The applications of Imagery: ‘Beerangana Kabya’/ চিত্রকল্পের প্রয়োগ : প্রসঙ্গ ‘বীরাঙ্গনা কাব্য’

Authors

  • Dr. Madhura Chakraborty সহকারী অধ্যাপক, বাংলা বিভাগ বিবেকানন্দ কলেজ, ঠাকুরপুকুর Author

Keywords:

  • Beerangana Kabya,
  • Madhusudan,
  • Imagery,
  • Literature,
  • Tragedy,
  • Ramayana,
  • Fate,
  • Letters

Abstract

Madhusudan Dutta spoken about the inevitability of its application in literature in his own words several times. ‘Beerangana Kabya’ is a valuable example of this. However, the trend of considering imagery as an independent element is not a very old one. In the world of the criticism of poetry, the reference to Caroline Spurgeon inevitably comes up on this subject. He shed the light on this subject in the thirties of the twentieth century. And in the context of image he meant ‘every kind of simile’ and ‘every kind of what is really compressed simile- The world of Madhusudan Dutta’s literature is full of imageries. He has repeatedly metaphor’. Again in the forties, Cecil Day Lewis spoke about the imageries being ‘metaphorical’, On the other hand, Renne Walleck again identified it somewhere as a comparison, somewhere as a description. On the other hand, Robin Skelton had divided images into different categories in the book ‘Poetic Pattern’ - 1. Simple Image 2. Abstraction 3. Immediate Image 4. Diffuse Image 5. Abstract Image 6. Combined Image 7. Complex Image 8. Combined Abstract Image 9. Complex Abstract Image and 10. Abstract Combined and Abstract Complex Image And based on the senses he had divided images into five categories- Visual, Auditory, Olfactory, Gastetory, Tactile.

            We can come to a conclusion that the meaning of images in literature is multidimensional. And to study Madhusudan’s literature, one must focus in this matter. In this context, our discussion will be on ‘Beerangana Kabya’. We have tried to analysis the uses of imagery based on the text. We have extracted the texts of the letters written by Shakuntala, Tara and many others to discuss this. The imageries have been used to express the emotions and somehow themselves have become a character of the text.

Downloads

Download data is not yet available.

References

১. কেশবচন্দ্র গঙ্গোপাধ্যায়কে মধুসুদন একবার নিজের কবিতা সম্পর্কে লিখেছিলেন, ‘In reading over my poem, you must look – 1st to the imagery, 2nd to the language in which those images and thoughts are expressed; 3rd to the individual flow of each verse’. প্রাসঙ্গিক ভাবে উল্লেখ করা যায়, সংশ্লিষ্ট পত্র রচনার কোনো তারিখ আমরা পাইনি।

২. ‘Shakespeare’s Imagery and what it tells us, Caroline F.E. Spurgeon, Cambridge University Press, 1935 (1st Ed), P. 5

৩. C. Day Lewis. ‘The Poetic Image’. Ninth Impression. Jonathan Cape, Thirty Bedford Square, London, 1958, p. 1৪

৪. Welleck, Rene, and Austin Warren, ‘Theory of Literature’, Third Edition, London, Penguin Books, 1963, p. 190

৫. Eliot, T.S. (Ed.), ‘Literary Essays of Ezra Pound’, Faber and Faber, p. 4

৬. ঘোষ, শঙ্খ, ‘‘সংগত প্রতিমা’’, শঙ্খ ঘোষের গদ্যসংগ্রহ/৫’, দে’জ পাবলিশিং, পৃ. ৬৮

৭. Skelton, Robin, ‘The Poetic Pattern’, Routledge and Kegan Paul, p. 90-91

৮. এই প্রসঙ্গেই আমাদের মনে পড়ে সংবেদী চিত্রকল্পের (Synaesthetic Imagery) প্রসঙ্গ। এই চিত্রকল্প এক ইন্দ্রিয়জ ধারণা থেকে যাত্রা করে অন্য ইন্দ্রিয়জ ধারণার দিকে। ‘Synaesthesia’ শব্দটি প্রথম ব্যবহার করেন জুলস মিলেট তাঁর ‘Audition Coloree’ সংক্রান্ত গবেষণায়। আবার প্রাসঙ্গিকভাবে উল্লেখ করা যায় যে এই শব্দটি সম্পর্কে ‘Dictionary of Literary Terms and Literary Theory’ গ্রন্থে বলা হয়েছে, ‘The mixing of sensations, the concurrent appeal to more than one sense; the response through several senses to the stimulation one’.

৯. চক্রবর্তী, জগন্নাথ, ‘মেঘনাদবধ কাব্যে চিত্রকল্প’, প্রতিভাস, কলকাতা, পৃ. ২১

Downloads

Published

2025-08-15

Issue

Section

Articles

How to Cite

The applications of Imagery: ‘Beerangana Kabya’/ চিত্রকল্পের প্রয়োগ : প্রসঙ্গ ‘বীরাঙ্গনা কাব্য’. (2025). TRISANGAM INTERNATIONAL REFEREED JOURNAL, 5(3), 65-71. https://tirj.org.in/tirj/article/view/8