Swami Vivekananda on the Advancement of Education/ শিক্ষার অগ্রগতিতে স্বামী বিবেকানন্দ
Keywords:
- The meaning of education,
- character building,
- physical education,
- universal religion,
- women's education,
- welfare of the world,
- purity,
- public development
Abstract
Swami Vivekananda believed that education is a manifestation of perfection which is within humans. He thought that it was very painful or distressing that the contemporary education system did not help people stand on their own feet, Not did it help instill self-reliance and self-respect in people. Vivekananda did not consider education as a collection of information. For him, education was more than that. He considered education as a means of making people, of standing on their own feet, of giving life and of shaping character. He considered education to be a collection of great thoughts. Swami Vivekananda was in favor of giving people only positive education because he believed that negative thoughts weaken people and help them stray away from the path of education. He said that if young children are encouraged and not constantly blamed, they will find happiness. According to Vivekananda, only positive education should be given to them. Swami Vivekananda met Ramakrishna dev in 1881, and this transformed his life. He was initially skeptical of Ramakrishna's teachings, but after some hesitation, he surrendered to Ramakrishna and accepted him as a friend, philosopher, and guide. Immediately after Ramakrishna dev's death in 1886, he traveled extensively throughout India, and through this he became fully informed about the social and economic conditions of the country. He felt that despite the inherit high spirituality and a very significant cultural history, problems like poverty, impotence, and social crime or sin could not be completely eradicated in India. He deeply felt the need to bring about a spiritual revolution and also realized that to bring about such a revolution, very courageous spiritual leadership was needed. The social system of 19th-century India was entangled in the web of caste, creed, and religion. In order to free the society from the shackles of caste and religion, in the current social situation, I feel that Swamiji's dream, that all classes of society will one day be united, needs to be brought to the forefront; bringing the poor, underdeveloped, or backward people of society. My discussion of ‘progress in education’ with Swamiji will become relevant in the present day.
Downloads
References
১. শ্রী রাজর্ষি উপদেষ্টাঃ, প্রণবেশ চক্রবর্তী, আমি স্বামীজি বলছি- নব গ্রন্থালয় ৫৭/ এ, কলেজ ষ্ট্রীট (কলেজ রোড) কলকাতা -৭০০০৭৩, সম্পাদনা- সত্যদাস মঙ্গলস, প্রথম প্রকাশঃ শুভ মহালয়া -১৩৯২, পৃ. ১
২. স্বামী বিবেকানন্দ ও ভবিষ্যৎ ভারত, অধ্যক্ষ অমিয় কুমার মজুমদার, অখিল ভারত বিবেকানন্দ যুব মহামন্ডল পৃ. ৬৫
৩. স্বামী বিবেকানন্দ, স্বামী সর্বভূতানন্দ (সম্পাদিত) আমার ভারত অমর ভারত, রামকৃষ্ণ মিশন ইনস্টিটিউট অব কালচার, গোলপার্ক, কলকাতা, পৃ. ৪৩
৪. মুখোপাধ্যায়, শান্তিলাল, স্বামী বিবেকানন্দের শিক্ষাচিন্তা; স্বামী লোকেশ্বরানন্দ (সম্পাদিত), চিন্তানায়ক বিবেকানন্দ, রামকৃষ্ণ মিশন ইনস্টিটিউট অব কালচার, কোলকাতা, পৃ. ৫২২
৫. স্বামী প্রভানন্দ, ভারতসংস্কৃতিতে স্বামীজীর অবদান, স্বামী লোকেশ্বরানন্দ (সম্পাদিত), চিন্তানায়ক বিবেকানন্দ, রামকৃষ্ণ মিশন ইনস্টিটিউট অব কালচার, কোলকাতা, পৃ. ২২৯, ২৩০
৬. প্রাগুক্ত
৭. প্রাগুক্ত, পৃ. ৬১
8. স্বামী বিবেকানন্দ — শিখা প্রসঙ্গ, উদ্বোধন কার্যালয়, বাগবাজার, কলকাতা ৭০০০০৩, পৃ. ১৩০
৯. প্রাগুক্ত, পৃ. ১৩০
১০. শংকর, অবিশ্বাস্য বিবেকানন্দ, সাহিত্যম, ১৮ বি শ্যামাচরণ দে স্ট্রিট, ৭০০০৭৩ পৃ. ৩৮৪