, পৃ. ৩৭৬

9. . ভারতীয় দর্শন, বাগচী, দীপক কুমার, প্রগতীশীল প্রকাশক, সেপ্টেম্বর, ২০১০, কল-৯, পৃ. ২৯৯

10. . ধর্ম, রবীন্দ্রনাথ ঠাকুর, রবীন্দ্র রচনাবলী, দ্বাদশ খণ্ড, পৃ. ৪১

11. . শ্রীগীতা (৪।১৩), ঘোষ, জগদীশ চন্দ্র, প্রেসিডেন্সী লাইব্রেরী, মার্চ, ২০১৮, কল-৭৩, পৃ. ১৪৪

12. . উপনিষদ গ্রন্থাবলী, স্বামী গম্ভীরানন্দ সম্পাদিত, ছান্দোগ্য উপনিষদ ৪।২; স্বামী বিশ্বনাথানন্দ উদ্বোধন কার্যালয়, এপ্রিল, ২০১৫, কল-৩, পৃ. ২১৪-২১৫

13. . বাল্মীকির রাম ও রামায়ণ, ভাদুড়ী, নৃসিংহপ্রসাদ, আনন্দ পাবলিশার্স প্রাইভেট লিমিটেড, অক্টোবর, ২০১২, কল-৪, পৃ. ১৩

14. . মহাভারত সারানুবাদ, বসু, রাজশেখর, দেবালয় লাইব্রেরী, জুলাই, ২০১৫, কল-৯, পৃ. ২৪

15. . মানব অস্তিত্ব ও মূল্যবোধের তাৎপর্য, ভট্টাচার্য, সুস্মিতা, মহাবোধি বুক এজেন্সী, ২০২২, কল-৭৩, পৃ. ১২

16. . তদেব, পৃ. ২০

17. . মনুসংহিতা (১।৩১), বন্দোপাধ্যায়, মানবেন্দু, সংস্কৃত পুস্তক ভাণ্ডার, মার্চ, ২০০৩, কল-৬, পৃ. ২১৪

18. . তদেব পৃ. ২১৪

19. . গোরা, রবীন্দ্রনাথ ঠাকুর, রবীন্দ্র রচনাবলী, নবম খণ্ড, পৃ. ৩১৯

20. . গীতবিতান-পূজা ১৩২, রবীন্দ্রনাথ ঠাকুর, পাঞ্চজন্য, ২০১১, কল-৯, পৃ. ৪৪

21. . ব্যবহারিক নীতিবিদ্যা, ভট্টাচার্য, সমরেন্দ্র, বুক সিন্ডিকেট প্রাইভেট লিমিটেড, ফেব্রুয়ারি, ২০১৬, কল-৭৩, পৃ. ১

22. . শ্রীগীতা (২।৪৭), ঘোষ, জগদীশ চন্দ্র, প্রেসিডেন্সী লাইব্রেরী, মার্চ, ২০১৮, কল-৭৩, পৃ. ৫৭

23. . মনুসংহিতা (৩।৫৫), বন্দোপাধ্যায়, মানবেন্দু, সংস্কৃত পুস্তক ভাণ্ডার, মার্চ, ২০০৩, কল-৬, পৃ. ৭৩

24. . তদেব, (৯।১২), পৃ. ৮৯৪

25. . উপনিষদ গ্রন্থাবলী, স্বামী গম্ভীরানন্দ সম্পাদিত, বৃহদারণ্যকোপনিষৎ ২।৪; স্বামী বিশ্বনাথানন্দ উদ্বোধন কার্যালয়, জুন, ২০১৪, কল-৩, পৃ. ১৫৭-১৫৮

26. . তদেব, পৃ. ২২৭-২২৮

27. . জাতব্যবস্থার বিলুপ্তি, অনুবাদক, সিকদার, রণজিতকুমার, আম্বেদকর প্রকাশনী, মার্চ, ২০০৭, কল-১৫২, পৃ. ৪৫-৪৬

28. . উপনিষদ গ্রন্থাবলী, স্বামী গম্ভীরানন্দ সম্পাদিত বৃহদারণ্যক উপনিষদ (১/৩/২৮), স্বামী বিশ্বনাথানন্দ উদ্বোধন কার্যালয়, জুন, ২০১৪, কল-৩, পৃ. ৫১

Downloads

Published

2025-08-15

Issue

Section

Articles

How to Cite

The Relevance of Religion and Morality of Ancient India in the Modern Era/ সাম্প্রতিককালে প্রাচীন ভারতের ধর্ম ও নৈতিকতার প্রাসঙ্গিকতা. (2025). TRISANGAM INTERNATIONAL REFEREED JOURNAL, 5(3), 615-621. https://tirj.org.in/tirj/article/view/76