Aitihasika Preksapate Beeteashok Bhattacharya er Nirbacita Kabita O Prabandha/ ঐতিহাসিক প্রেক্ষাপটে বীতশোক ভট্টাচার্যের নির্বাচিত কবিতা ও প্রবন্ধ

Authors

  • Bhagbat Shit গবেষক, বাংলা বিভাগ আর কে ডি এফ ইউনিভারসিটি রাঁচি, ঝাড়খণ্ড Author

Keywords:

  • Beetashok,
  • Bhattacharya Kabi O Prabhandhik,
  • Aitihahasika Praksapat,
  • Root of the fundamental being,
  • Aesthetics and multidimensionality

Abstract

Beetashok Bhattacharya is a poet-essayist and translator. He is also distinguished as a film critic and editor. By assimilating the thousand-year-old tradition of Bengali poetry, he has left his own signature in several of his poems and essays. Not only Indian literature, but the fundamental principles of Indian culture occupy a considerable space in his poems and essays. Not only the Rigveda, Ramayana, Mahabharata or Puranas, but in his poems and essays we can easily understand the scope of international literature.

           Various aspects of Charyapad, Vaishnavapadavali, Shaktapadavali and Mangalkavya have left a deep mark in his poems and essays. The poem 'Janmashtami' in his poetry collection 'Pradosher Neel Chhaya' bears testimony to mythological history; the poem 'Chokh' in the poem 'Essechhi Joler Kache' contains images of the life of ancient Bengal, and the poem 'Tol' in this poem raises the topic of ancient house construction of Bengalis. The topic of mental harmony returns in the poem 'Bhasan' of the poem 'Anya Yuger Sakha'. His 'Hajar Bacharer Bangla Kabita', 'Chaitanyer Kabita', 'Jen Golpa Zen Kabita' are notably composed of historical ideas. We also find various mythological and historical information in the poems of the poetry collection 'Joler Tilak'.

             He also introduces the reader to the poetry of black people in Africa, in his writings, black: aesthetics and multidimensionality are manifested; which demands a relevant and strong historical consciousness. In several works of Beetashok, we find a deep sense of patriotism, which is rich in historical qualities Notable essay books rich in historical consciousness are 'Sri Chaitanyer Kabita', 'Padachinha Charyapad', etc. Pure historical consciousness is evident in the works such as 'Kritivaser Ramayana' of the book 'Purvapar', 'Charyagan' of 'Kabi Kantha' Beetashok passion for Charyapad is self-evident, the latest manifestation of this discussion is his book 'Padachinha Charchageeti' published by the Bengali Department of Jadavpur University in 2011. Beetashok Bhattacharya is the root of the fundamental being. He who continues to provide water to the roots of our consciousness. Where even though the words have stopped, the resonance of the words is still flowing and relevant even today.

Downloads

Download data is not yet available.

References

১. ভট্টাচার্য, বীতশোক : নতুন কবিতা/ নতুন কবিতা (কবিতা সংগ্রহ, এবং মুশায়েরা, কলকাতা - ৭৩, প্রথম প্রকাশ :

জুলাই ২০০১)।

২. ভট্টাচার্য, বীতশোক : মধুসূদনের জন্যে/ প্রদোষের নীল ছায়া (কবিতা সংগ্রহ, এবং মুশায়েরা, কলকাতা - ৭৩, প্রথম প্রকাশ : জুলাই ২০০১)।

৩. ভট্টাচার্য, বীতশোক : দশমী/ বসন্তের এই গান (সৃষ্টি প্রকাশন, কলকাতা-৯, প্রথম প্রকাশ : ১লা বৈশাখ-১৪০৮)

৪. ভট্টাচার্য বীতশোক : পথের পাঁচালী/ জলের তিলক (আনন্দ পাবলিশার্স, প্রথম সংস্করণ : ডিসেম্বর ২০০৩)।

৫. ভট্টাচার্য বীতশোক : চোখ/ এসেছি জলের কাছে (অমৃতলোক সাহিত্য পরিষদ, ডাকবাংলো রাড, মেদিনীপুর, প্রথম

সংস্করণ : আশ্বিন ১৩৯৩)।

৬. ভট্টাচার্য বীতশোক : তল/ এসেছি জলের কাছে (তদেব)

৭. ভট্টাচার্য বীতশোক : ভাসান/ অন্য যুগের সখা (কবিতা সংগ্রহ, এবং মুশায়েরা, কলকাতা - ৭৩, প্রথম প্রকাশ : জুলাই

২০০১)।

৮. ভট্টাচার্য বীতশোক : পদাবলি/ দ্বিরাগমন (কবিতা সংগ্রহ, এবং মুশায়েরা, কলকাতা - ৭৩, প্রথম প্রকাশ : জুলাই

২০০১)

৯. ভট্টাচার্য বীতশোক : অভিসার/ দ্বিরাগমন (তদেব)

১০. ভট্টাচার্য বীতশোক : ঘর/ দ্বিরাগমন (তদেব)

১১. ভট্টাচার্য বীতশোক : আংটি/ দ্বিরাগমন (তদেব)

১২. ভট্টাচার্য বীতশোক : চিত্র/ দ্বিরাগমন (তদেব)

১৩. মিশ্র প্রভাত : কবি বীতশোক, পৃষ্ঠা - ২৩ (সৃজন, প্রথম প্রকাশ : ডিসেম্বর ২০১২)

১৪. দেব সেন নবনীতা (সম্পাদিত)/সুবর্ণ জয়ন্তী পুস্তক মালা – দেশ : কাল : কবিতা (স্বাধীনতা-উত্তর বাংলা কবিতা) পৃষ্ঠা:

২০৩ (ন‍্যাশনাল বুক স্ট্রাস্ট, ইন্ডিয়া, নয়াদিল্লি -১১০০৭০, দ্বিতীয় পুনর্মুদ্রণ : ২০১২)

১৫. দাস অপু (ভূমিকা ও সম্পাদনা): অ গ্র ন্থি ত বী ত শো ক (বীতশোক ভট্টাচার্য-এর অগ্রন্থিত গদ‍্যের সংকলন- ১), ভূমিকা অংশ, পৃষ্ঠা : ৭ (মনফকিরা, কলকাতা -৯৯, প্রথম প্রকাশ : ডিসেম্বর ২০১৯)

১৬. ভট্টাচার্য দেবাশিস : বীতশোক ভট্টাচার্যের কবিতা বীক্ষা ও সংবীক্ষা, পৃষ্ঠা : ১৮৪ (এবং মুশায়েরা, কলকাতা - ৭৩,

প্রথম প্রকাশ : জানুয়ারি ২০২২)

১৭. পাল রবিন : বীতশোক ভট্টাচার্যের প্রবন্ধ (পৃষ্ঠা : ১৩৯), এবং মুশায়েরা পত্রিকা, সম্পাদক সুবল সামন্ত (বীতশোক

ভট্টাচার্য সংখ্যা, ঊনবিংশতি বর্ষ - ২য় সংখ্যা, জুলাই-সেপ্টেম্বর ২০১২)

১৮. চক্রবর্তী সুধীর : নিপুণ ইতিহাসবোধে সন্দীপ্ত (প্রবন্ধ), পৃষ্ঠা : ১৫৩, এবং মুশায়েরা পত্রিকা, সম্পাদক সুবল সামন্ত

(বীতশোক ভট্টাচার্য সংখ্যা, ঊনবিংশতি বর্ষ - ২য় সংখ্যা, জুলাই-সেপ্টেম্বর ২০১২)

১৯. ভট্টাচার্য বীতশোক : বীতশোক ভট্টাচার্যের রচনা (রাগ পটমঞ্জরী), পৃষ্ঠা : ৪০৫, এবং মুশায়েরা পত্রিকা, সম্পাদক সুবল

সামন্ত (বীতশোক ভট্টাচার্য সংখ্যা, ঊনবিংশতি বর্ষ - ২য় সংখ্যা, জুলাই-সেপ্টেম্বর ২০১২)

২০. ভট্টাচার্য বীতশোক : বীতশোক ভট্টাচার্যের রচনা (প্রসঙ্গ : হাজার বছরের বাংলা কবিতা) পৃষ্ঠা : ৪৩৫, এবং মুশায়েরা

পত্রিকা, সম্পাদক সুবল সামন্ত (বীতশোক ভট্টাচার্য সংখ্যা, ঊনবিংশতি বর্ষ - ২য় সংখ্যা, জুলাই-সেপ্টেম্বর ২০১২)

২১. ভট্টাচার্য বীতশোক : বীতশোক ভট্টাচার্যের রচনা (প্রসঙ্গ : হাজার বছরের বাংলা কবিতা) পৃষ্ঠা : ৪৩৮-৩৯, এবং

মুশায়েরা পত্রিকা, সম্পাদক সুবল সামন্ত (বীতশোক ভট্টাচার্য সংখ্যা, ঊনবিংশতি বর্ষ - ২য় সংখ্যা, জুলাই-সেপ্টেম্বর ২০১২)

২২. ভট্টাচার্য বীতশোক : কবিতার অ আ ক খ, পৃষ্ঠা : ১০৯ (প্রকাশক-বিতর্ক, প্রথম প্রকাশ ১লা বৈশাখ ১৪০৪)

২৩. ভট্টাচার্য বীতশোক : বিষয় কবিতা, পৃষ্ঠা : ১৯০ (বাণীশিল্প টেমার লেন কলকাতা-৯, প্রথম প্রকাশ ডিসেম্বর ২০১১)

২৪. দাস অপু (ভূমিকা ও সম্পাদনা): অ গ্র ন্থি ত বী ত শো ক (বীতশোক ভট্টাচার্য -এর অগ্রন্থিত গদ‍্যের সংকলন- ১), পৃষ্ঠা : ১৩৫, (মনফকিরা, কলকাতা -৯৯, প্রথম প্রকাশ : ডিসেম্বর ২০১৯)

Downloads

Published

2025-08-15

Issue

Section

Articles

How to Cite

Aitihasika Preksapate Beeteashok Bhattacharya er Nirbacita Kabita O Prabandha/ ঐতিহাসিক প্রেক্ষাপটে বীতশোক ভট্টাচার্যের নির্বাচিত কবিতা ও প্রবন্ধ . (2025). TRISANGAM INTERNATIONAL REFEREED JOURNAL, 5(3), 72-81. https://tirj.org.in/tirj/article/view/9